سعید راد در گفت و گو با هنردستان:
برخی جوانانِ سینما اشتباهی بازیگر شده اند/ موروثی کردن بازیگری شوخی است

هنردستان: بازیگر سینما گفت: بازیگران جوانی که در سینما بازی می کنند و چند فیلم بازی کرده اند از نظر من کمدی هستند و اشتباهی آمده اند. باید به آنها گفت شغل های دیگر هم هست. نمی دانم چرا فکر می کنند که اگر بازی کنند سینمای ما را نجات خواهند داد.

هنردستان: سعید راد بازیگر سینما درباره قهرمان در سینما گفت: فیلم های ایران شخصیت هایی دارد که در تمام این سال ها قهرمان بوده اند، اساسا بازیگر قهرمان است چون کاری می کند که تماشاگر عادی از عهده آن بر نمی آید، حتی یک بازی می کند که با قهرمانِ نقش بسته در ذهنیت تماشاگر تفاوت زیادی دارد.

1441918029176_amin-khosroshahi-21 راد2

این بازیگر سینما افزود: در حال حاضر شهاب حسینی قهرمان است به خصوص در فیلم «فروشنده» که اخیرا در جشنواره کن حضور داشت. قرار نیست قهرمان بکشد و بزند. من از این نقش ها در فیلم های مختلف به ویژه درعقابها، دادشاه و برزخی ها داشته ام اما قهرمان کسی است که جدا از تفکرِ تماشگرِ عادی باشد یعنی مخاطب از نقش و بازی بازیگر به تفاوت خود پی ببرد، حیرت کرده و لذت ببرد.

راد اظهار کرد: نقش من در فیلم ابراهیم حاتمی کیا  یعنی سرلشکر فلاحی، قهرمان است. شخصیتی که همه نمی توانند در بیاورند اما از آنجا که سینما در بحث بازیگر به شدت ساده شده و با یک دوربین عکاسی شش هفت مییلیونی فیلم می سازند همه در تصور خود قهرمان و بازیگر هستند و می خواهند به اسکار بروند.

بازیگر «چ» درباره قواعد بازیگری در سینما بیان کرد: قواعد بازیگری در سینمای ایران تغییر کرده و یک هجوم زیاد و آسان پسندی شکل گرفته و به همین خاطر همه می خواهند به کلاسهای بازیگری بروند و پول دهند که اگر اینها بازی می کنند ما هم می توانیم و در آخر می بینیم متاسفانه همه در بازی با دست صحبت می کنند.

راد در ادامه عنوان کرد: بازیگران جوانی که در سینما بازی می کنند و چند فیلم بازی کرده اند از نظر من کمدی هستند و اشتباهی آمده اند. باید به آنها گفت شغل های دیگر هم هست. نمی دانم چرا فکر می کنند که اگر بازی کنند سینمای ما را نجات خواهند داد. در حال حاضر هم مد شده است کارگردانان و تهیه کنندگان فرزندان خود را آورده و آرتیست کرده اند که این اساسا شوخی است.

برنده دیپلم افتخار سی امین جشنواره فیلم فجر درباره چگونگی تحول قهرمان بیان کرد: وجود قصه، سناریو و پردازنده آگاه یعنی کارگردانی که بداند چه کار دارد می کند و شخصیت کیست برای تحول قهرمان در سینما می تواند جواب دهد اما اگر یک متن باری به هرجهت بنویسد و فکر کند این اثر بیداد می کند به نتیجه نمی رسد.

وی با ذکر خاطره ای ادامه داد: دربرنامه هفت به مجری گری محمود گبرلو که بهروزافخمی و سیروس الوند نیز حضور داشتند عنوان شد پسری که در فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی دفتر مشق را می برد یک قهرمان است. یک کاراکتری است که شخص دیگر نمی تواند بازی کند و البته این خلق شخصیت و قهرمان از عهده کارگردان مولف و سطح بالایی مثل کیارستمی بر می آید که مخاطب می نشیند و از شخصیت پسر حیرت می کند.

راد در پایان گفت: قهرمانی که تماشاگر به صرف حضور او برای دیدن فیلم بیاید نداریم.

 

 

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?