مصاحبه ی اختصاصی هنردستان با اردلان شجاع کاوه
بدون پارتی وارد عرصه حرفه ای سینما و تلویزیون شدم

اردلان شجاع کاوه بازیگری را از سنین بسیار پایی آغاز کرد. او متولد 1341 در بیرجند است. او لیسانس بازیگری اش را در دانشکده هنر های زیبا دریافت کرد و در همین رشته در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه مدرس فارغ التحصیل شد. او فعالیت خود را با آثار دفاع مقدس شروع کرد. او در فیلم هایی مانند بایکوت گذرگاه پنجاه و سه نفر و عملیات کرکوک خوش درخشید. او بعد از نوزده سال فعالیت حرفه ای در اثار جدی به یکباره تصمیم گرفت در ژانر های دیگری کسب تجربه کند. وی علاوه برانتقاد هایی که بر او شد به تجربه های جدید خود در زمینه ایفای نقش های طنز ادامه داد. مجموعه تلویزیونی کلانتر یکی از اثار به یاد ماندنی او است که مخاطبین تلویزیونی زیادی را با خود به همراه داشت. مردان آنجلس یوسف پیامبر و و صاحب دلان از دیگر آثار مطرح وی در تلویزیون بود. او مدتی است که به دلیل حساسیتی که در انتخاب فیلم نامه هایش دارد کمتر در آثار تلویزیونی و سینمایی دیده می شود از این رو با او به گفتگو نشستیم.

*بی صدا و قدم آهسته حرکت کردم

_ فکر می کنم با گذشت نزدیک به سه دهه فعالیت در سینما علاقه مندان خوب می دانندکه شما چگونه وارد این حرفه شدید شما جزو نسلی هستید که افراد بیشتر از این که بر اساس ضوابط وارد سینما شوند توانایی های فردی آن ها مورد توجه قرار می گرفت.

درست است. بنده خداروشکر با آثار خوب و ماندگاری وارد عرصه سینما شدم و تا به امروز در 96 اثر حرفه ای حضور داشته ام. من بی صدا قدم اهسته حرکت کردم و برای رسیدن به جایگاهی که در آن قرار دارم از راه پله بالا آمدم و یک شبه با اسانسور مسیر هنر بازیگری را طب نکردم.

*بدون پارتی وارد عرصه حرفه ای سینما و تلویزیون شدم

_حضورتان تان در تئاتر قدمت بیشتری دارد تا آن جا کهمی دانم اصلاًبرای ورود به سینما عجله اینداشتید و به صورتا اتفاقی وارد جریان سینما شدید.

من بیست و سه سال سن داشتم که در فضای تصویری توانستم حضور پیدا کنم اما از سن هشت سالگی در تئاتر شروع به یادگرفتن کردم.چهارده الی پانزده سال با فاصله در تئاتر کار کردم بدون این که لحظه ای به سینما فکر کنم عشق و علاقه من به تئاتتر همیشگی بوده است. از حضور در تئاتر لذت می بردم در سن بیست و سه سالگی برای فیلمی آزمون می گرفتند و من در سه مرحله از آن شرکت کردم که توانستم تئوانایی های خود را ثابت کنم و در نهایت بعد از قبول شدن در آن پروژه سینمایی بازی کردم. من بدون هیچ آشنا و پارتی بازی وارد این حرفه شدم.

*به عنوان تلاش کردم اکثر ژانر های سینمایی را تجربه کنم

_ شما جزو آن دسته از بازیگکرانی هستید که توانایی ریسک کردن داشتیدچطور شد که بعد از تجربه هایزیادی که در کار های جدی داشتید تلاش کردید وارد عرصه طنز شوید؟

درست است بنده در کارهای زیادی حضور داشتم که اگر در بین آن ها نگاه کلی بیندازیم متوجه خواهیم شد که تقریباً تلاش کردم به عنوان بازیگر در اکثر ژانرهای سینمایی حضور داشته باشم و کسب تجربه کنم. برای خودم هیچ وقت محدودیت قائل نشدم که در یک ژانر و نوع خاصی از بازیگری ساکن بمان بلکه پیشرفت بازیگر منوط به تجربه فضاهای مختلف در امر بازیگری است. تقریباً بعد از نوزده سال فعالیت جدی در عرصه سینما وارد فضای کمدی شدم البته در آن سال ها نقد هایی صورت گرفت که در گفتگو هایی که انجام دادم دلایل انتخابم را اعلام کردم من شخصاً به طنز فاخر که به دور از بی احترامی به هویت و شخصیت خاصی باشد اعتقاد دارم.  این تجربه را انجام دادم برای این که فضای دیگری که خارج از من بود را بهتر درک کنم. از نزدیک با بسیاری از بازیگران کمدی آشنا شدن در این حوزه بازیگران فوق العاده ای داریم که در زمینه بداهه پردازی تبهر خاصی دارند.

