Back to Top

حساسیت و تفکر در ریخت و اجتماع

منتشر شده در دوشنبه, 25 آبان 1394 00:08 چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ در نگاه اول، مهدی پاکدل یا همان راسکلنیکف در میانۀ صحنه با چشم­بندی سرخ دراز کشیده است، و پیرامونش چند دسته تبر است! این تصویر می­تواند آغازگر نمایش جنایت و مکافات نوشته و کار ایمان افشاریان باشد که برداشتی از رمان فئودور داستایفسکی است.

این تبرهای تکثیر شده است که ما را وامی ­دارد بیشتر بر سرنوشت این مرد جوان که زن رباخوار (نزول­خوار) را با تبرش کشته است، آشنا شویم… داستان به همین سادگی است که حالا در این نمایش دورۀ مکافات پس از جنایت را می­بینیم. راسکلنیکف می­خواهد کشتن زن رباخوار را بپوشاند اما الیزابت خواهر بی­گناهش که در صحنۀ جرم حاضر شده و لااداری به دست این مرد جوان کشته شده است، نمی­ گذارد که راسکلینکف آرام و قرار داشته باشد.

 

ادامه مطلب...

شکستها و غفلتهای یک ملت

منتشر شده در یکشنبه, 11 مرداد 1394 00:18 چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ هیچکس نبود بیدارمان کند، در حوزه تئاتر مدرن قرار می گیرد. بستر اولیه کار رئالیسم است اما نوع مواجهه با آن فرآیندی غیرمتعارف را دربرمی گیرد و نوعی اکسپرسیونیسم در آن لحاظ شده است و در نهایت برای یک جمع­بندی منطقی باید گفت که این نمایش کاملا مدرن است. مدرن بودن به واسطۀ اجرایی است که در آن اصول و چهارچوب های رئالیسم شکسته می شود. استفاده از نورپردازی و صحنه آرایی اولین عناصری هستند که مواجهه با متن را به سمت اجرایی غیرمتعارف پیش می برد. بنابراین مدرن بودن بستر رویارویی با ذهن و عین را فراهم می سازد.

کودتای ننگین

هیچکس نبود… به مقطع کودتای ننگین 28 مرداد 1332 می پردازد که سالهای سال کشور ما را در چنگال چپاولگران قرار داد برای غارت نفت و دیگر منابع طبیعی. در اینجا محمد امیریاراحمدی، نمایشنامه نویس بر آن شده که در یک خانواده بازتاب این رویدادها را نمایان سازد. خانواده ای ثروتمند و به اصطلاح خان زاده که در آن هنوز هم اشرافی گری هست اما همانند جامعه، این نظام فئودالیته در حال تبدیل شدن به طبقۀ متوسط باسواد و روشنفکر خواهد بود. یعنی تحصیلات دانشگاهی زمینه ساز ورود تفکرات بنیادین به خانواده است و از سوی دیگر طبقۀ بالای اجتماعی قدرت و سیطرۀ خود را در نظم اجتماعی در حال از دست دادن است.

 

ادامه مطلب...

يك نامه ي بي سرانجام

منتشر شده در سه شنبه, 25 مهر 1396 13:10 چاپ

 

نقدي بر نمايش شوايك سرباز ساده دل نوشته و كار حميدرضا نعيمي

شوايك نمايشي درباره ماهيت جنگ است و اتفاقا زمان و انگيزه هاي جنگ جهاني اول در اروپا را به چالش مي كشد و در رمان وارتسلاو هاشك اهل چك، لحن كميك و در نمايش حميدرضا نعيمي لحن كمدي و تراژيك نسبتهاي حقيقي آن را در مواجهه با جنگ شرح مي دهند و

ادامه مطلب...

صفحه8 از8