به گزارش هنردستان نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر این رویداد آغاز شد.

 نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه ۱۶ بهمن ماه با حضور نادر برهانی مرند دبیر این دوره از جشنواره، در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای نشست نادر برهانی مرند دبیر جشنواره توضیحاتی آماری ارایه داد و گفت: امروز در ۲ بخش عرایضم را بیان می کنم. بخش اول مرور برنامه‌هایی که تا امروز و قبل از تنظیم جدول رخ داده و دیگر اتفاقاتی که پیش رو خواهیم داشت.

۹۵ درصد آثار جشنواره اجرای عمومی داشته‌اند

وی ادامه داد: از ابتدایی که در دبیرخانه مستقر شدم، به تدوین فراخوان با نظر به برنامه‌های دبیران قبلی پرداختیم و فراخوان این دوره را متناسب با چهل سالگی انقلاب تنظیم کردیم. ۲ شاخصه در فراخوان امسال به عنوان نقشه راه مدنظر قرار دارد. گفتمان امسال اجرامحور است و ۹۵ درصد آثار اجرای عمومی داشته‌اند. مساله‌ای که همیشه مدنظر بوده است و امسال ما برآیند اجرای عمومی را در ویترین جشنواره فجر به منصه ظهور می‌گذاریم به شکلی که امسال تنها ۵ درصد آثار تولیدی هستند.

برهانی‌مرند با اشاره به اینکه آثار به اختیار هنرمندان در بخش‌های مختلف حضور یافتند، عنوان کرد: نه اینکه جشنواره ویترین تئاتر کشور اما می‌تواند برآیند و نماینده اجراهای یک سال اخیر باشد. ما بلافاصله بعد از فراخوان وارد پروسه اجراهای استانی شدیم البته معتقدم این بخش خیلی با اختیار و تدبیر دبیرخانه اتفاق نمی‌افتد و تدارکی دیده ایم که جشنواره‌های استانی سال بعد بیشتر با اختیار و نظارت دبیرخانه باشد که سال بعد حداقل خروجی‌های جشنواره استانی خروجی‌های مطمئن‌تری باشد.

وی متذکر شد: یکی دیگر از کارهای مهمی که امسال اتفاق افتاد بحث بازبینی زنده آثار استانی بود. امسال تصمیم جسورانه‌ای گرفتیم که بسیار کار سختی بود اما توانستیم رضایت نسبی هنرمندان استانی را به دست بیاوریم. این اتفاق با هماهنگی خود هنرمندان انجام شد که البته ۱۳ گروه به دلیل برخی مشکلات ترجیح دادند که فیلم آثارشان دیده شود، از نزدیک دیدن آثار باعث شد که بسیاری از سوتفاهم‌ها رفع شود و ارزش های آثار بیشتر دیده شود.

استقبال از بخش نمایشنامه‌نویسی

برهانی‌مرند با اشاره به استقبالی که از بخش نمایشنامه‌نویسی شده است، گفت: در این بخش با بیش از ۵۰۰ اثر مواجه شدیم که هم باعث خوشحالی و هم غافلگیری ما شد که باعث شد دیرتر از زمان مقرر اسامی اعلام شود. همه اسم‌ها برای داوری از آثار حذف شد و شاهد بودیم اسامی نویسندگانی که کمتر شناخته شده‌ بودند، جزو برگزیدگان اعلام شدند. داوران ما در اولین نشست رودرو با شرکت کنندگان صحبت کردند که اتفاق مبارکی بود.

وی با اشاره به برگزاری سمینار پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوشایند امسال برگزاری فجرهای استانی بود که برگزیدگان استانی تورهای تئاتری برگزار کردند. امسال ۱۴ استان درخواست برگزاری فجرهای استانی بودند. فجر استانی فقط جایگزین جشنواره های منطقه ای نیست بلکه باید به عنوان یک بخش از جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

برهانی‌مرند درباره طراحی پوستر جشنواره عنوان کرد: تلاش کردیم هویت بصری جشنواره در شأن چهل سالگی انقلاب باشد و از همان ابتدا تصمیم گرفتیم پوسترهایی را طراحی کنیم که بیشترین مقبولیت را داشته باشد.

