گفتگوی اختصاصی هنردستان با وارطان ساهاکیان
موسیقی کار گروهی است!

به گزارش هنردستان: وارطان ساهاکیان گفت: یک معلم باید صفات معلمی را هم داشته باشد، نه فقط نوازنده یا موسیقیدان خوبی باشد.به نظرم تیتر آموزش و پرورش را باید عوض کنند و بگذارند پرورش و آموزش. یعنی اول فرد را پرورش بدهیم بعد آموزش و این نکات مختلفی را در بردارد که اول انگیزه وعلاقه رابرای یادگیری در او ایجاد کنیم بعد مطالب علمی را به او درس بدهیم.

image635284240626489265
عضو کانون آهنگسازان خانه سینما، عضو مدرسان خانه موسیقی، عضو کانون اهنگسازان و رهبران ارکستر، 7دوره داور جشنواره موسیقی فیلم در خانه سینما/ 5دوره داور جشنواره موسیقی نغمه شرق در شهرداری/ داور جشنواره موسیقی دانشگاه هنر و گیتارهای کلاسیک و جوانان در فرهنگسرای بهمن.
4 دوره داور جشنواره موسیقی شیراز/ ترجمه کتاب هارمونی کاربردی اثر ریمیسک کرساکوف چاپ سوم
درجه یک هنری. داوری جشنواره های شیراز، اهواز، سمنان . بیست و ه شت سال تدریس در دانشگاه های :
تدریس در دانشگاه سوره از بدو تشکیل کارشناسی و کارشناسی ارشد. آزاد، هنر، سینما و تئاتر، علمی کاربردی جهاد دانشگاهی. استاد دراهنما ی پنجاه پایان نامه
تدریس در شاخه موسیقی فیلم تمام مقاطع تحصیلی . فیلم سگ کشی بهرام بیضایی که کاندید موسیقی فیلم شد. ساخت موسیقی فیلم مثل بیداد، آیه های زمینی، فاصله، بدون عنوان، زمستان اتمی، سریال سوخته دلان، تله فیلم روز هفدهمو . . .
ساخت موسیقی تأترهای: شناسنامه، دندون طلا- ساخت موسیقی ارکسترال برای رباعیات خیام
تنظیم فولکلور برای صدا و سیما. ساخت موسیقی فیلمهای مستند: جستجوگران شرق، کویر ایران، هنرمندان مسیحی ایران، انیمیشن قصه های آسمانی، انیمیشن داستانهای کهن
• از کجا این اتفاق درشما افتاد که به سمت موسیقی بروید؟
من اولین بار در کاخ جوانان مسابقات شنا شرکت می کردم بعد یک نوازنده گیتار در آنجا درس می داد و روزی که صدای موسیقی را شنیدم علاقه مند شدم. بعدها یکی از هنرمندان آن دوره که لیسانس موسیقی داشتند برای خدمت مجبور شدند بیایند در شهرستان و شانس من بود که در کلاسهای ایشان شرکت کنم. اول با تئوری های موسیقی بعد نوازندگی و بعد به طور آکادمیک پیش رفتم و ادامه د ادم .
• قشنگ ترین جمله ای که از اساتیدتان شنیدید و روی شما تأثیر گذاشته چه بوده؟
من یکی از اساتیدم به نام سپهوند(من خیلی کوچک بودم مجبور بودم تدریس کنم) ایشان بازنشسته ارتش بود و باید می رفت و اصرار داشت که من تدریس کنم و همیشه قشنگ ترین جمله ای که می گفت این بود که یک معلم باید صفات معلمی را هم داشته باشد. نه فقط نوازنده یا موسیقیدان خوبی باشد.
• و این صفات چه بود؟
این یک مجموعه است. نمی شود روی یک مورد اشاره داشت. اینکه چگونه تدریس کنی، چه مسئولیتی نسبت به او داشته باشی و با چه نگاهی به او نگاه کنی. هروقت که صحبت می شود از تدریس و معلمی چقدر وجدان کاری داشته باشی. این یک کلمه خاص نیست ، حتی اینکه چه لباسی بپوشی، تفکر تو همه مهم است .
• شما همیشه به شاگردانتان فقط موسیقی یاد نمی دهید، معرفت را چگونه می آموزید ؟
معرفت را جور دیگر تعریف می کنیم. به نظرم تیتر آموزش و پرورش را باید عوض کنند و بگذارند پرورش و آموزش. یعنی ما اول کسی راپرورش بدهیم بعد آموزش و این نکات مختلفی را در بردارد که اول انگیزه و علاقه را برای یادگیری در او ایجاد کنی بعد مطالب علمی را به او درس بدهی. شاگردان من بعضی در شهرستانها و بعضی حتی همکاران دانشگاهی من هستند. ناخودآگاه از اساتید تیپ می گیرند و احساس می کنم زمانی که آنها را آموزش می دادم را آنها یاد گرفتند. در ساز اگر استاد اکول ویولن را آموزش بدهد، شاگرد هم اکول را آموزش می دهد.
• بهترین خاطره ی زندگی موسیقیایی شما چیست؟
انقدر زیاد است که اگر بخواهم نمی دانم کدام را بگویم. در دورانی که در هنرستان پسرانه سوره تدریس می کردم. هنرجوی گستاخی داشتم که حاضر نبود درس بخواند و به خاطر رفتارهایی که با او در سالهای قبل شده بود خیلی زده شده بود از این رشته. من به او گفتم دیپلم بگیر و دیگر دنبال این رشته نرو و خیلی کمک کردم دیپلم بگیرد بعد ازچندسال که در دانشگاه دیگری درس می دادم این دانشجو به من مراجعه کرد و گفت در سربازی امتحان کنکوردادم و در موسیقی قبول شم. گفتم من که گفتم ادامه نده. گفت تصمیم گرفتم ادامه بدهم و مثل شما معلم شوم. انقدر از این خاطرات دارم ولی این را هم باید بگویم. نسل ها با هم فرق کردند. نسل هایی که پیش تر درس می دادم، علاقه مند و وسواسی بودند ولی نسل های جدید انگیزه برای هیچی ندارند. من فکر می کنم اگر خانواده هایشان آنها را مدرسه نفرستند خودشان، نمی روند. دارند دچار بی هویتی می شوند. نسل های قدیم فکر می کردند باید ده، پانزده سال در آن رشته بمانند تا به جایی برسند و صبور بودند ولی نسل های امروز میپرسند کارمان چی می شود؟ اختلاف نسل باید باشد ولی اختلاف ها خیلی زیاد شده. بعضی اوقات در دانشگاه می بینم از یک ترم 16جلسه 10جلسه غیبت می کنند. از خودم می پرسم این چرا به این رشته می آید. با اینکه اینها رشته های نیمه متمرکز است. هم تئوری و هم عملی است بعد 2دوره آزمون ولی نهایت اینچنین می شود.
• چه چیزی از زندگیتان هست که دوست دارید مطرح کنید؟
موفقیت بچه ها را دوست دارم و کشورمان در موسیقی مطرح شود همانطور که سینمای ما در دنیا مطرح است. موسیقی کار گروهی است و باید بچه ها با هم کارکنند. سالن ها خالی ست ولی برای سخنرانی استفاده می شود. بچه ها نمی توانند کنسرت بدهند چون هزینه سالنها بالاست ،چه برای تمرین چه اجرا.
در ارکستر سمفونیک تهران وقتی فقط صد و بیست نفر می روند در نظر بگیرید برای کنسرت آماتوردیگرکسی نمی رود.

 هدیه رحمت نژاد

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?