Back to Top

نقدي بر نمايش اپراي عروسكي خيام، با طراحي، نويسندگي و كارگرداني بهروز غريب پور

منتشر شده در یکشنبه, 02 مهر 1396 15:38 چاپ

 

از دور و نزديك مردي كه بايد شناخت

 

اپرای عروسکی خیام نیز همانند آن هفت اثر پیشین بهروز غریب پور دربرگیرنده ی عروسکی نخی اروپایی (ماریونت) در تلفیق با اپراست که این تلفیق عروسک و اپرا احیاگر نوعی اپرای ایرانی است که بیشتر هم دربرگیرنده تکنیک های تعزیه در آوازخوانی است و در ضمن نوعی شیوه عروسکی را در ایران تثبیت کرده که با این همه درست اندیشی تاکنون شکل گرفته و تداوم آنها ما را دچار سنت نمایش عروسکی ماریونت کرده که دیگر در ایران طراحی، و ساخت عروسکهایش و همچنین عروسک گردانی اش به شیوه استادانه ای انجام می شود که در همه ی این موارد بهروز غریب نظارت و راهنمایی های لازم را می کند و ایده های خلاقه نیز در واقع از خود اوست.

ادامه مطلب...

یک دریای توفانی

منتشر شده در جمعه, 31 شهریور 1396 11:59 چاپ

جستاري درباره پرفورمنس و تئاتر فيزيكال پيرامون چند نمونه اروپايي

 

هنردستان: پرفورمنس و تئاتر فيزيكال هنوز مقوله پيچيده و جا نيفتاده اي است كه به دليل نبودن نمونه ها و مثال هاي دقيق هنوز براي بسياري از هنرمندان ايراني امري دقيق و سنجيده نيست اما خوشبختانه ما در جشنواره تئاتر فجر دوره سي و پنجم كه در بهمن 95 در تهران برگزار شد بيشتر از تئاتر با نمونه هايي مواجه شديم كه هر يك به نوعي ما را با گستردگي مفاهيم پرفورمنس و تئاتر فيزيكال و تئاتر بدون كلام آشنا مي ساختند. به همين دليل براي واكاوي اين گونه هاي تئاتري و پرفورمنس كه مي تواند ابزار كارآمدي در تئاتر امروز ما باشد، برايتان يك مقاله تحليلي بر اساس اين نمونه ها تنظيم كرده ام كه مي دانم خواندنش مي تواند تا حدودي ما را با درنگ و تامل مواجه گرداند و البته ديدن اين نمونه هاي درخشان در سالهاي پيش روي شايد فرصت بهتري براي درك نظري و عملي اين گونه ها فراهم گرداند.

ادامه مطلب...

جام طلاي حسنلو

منتشر شده در دوشنبه, 27 شهریور 1396 10:54 چاپ

هنردستان: بررسی رقص کهن ایرانی در نمایش «یادگار گا د ه ر»، نوشته و كار دكتر قطب الدين صادقي

 

هنردستان: اینکه بخواهیم در یک نمایش به رقص های کهن بومی و ملی و میهنی بپردازیم می تواند یک حرکت شایسته تقدیر و تحسین باشد چون هم کار سختی است و هم اگر اجرا بشود، می تواند بسیاری از موارد تاریک فرهنگی را برای ما روشن کند. دکتر صادقی ازآن دست کارگردانانی است که همواره به چنین مضمون و کارکردی به شیوه تجربی نظر انداخته است. شاید بتوان نمایش «یادگار گا د ه ر» را یکی از این موارد موفق دانست که با همراهی و همکاری موزۀ ایران باستان و در توجه به نقوش جام حسنلو در سال 95 شکل گرفته است و می تواند نمونه و الگویی باشد برای دیگرانی که می خواهند در این زمینه پیش دستی کنند.

ادامه مطلب...

اجراهای متفاوت در پیکان جوانان

منتشر شده در چهارشنبه, 01 آذر 1396 11:28 چاپ

به گزارش هنردستان: محمد رحمانیان از اجرای اپیزودهای متفاوت در هر کدام از دو نوبت روزانه‌ی نمایش جدیدش خبر داد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر که از دو روز قبل نمایش «ترانه‌های قدیمی: پیکان جوانان» را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برده است بیان کرد: این نمایش در هفت اپیزود آماده شد که در صورت کامل اجرا شدن حدود سه ساعت طول می‌کشد و به دلیل آنکه تماشاگر این روزهای تئاتر خیلی حوصله ندارد، در این مدت طولانی به تماشای یک نمایش بنشیند، تصمیم گرفتم زمان آن را با انجام تغییرانی در اجرا کوتاه کنم.

ادامه مطلب...

حاشیه‌ و متن غیبت 15 روزه‌ی نوید محمدزاده در «الیور توئیست»

منتشر شده در چهارشنبه, 01 آذر 1396 11:27 چاپ

به گزارش هنردستان: نمایش پربازیگر و پر سر و صدای «الیورتوئیست» در حالی از اول آذر ماه اجرا می‌شود که هنرمند دیگری به‌جای نوید محمدزاده، روی صحنه می‌رود؛ مساله‌ای که گروهی از مخاطبان را غافلگیر و ناخرسند کرده است.

از وقتی خبرهای مربوط به اجرای نمایشی موزیکال با نام «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی منتشر شد، بیش از هر چیز حضور چهره‌هایی مانند مهناز افشار و نوید محمدزاده در کانون توجه قرار گرفت و نام محمدزاده به عنوان بازیگر اصلی که در سینما هم خوش درخشیده و حضورش در هر تئاتری به واسطه‌ی طرفداران پر و پاقرصش فروش را تضمین می‌کند، بیشترین بار تبلیغی نمایش را به دوش کشید.

ادامه مطلب...

صفحه5 از225