بررسی عوامل موثر در فروش فیلم های در حال اکران
اکران نوروزی 95 سورپرایز سینمای ایران

photo_2015-11-10_11-02-13   هنردستان: مصطفی زبرجد/ استقبال مخاطبان از فیلم هایی چون «من سالوادور نیستم»، «50 کیلو آلبالو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در نوروز 95 و فروش آنها نشان داد می توان حضور مخاطب را هنوز هم همچون سالهای پررونق سینمای ایران به نظاره نشست و به حیات آن امیدوار بود. اما برای این اتقاق عوامل موثری وجود دارد که می توانند تا حدودی موفقیت یک فیلم در ابتدای تولید تا پس از اکران را تضمین کنند. در این گزارش به بررسی عناصر اصلی و موثرتر در تحول اکران نوروزی سینمای ایران پرداخته ایم.

بازیگران

از عوامل موفقیت یک فیلم در سینما بازیگران آن هستند که عده ای به جهت محبوبیت و برخی دیگر به دلیل شهرت و برندینگ فروش توانسته اند در موفقیت فیلم ها و تثبیت جایگاه خود موثر باشند. حضور ستارگان در فیلم هایی چون «بادیگارد»، «من سالوادور نیستم»، «ابد و یک روز» و «50 کیلو آلبالو» به عنوان یکی از اساسی ترین معیارهای جذب مخاطب در اکران نوروزی 95 محسوب می شود. بازیگرانی چون پرویز پرستویی، رضا عطاران، پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار در این فیلمها به فروش بالای آن کمک نموده اند.

کارگردانان

مسئله دیگری که به فروش فیلم ها در ابتدای سال جاری کمک نموده حضور کارگردانانی است که به نوعی از قدیمی های سینما و صاحب سبک و ایده در سینمای ایران به شمار می روند. افراد ماهر و اهل فن که با سبک به کار برده در فیلم هایشان گاه مخاطب را میخکوب می کنند. در فیلم های نوروزی امسال استفاده از صحنه های سینمایی و کارگردانی شده به همراه صحنه هایی که مخاطب را جذب کند دیده می شود. فیلم هایی چون «من سالوادور نیستم» و «ابد و یک روز» در جذب صحنه های طبیعی و موثر در همزادپنداری برای مخاطب و «بادیگارد» با کارگردانی استادانه توانسته اند مخاطبان را در رفتن به سینماها ترغیب نمایند و به نوعی کارگردانی یک اثر که با مدیریت و شناخت درست عوامل، موفقیت یک فیلم به حساب می آید، بیش از پیش به هنردوستان و مردم معرفی می شود.

فیلمنامه

یکی از اساسی ترین عناصر در فروش فیلم ها فیلمنامه است. حرفه ای که شاید اگر در ایران به آن به درستی پرداخته شود می توان شاهد تحولی بزرگ در سینمای ایران بود. فیلمنامه و فیلمنامه نویس دو مهره موثر در موفقیت یک فیلم هستند اما در ایران با نگاهی که به فیلمنامه نویسی به خصوص از سوی کارگردان وجود دارد اساسا تخصصی بودن این عرصه به زیر سوال رفته و هر کارگردانی فیلمنامه نویس شده است و فیلمنامه را که ساعتها و روزها دغدغه و ایده پشت آن است به راحتی کنار می گذارد. مخالف این جریان هم وجود دارد که فیلمنامه نویسان به جهت بی مهری به شکل مذکور یا خانه نشین شده اند یا خود کارگردان، و این به نوعی به کمبود فیلم خوب در سینمای ایران منجر شده است. در این میان برخی نیز در هر دو عرصه به خوبی و با مهارت از گذشته فعالیت می کنند. اکران نوروز 95 نشان می دهد که اگر فیلمنامه مناسب و تخصص کافی وجود داشته باشد، فیلمنامه خوب پرداخته شده و عناصر فیلمنامه به درستی در جای جای قصه پیاده شده باشد می توانیم شاهد آثاری مخاطب پسند در سینمای ایران باشیم البته باید گفت فیلمنامه های «من سالوادور نیستم»، «50 کیلو آلبالو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» خالی از ضعف نیستند اما نقاط قوتی دارند که توانسته اند مخاطب را جذب قصه و اثر کنند. در کنار اهل فن لحن و ژانر مورد مهمی است که یک مخاطب را به سینما می کشاند. درام یا کمدی بودن اثر نیز می تواند نقش بسزا داشته باشد. کمدی همواره در چرخه اکران موفق بوده است امری که در اکران نوروزی با وجود فروش بالا اما تنها یک فیلم در این ژانر حضور دارد، با این وجود چرخه اکران سال جاری  با فیلم های غیر کمدی خوب می فروشد. سال 95 توانسته خود را سال شکست طلسم ها در سینما معرفی کند.