*به طنز فاخر اعتقاد دارم/ نوشتن تنها به ذائقه نیست بلکه امری تخصصی است

_ قطعاً زمانی که تصمیم گرفتید در عرصهطنز تجربه های جدیدی را کسب کنید ایده آل هاییرادر نظر داشتید چقدر به آن ها با کار کردندر این فضا نزدیک شده اید؟

این که در مسیر بازیگری و آنچه که همچنان درنظر دارم به خواسته خود رسیدم یا نه بحث مفصلی است که باید در فرصت مناسب در مورد آن حرف زد اما از همین جا با صراحت می گویم که خیر  حدقال در حوزه طنز و آثاری که در این بخش ساخته می شود نتوانستم آن فیلم نامه ای را که در نظر دارم بینیم به دلیل این که معتقد به طنزی هستم که باید فاخر باشد برای حرفم دلایلی علمی هم دارم . گروه نویسنده که در حوزه های مختلف شروع به نوشتن می کنند باید وحدت نظر داشته باشند تا بتوانند اثری یکپارچه را در اختیار گروه سازنده قرار دهند. نویسندگان باید در زمان تولید همراه گروه باشند این کا تاثیرات بسیار خوبی بر ساخت یک فیلم خواهد داشت و اجازه نمی دهد که موضوع اصلی فیلم در حاشیه قرار بگیرد. نوشتن به ذائقه نیست و اصولاً امر هنری به تحقیق بستگی دارد و میزان علمی که در فرد وجود دارد.

*نسبت به انتخاب فیلم نامه حساسیت زیادی دارم/ جدیداً به حای فیلم نامه طرح آن را ارسال می کنند

_ می دانم که در انتخاب فیلمنامه وسواس دارید تا جایی که باعث شده است مدتی بیکار بمانید و در پروژه ای همکاری نداشته باشید این حساسیت از کجا نشعت می گیرد؟

حساسیت ویژه ای نسبت به فیلمنامه دارم در طی این سال ها فیلم نامه های بسیاری زیادی به من پیشنهاد شده که به هیچ عنوان نتوانستم خود را برای حضور در آنها راضی کنم. یکی از دلایلی که این فیلم نامه ها را قبول نکردم احترام به مردم و شعور مخاطبان بوده است.به هر حال آن ها از هنرمندان خود توقع دارند که شاهد اثا خوبی توسط آن ها باشند به همین دلیل در پاره ای از مواقع شاهد بودید که خلوت نشین شدم و کار نکرده ام. در بسیاری از سریال ها و یا آثار سینمایی از من دعوت به همکاری شده است و زمانی که خواستم فیلم نامه را بخوانم برای من یک طرح اولیه ارسال کرده اند چگونه می تواندر چنین شرایط به برآورد درست از یک اثر رسید؟!من تعجب می کنم از مسئولینی که چطور اجازه کار به چنین روه هایی داده می شود که با چند صفحه متن که معلوم نیست چه خواهد شد گرهی شروع به کار کند؟! چرابه متنی که نوشته نشده اجازه ساخت داده می شود؟!

*سینمای ما در زمان جنگ یک مارش نظامی بود/ زمان جنگ با فیلم های دفاع مقدسی تجدید قوا کردیم

_ در زمان هشت سال دفاع مقدس به وضوح می توانستیم شاهد تاثیرات سینما بر روحیه مردم باشیم.

کاملاً همین طور است. سی سال قبل زمانی که صدام گفت می خواهد بیاید به تهران تجاوزکند و حملات خود را به کشورمان شروع کرد به وضوح عنوان کرد که از بمب های شیمیایی استفاده خواهد کرد در چنین شرایطی جامعه جهانی سکوت کرد آن ها می خواستند دربین مردم رعب و وحشت ایجاد کننداما هنرمندان آن زمان همچون یک مارش نظامی هماهنگ توانستند روحیه جدیدی را در مردم پرورش دهند. سینماتاثیر بسیار زیادی در مقاومت مردم ایران در برابر دیوانه ای همچون صدام داشت.  بسیاری از دوستان ما که فیلم ها را می دیدند می دانستند که دشمن ما آنقدر ها هم که می گویند ضعیف نیست رزمندگان می دانستند که با یک تیر چهار نفر از دشمن نمی میرند اما روحیه ای که توسط این آثار در آن ها به وجود می آمد می توانست تاثیر خود را بگذارد. ما توسط سینمای دفاع مقدس به نوعی تجدید قوا کردیم. سینمای مادر آن درانیک مارش نظامی بود.

01141414 (1)

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?