نقدی بر آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا؛
«بادیگارد»؛ اثری موفق با ژانری متفاوت

   photo_2016-04-11_15-13-53   علی ناصری – هنردستان/ فیلم سینمایی «بادیگارد» جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا اثری جذاب و ماندگار در کارنامه فیلمسازی این کارگردان خواهد بود و با این حال نمی تواند برای طرفداران وی یادآور فیلم های ماندگاری چون «از کرخه تا راین»، «روبان قرمز»، «آژانس شیشه ای» و … باشد، فیلم هایی که در سینمای ایران ماندگار شدند و «بادیگارد» فاصله گرفتن حاتمی کیا از دوران اوجش را نشان می دهد اما وی همچنان در قیاس با بسیاری از فیلمسازان با تجربه سینمای ایران فیلم هایی قابل دفاع می سازد.

n00101656-r-b-000

«بادیگارد» ضعیف تر از «چ» نیست و همچنان می توان به سینمای حاتمی کیا امیدوار بود. «بادیگارد» قصه ای را روایت می کند که در آن مخاطب با عملکرد یک بادیگارد باتجربه همراه می شود. در این اثر حاتمی کیا قصد دارد زندگی بادیگاردی را روایت کند که با وجود تلاشی که برای نجات فرد مورد حفاظت خود می کند ناموفق است و در نهایت توسط برخی افراد مورد اتهام قرار می گیرد که او به جای نجات جان فرد مورد حفاظتش جان خود را نجات داده و به همین دلیل آسیبی به او نرسیده است. این مسئله در فیلم به گونه ای مطرح می شود که مخاطب نیز تا حدی آن را می پذیرد اما در سکانس پایانی «بادیگارد» حیدر (پرویز پرستویی) با از خود گذشتگی جان یکی از نخبگان کشور را به قیمت از دست دادن جانش نجات می دهد.

خط داستانی فیلم جذاب است اما فیلمساز شعارزده (که به شعارهایش بیشتر از فیلم توجه دارد) با توجه فراوان به شعارهایی که می خواهد در دل فیلمش بگنجاند «بادیگارد» را تبدیل به اثری قصه گو اما شعاری کرده که این مسئله باعث شده تا جدیدترین اثر حاتمی کیا مملوء از سکانس ها و دیالوگ های اضافه باشد.

tn_The-Bodyguard_Sahneh_Photo-By-Esmail-Hatamikia-125

بهتر بود فیلمساز برای بیان مضامین فیلمش که همانند اکثر آثارش ارتباطی به جنگ و 8 سال دفاع مقدس دارد فکر بهتری می کرد و مضامین را به جای شعارهایی سطحی در قصه فیلمش می گنجاند، اگر حاتمی کیا مضامین فیلمش را در دیالوگ ها مطرح نمی کرد شاید مخاطب نمی توانست متوجه مضمون فیلم شود و این مسئله یکی از ضعف های مشخص فیلم است،‌چرا که فیلم باید با تکیه بر ابزارهایی چون قصه پردازی، شخصیت پردازی، فضاسازی و … مضمون خود را به مخاطب منتقل کند.

«بادیگارد» در دیالوگ هایی سطحی می خواهد این مضمون را به مخاطب القا کند که برخی انسان ها برای حفظ آرمان هایی مقدس در 8 سال جنگ ایران و عراق جنگیدند و جان خود را از دست دادند و حال انسانهای امروز موظف هستند تا از دستاوردهای شهیدان دفاع کنند، انسانهایی چون حیدر که برای حفاظت از جوانی نخبه بسیار تلاش می کند و حتی جان خود را برای حفظ جان جوانی نخبه و دانشمند همانند شهدا و رزمندگان جنگ ایران و عراق فدا می کند.

در این فیلم همانند سایر آثار حاتمی کیا رجزخوانی کاراکترها و بیان شعارهایی که گویا دغدغه شخصیت های مختلف فیلم هستند نیز دیده می شوند. به عنوان مثال می توان به شعارهایی که بین کاراکترهای پرویز پرستویی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی و پریوش نظریه گفته می شوند اشاره کرد، شعارهایی که مضمون فیلم را تشکیل می دهند و فیلمساز به جای گنجاندن این مضامین در فرم خیلی ساده با بیان دیالوگ آنها را مطرح کرده است.

درباره قصه «بادیگارد» می توان به این نکته اشاره کرد که فیلمساز با اضافه کردن مسائل حاشیه ای به فیلم توانسته «بادیگارد» را در قصه جذاب کند و گاه مسیر قصه را به سمت و سوی دیگری ببرد که برای مخاطب جذاب باشد اما قصه پردازی جذاب فیلم نیز تا حدی دچار اشکال است و فیلمساز برخی قصه های فرعی را به پایان نمی رساند، به عنوان مثال می توان به رابطه دختر حیدر و نامزدش اشاره کرد که پایان مشخصی ندارد. در کنار قصه نسبتاً جذابی که در فیلم روایت می شود صحنه های اکشن فیلم به خوبی اجرا شده اند و فیلمساز با جسارت بسیاری دست به ساخت این صحنه ها زده است.

«بادیگارد» با همه کاستی هایی که دارد اثری متفاوت در سینمای ایران است که در ژانری ساخته شده که کمتر فیلمسازی در ایران به دنبال ساخت آن می رود و در اکثر مواقع فیلمسازانی که دست به ساخت این گونه فیلم ها می زنند ناموفق هستند و فیلم تبدیل به اثری ضعیف می شود اما جدیدترین اثر حاتمی کیا دارای نکات مثبت بسیاری است که در ساختار با وجود برخی اشکالات اثری قابل دفاع است.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?