وی افزود: امسال ما بین ۲ پوستر به اختلاف‌نظر رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که هر ۲ به‌عنوان پوسترهای اصلی انتخاب شوند و یک پوستر هم برای چهل سالگی انقلاب انتخاب شد. ما اهل دیالوگ و گفتگوی سازنده هستیم. برخی رسانه‌ها به دلیل اینکه برای رونمایی از پوستر از آن‌ها دعوت نشده بود از ما گلایه داشتند در حالی که به دلیل کمبود وقت و تداخل برنامه‌ها این اتفاق افتاد. امسال تلاش کردیم تمام اقلام تبلیغاتی ما قبل از آغاز جشنواره تولید و در اختیار دوستان قرار می‌گیرد.

شرایط خاص بخش‌ بین‌الملل به دلیل نوسانات اقتصادی

بعد از پخش کلیپی درباره آثار بین‌الملل این دوره از جشنواره سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل درباره این بخش توضیحاتی ارایه داد.

وی عنوان کرد: امسال ما با شرایط ویژه‌ای در جهان و فضای داخلی روبرو بودیم. نوسانات اقتصادی ما را دچار شرایط خاصی می‌کرد و تلاش کردیم در دبیرخانه با تدابیری خاص و با وجودی که این امکان وجود داشت که جشنواره را به شکل ملی برگزار کنیم در چهل سالگی انقلاب با کمک خود گروه‌ها جشنواره را بین‌المللی برگزار کنیم.

سعید اسدی افزود: طبق فراخوان امسال بخشی از آثار ملل وارد بخش مسابقه ملل می‌شوند و با آثار ایرانی به رقابت می‌پردازند. امسال از کشورهای نروژ، فنلاند، ۲ اثر از فرانسه، اثری مشترک از ایران و سوریه، سوئد، بلژیک، آذربایجان، مجارستان، گرجستان، آلمان، رومانی، لبنان آثار متنوعی در جشنواره حضور دارند.

وی بعد از توضیحاتی درباره ویژگی‌های آثار این بخش درباره بخش پیش‌خوان‌ هنرهای اجرایی ایران توضیح داد: این بخش در ادامه و تداوم بازار تئاتر در دوره‌های قبلی است و امسال با حضور مهمانانی از کشورهای بلژیک، روسیه، هلند، ایتالیا، گرجستان، هندویتان، اتریش، لیتوانی، فرانسه و... برگزار می‌شود تا امکانی برای معرفی آثار و امکان مراوده بین مهمانان فراهم شود که از ۲۵ تا ۲۹ بهمن از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب برگزار می شود.

اسدی متذکر شد: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه ملل ادامه کارگاه‌های آموزشی ما است که بخشی از آن‌ها در استان‌ها برگزار شد. همچنین کارگاهی آموزشی با عنوان اکتشافات شهری برگزار می‌شود و همچنین نشستی برای معرفی تئاتر معاصر ترکیه نیز در بخش ملل برگزار می‌شود. علاوه‌بر مهمانانی که در شوکِیس ما حضور دارند مهمانان انفرادی دیگری نیز خواهیم داشت که در حوزه های اجرایی و سیاست‌گذاری تئاتر نقش دارند.

وی درباره داوران بخش بین‌الملل گفت: فرهاد مهندس‌پور و مسعود رایگان به همراه داورانی از سوئد، ترکیه و هلند ۵ داور این بخش هستند.

برهانی‌مرند در بخش دیگر نشست بیان کرد: امسال ۱۵۵ اثر در جشنواره حضور دارند که ۱۳ اثر خارجی و ۱۴۲ اثر ایرانی هستند که ۴۶ اثر از استان‌ها و ۵۴ اثر از تهران در جشنواره حضور دارند. ۱۰ تماشاخانه هم در بخش به علاوه تئاتر فجر حضور دارند و قرار است از فرهنگی‌ترین برنامه‌های تماشاخانه‌های خصوصی و در نهایت از سه تماشاخانه تجلیل کنیم. نمایشگاه پوستر و عکس و اسناد تئاتر پس از انقلاب را هم خواهیم داشت.

