نقد، سینما و سینماگران/ 9
باشه آهنگر: نقد باید به فضای ساختاری فیلم نزدیک شود/ کیمیایی و طوسی نمونه تعامل منتقد و کارگردان هستند

هنردستان: معمولا منتقد بعضی فیلم ها را چندین و چند بار باید ببیند، بار فلسفی، جهانشناختی، اجتماعی، سیاسی و سیاست زدگی که فیلم دارد باید مد نظر قرار دهد اما متاسفانه اتفاقا چیزی که در بسیاری از نقد ها دیده نمی شود نزدیک شدن به فضای ساختاری فیلم است.

هنردستان: مصطفی زبرجد/ کارگردان سینما محمد علی باشه آهنگر در خصوص تعامل بین کارگردانان و منتقدان گفت: این دو گروه باید حضور داشته باشند تا به سینما کمک نمایند، از سوی دیگر چالش بین آن ها نیز یک درام جدید خارج از فیلم است. در فیلم یک درام و بیرون از فیلم درام های متعدد بین فیلمساز و تماشاگر، فیلمساز و منتقد، تماشاگر و منتقد که اینها سینما را قشنگ می کند.

وی افزود: فیلمسازان یا منتقدان با تصور اغراض شخصی پشت رفتار هم، در درک یکدیگر به مشکل می خورند و اینجاست که از هم ناراحت می شوند و هیچوقت هم نمی نشینند و گفتگو نمی کنند.

این کارگردان سینما در ادامه اظهار کرد: در دنیا کارگردان و منتقد کنار هم و در تعامل با هم کار می کنند که نمونه آن در ایران مسعود کیمیایی و جواد طوسی است که در طول چند دهه در تعامل با هم کار می کنند.

باشه آهنگر در خصوص نوع و فضای نقد و تاثیر آن گفت: بعضی وقتها به نظر می رسد منتقد دوره ای که در آن فیلم ساخته شده و ماجرای پنهان در درون مایه فیلم را درک نمی کند چون در پشت نقدها تعجیل وجود دارد. معمولا منتقد بعضی فیلم ها را چندین و چند بار باید ببیند، بار فلسفی، جهانشناختی، اجتماعی، سیاسی و سیاست زدگی که فیلم دارد باید مد نظر قرار دهد اما متاسفانه اتفاقا چیزی که در بسیاری از نقد ها دیده نمی شود نزدیک شدن به فضای ساختاری فیلم است. آنها در نقد نیست و اگر هست من کمتر دیدم.

کارگردان «ملکه» در خصوص معضل تعامل کارگردان و منتقد اظهار کرد: نبود تعامل در میان کارگردان و منتقد به فاصله بعید بین این دو بر می گردد به نحوی که این دو حتی هم را نمی شناسند. فضای قلم نقادی و فیلمسازی و منتقد و فیلمساز می توانند لازم و ملزوم هم باشند چون منتقد بعضی اوقات نکته ای را در مورد فیلم به فیلمساز می گوید که او به آن فکر نکرده است و به عبارتی تاویل متن می کند و آن را گسترش می دهد. حال مخاطب ما و خواننده ای که مطالب منتقد در خصوص فیلم را می خواند به تدریج در این روند قرار می گیرد و دریچه های جدیدی برای او باز می شود. ما کمتر اینها را داریم. چند منتقد صاحب سبک داریم که آنها هم کمتر می نویسند و در مورد خیلی از فیلم ها ممکن است نقدی ننویسند چون فکر می کنند اگر بنویسند کار کم ارزشی کردند. اینها مسائلی است که در حال حاضر در سینمای ایران وجود دارد.

باشه آهنگر گفت: من فکر می کنم بسیار خوب است که نقد نوشته می شود و بعضی وقتها ما از نقدها خوشحال می شویم و گاهی هم خوشحال نمی شویم چرا که اینها هم بخشی از روند فیلمسازی است.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?