Back to Top

نقدي بر نمايش اپراي عروسكي خيام، با طراحي، نويسندگي و كارگرداني بهروز غريب پور

منتشر شده در یکشنبه, 02 مهر 1396 15:38 چاپ

 

از دور و نزديك مردي كه بايد شناخت

 

اپرای عروسکی خیام نیز همانند آن هفت اثر پیشین بهروز غریب پور دربرگیرنده ی عروسکی نخی اروپایی (ماریونت) در تلفیق با اپراست که این تلفیق عروسک و اپرا احیاگر نوعی اپرای ایرانی است که بیشتر هم دربرگیرنده تکنیک های تعزیه در آوازخوانی است و در ضمن نوعی شیوه عروسکی را در ایران تثبیت کرده که با این همه درست اندیشی تاکنون شکل گرفته و تداوم آنها ما را دچار سنت نمایش عروسکی ماریونت کرده که دیگر در ایران طراحی، و ساخت عروسکهایش و همچنین عروسک گردانی اش به شیوه استادانه ای انجام می شود که در همه ی این موارد بهروز غریب نظارت و راهنمایی های لازم را می کند و ایده های خلاقه نیز در واقع از خود اوست.

ادامه مطلب...

یک دریای توفانی

منتشر شده در جمعه, 31 شهریور 1396 11:59 چاپ

جستاري درباره پرفورمنس و تئاتر فيزيكال پيرامون چند نمونه اروپايي

 

هنردستان: پرفورمنس و تئاتر فيزيكال هنوز مقوله پيچيده و جا نيفتاده اي است كه به دليل نبودن نمونه ها و مثال هاي دقيق هنوز براي بسياري از هنرمندان ايراني امري دقيق و سنجيده نيست اما خوشبختانه ما در جشنواره تئاتر فجر دوره سي و پنجم كه در بهمن 95 در تهران برگزار شد بيشتر از تئاتر با نمونه هايي مواجه شديم كه هر يك به نوعي ما را با گستردگي مفاهيم پرفورمنس و تئاتر فيزيكال و تئاتر بدون كلام آشنا مي ساختند. به همين دليل براي واكاوي اين گونه هاي تئاتري و پرفورمنس كه مي تواند ابزار كارآمدي در تئاتر امروز ما باشد، برايتان يك مقاله تحليلي بر اساس اين نمونه ها تنظيم كرده ام كه مي دانم خواندنش مي تواند تا حدودي ما را با درنگ و تامل مواجه گرداند و البته ديدن اين نمونه هاي درخشان در سالهاي پيش روي شايد فرصت بهتري براي درك نظري و عملي اين گونه ها فراهم گرداند.

ادامه مطلب...

جام طلاي حسنلو

منتشر شده در دوشنبه, 27 شهریور 1396 10:54 چاپ

هنردستان: بررسی رقص کهن ایرانی در نمایش «یادگار گا د ه ر»، نوشته و كار دكتر قطب الدين صادقي

 

هنردستان: اینکه بخواهیم در یک نمایش به رقص های کهن بومی و ملی و میهنی بپردازیم می تواند یک حرکت شایسته تقدیر و تحسین باشد چون هم کار سختی است و هم اگر اجرا بشود، می تواند بسیاری از موارد تاریک فرهنگی را برای ما روشن کند. دکتر صادقی ازآن دست کارگردانانی است که همواره به چنین مضمون و کارکردی به شیوه تجربی نظر انداخته است. شاید بتوان نمایش «یادگار گا د ه ر» را یکی از این موارد موفق دانست که با همراهی و همکاری موزۀ ایران باستان و در توجه به نقوش جام حسنلو در سال 95 شکل گرفته است و می تواند نمونه و الگویی باشد برای دیگرانی که می خواهند در این زمینه پیش دستی کنند.

ادامه مطلب...

واکنش رییس دانشکده سینما و تئاتر به تحصن دانشجویان

منتشر شده در شنبه, 05 اسفند 1396 14:48 چاپ

به گزارش هنردستان: رییس دانشکده سینما و تئاتر تأکید کرد که وزارتخانه علوم باید نگاه خود را در زمینه آموزش هنر تغییر دهد و بداند که آموزش هنر با علم تفاوت دارد.

اسماعیل شفیعی رییس دانشکده سینما و تئاتر درباره اعتراضی که جمعی از دانشجویان این دانشکده به روند و تجهیزات آموزشی داشته و تحصنی که انجام داده اند گفت: ما در دانشکده سینما و تئاتر با دانشجویان ارتباط مستقیمی داریم و در اتاق من روی دانشجویان باز است و علاوه بر گفتگوهای مستقیم از طریق تماس های تلفنی و شبکه های اجتماعی نیز ارتباط مان برقرار است.

ادامه مطلب...

ولی‌الله شیراندامی خانه‌نشین شد

منتشر شده در شنبه, 05 اسفند 1396 14:45 چاپ

به گزارش هنردستان: ولی الله شیراندامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به دلیل شکستگی استخوان بازو در منزل خود بستری است و در انتظار تشخیص پزشک معالج درباره چگونگی بهبود این وضعیت است.

ولی الله شیراندامی که طی یک سال گذشته به دلیل ابتلا به بیماری دیابت با مشکلاتی مواجه بوده است درباره وضعیت جسمانی خود گفت: به دلیل بیماری دیابت پایم زخم شده بود که بعد از طی دوره درمانی خوب شد و بعد از چند ماه بستری بودن خود را آماده حرکت و فعالیت می کردم که به شدت روی زمین افتادم و استخوان بازویم شکست.

ادامه مطلب...

صفحه5 از298