تبلیغات

همواره در هر عرصه ای گستردگی در شناساندن یک پدیده یا رویداد می تواند به موفقیت و جذب حداکثری آن منجر شود. تبلیغات در سینما عاملی است که با توجه به افراد و نهادهایی که در شناساندن یک اثر به کار می گیرد می تواند به موفقیت اثر کمک کند. در ماراتن اکران نوروزی 95 تبلیغات تا حدودی بر میزان مخاطبان تاثیر گذاشته است. در این میان حرف و حدیث های بسیاری با توجه به قوانین عرصه هنر در سینمای ایران وجود دارد و آن اینکه فروش بالای این فیلم ها تبلیغات شبکه های ماهواره ای است. موردی که شاید نتوان آن را منکر شد اما 11 فیلم از این تبلیغات برخوردار بوده و طبیعتا باید فروش ها یکی می شد اما می بینیم که تفاوت آمار فروش بسیار است و برخی با وجود تبلیغات متفاوت اما فروش چندانی نداشته اند بنابراین تماشاگر بهترین مبلّغ بعد از دیدن فیلم است.  فیلمنامه، بازیگر، کارگردان و عوامل قدرتمند در ساخت این آثار جایگاه بالاتری را برخوردارند و نمی توان تبلیغات ماهواره را عامل موثر فروش بالای اکران 95 دانست.

موثران گذشته و مغمومان امروز

دفاتر پخش، فصل اکران و قیمت بلیت مسائل دیگری است که که همواره در فروش فیلم ها نقش موثر ایفا می کردند و کارشناسان و اهالی سینما بر این عوامل صحه می گذاشتند و گاه زخم خورده آن بودند. عواملی چون دفاتر پخش و فصل اکران که در سالهای گذشته  همواره از تاثیر در فروش جا نمانده اند در سال 95 به نوعی در قافله تاثیر در فروش نقش کمرنگی دارند البته دفاتر فروش قدرتمند تاثیر خود را دارند اما در خصوص فصل و بازده زمانی اکران، فیلم های  پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری نشان دادند که اگر قدرت کافی در عناصر درونی یک فیلم باشد عوامل بیرونی به ویژه فصل اکران نقش چندانی نخواهند داشت. فروش «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی نام» نمونه بارز این مدعاست.

باید یادآوری کرد که عوامل بسیاری در فروش یک فیلم موثر است اما در این مطلب بررسی عوامل موثرتر در فیلم های پرفروش اکران نوروزی 95 مد نظر بود که به آن پرداخته شد.

چرخه اکران نوروزی سال جاری از یک سو توان شکستن طلسم های دیرین سینمای ایران در فروش را تا حدودی از خود نشان داد و از سوی دیگر قابلیت بالای  فروش این آثار و تثبیت رقمی بالاتر از 16 میلیارد شکست اکران نوروزی 94 به رقم سه میلیارد و 200 میلیون را رقم زد تا سال 95 با شروع طوفانی خود و نوروز غافلگیر کننده سینما، در ادامه سالی پر فروغ را در تولید و فروش فیلم ها از نظر کیفی و کمی در تقویم سینمای ایران ثبت کند.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?