در ادامه نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره داوران بخش ایران ۲ را به این شرح معرفی کرد: مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری، فریبرز قربان‌زاده.

پای‌مان را به اندازه گلیممان دراز می‌کنیم

سپس برهانی مرند درباره مشکلات بخش بین‌الملل یادآور شد: امسال ما هم مثل همه بخش‌های کشور درگیر مشکلات مالی بودیم و حتی داشتیم به این نتیجه می‌رسیدیم که جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم اما قرار بر این شد که تدبیر کنیم و پایمان را اندازه گلیممان دراز کنیم و بتوانیم با وجود مشکلات مالی این بخش را حفظ کنیم.

وی افزود:‌ بنابراین تلاش کردیم با کمک آقای اسدی و همکارانشان خیلی اقتصادی در این بخش برخورد کنیم و با گروه‌ها وارد گفتگو شویم. آن چیزی که به‌عنوان بخش بین‌الملل اعلام شد ماحصل ۷-۸ ماه تلاش بود تا بتوانیم از گروه‌ها دعوت به همکاری کنیم.

اسدی نیز در این زمینه توضیح داد: مشکلات ما در این بخش خیلی دراماتیک بود و مثل بازار بورس ما مدام در حال چک کردن قیمت دلار و ارز بودیم. در همین راستا بخشی از هزینه‌ها به خود گروه‌ها سپرده شده است و تلاش کردیم با همراهی خود گروه‌ها این بخش را به شکل عزت مندی برگزار کنیم و خوشحالم که به‌رغم همه مشکلات عزت ملی ما در حوزه تئاتر حفظ شود.

اسدی درباره حذف گروه های لهستانی از جشنواره گفت: پروسه دعوت از گروه های تئاتری خارجی روند طولانی دارد. بنابراین اینکه از لبنان و سوریه نمایش‌هایی جایگزین ۲ گروه لهستانی حذف شده، شده است، صحن ندارد.

برهانی مرند نیز بیان کرد: یکی از داوران ما لهستانی بود که جایگزین شد اما گروهی جایگزین ۲ گروه لهستانی نشده است. همچنین ما هیچ بودجه‌ای هم برای بخش چهل سالگی دریافت نکردیم و برخلاف انتظار خیلی در این بخش دست تنها بودیم.

وی با اشاره به اینکه صد درصد پشت رای داورانش می‌ایستد، گفت: اینطور نیست که حضور محافظه‌کارانه در جشنواره داشته باشیم. بی‌انصافی است که وقتی کسی به هر دلیلی از جشنواره حذف شود کل جشنواره را زیر سوال ببرد. در مورد کار روح‌الله جعفری هم چون اسمش به میان آمد باید بگویم که کارش نتوانست رای سه داور را به دست بیاورد. من هیچ دخالتی در رای داوران نداشتم و بسیاری از گروه‌ها خودشان ترجیح دادند که در جشنواره حضور نداشته باشند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره حضور افراد کم تجربه‌ای که کمتر از ۳ اجرای عمومی دارند در گروه ایران ۲ تصریح کرد: این انتخاب خود گروه‌ها بوده است و طبق فراخوان گروه‌ها خودشان انتخاب کردند که در چه بخشی باشند و من تنها می‌توانستم ۵ اثر را انتخاب کنم. نمی‌توان گفت چون گروهی کم‌تجربه است و نام و نشانی ندارد کار ضعیفی را ارایه می‌دهد. در حال حاضر رنج سنی شرکت کنندگان ۳۶ سال است که این مساله پیامی در پی دارد. باید کارها را دید و بعد قضاوت کرد.

برهانی مرند درباره پرسشی مبنی بر پررنگ بودن هیات مدیره خانه تئاتر در ترکیب داوران ایران ۲ توضیح داد: صادقانه بگویم که بعد از انتخاب این دوستان من حدس زدم که ممکن است شایبه به وجود بیاید اما واقعا اینطور نیست چون هرکدام از داوران ما از هنرمندان شناخته شده تئاتر هستند و پذیرش داوری هم کار بسیار سختی است و هرکسی حاضر نمی‌شود که داوری را بپذیرد.