گفتگو با فیلمنامه نویس برتر جشنواره کودک و نوجوان:
جسور: «چراغ های ناتمام» به موسیقی و تصحیح رنگ رسید/ ورود کامپیوتر در طراحی همه را استاد کرد!

هنردستان: با ورود کامپیوتر به عرصه طراحی و گرافیک ابزار کار برای طراحان سهل الوصول تر شد ولی یک آسیب بد داشت و آن اینکه هر کس به نرم افزار گرافیکی کامپیوتر تسلط پیدا می کرد خود را گرافیست و طراح می دانست در حالی که طراحی ربطی به نرم افزارها ندارد بلکه این ها تنها ابزار هستند مثل قلمو.

هنردستان: محسن جسور فیلمنامه نویس و طراح پوستر در سینما گفت: در حال حاضر تولید «چراغ های ناتمام» به پایان رسیده و مرحله صداگذاری، موسیقی و تصحیح رنگ مانده است.

این فیلمنامه نویس سینما افزود: برای موسیقی فیلم با هادی رحمانی مذاکره شده است که امیدواریم این همکاری شکل بگیرد.

جسور در خصوص موضوع اثر و لوکیشن های آن گفت: «چراغ های ناتمام» در خصوص نویسنده ای است که پروژه ای مستند را به او می دهند تا از آن کتاب بنویسد اما نویسنده برای نوشتن آن با درگیریهایی مواجه است.

محسن جسور

وی عنوان کرد:  بخشی از فیلمنامه در تهران و بخشی در شمال و نزدیک شهر نور فیلمبرداری شد.

جسور در ادامه در خصوص فیلم دیگرش «آوا» که برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و پروانه زرین بهترین فیلمنامه از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان است بیان کرد:  این فیلم به عنوان تنها اثر ایرانی در بخش مسابقه جشنواره فیلم «باف» سوئیس پذیرفته شد که حسین یاری به نمایندگی  از همه عوامل در جشنواره حضور پیدا کردند.

وی  افزود: «آوا» داستان زندگی پسر بچه كشتی گيری را روايت می‌ كند و در آن حسین یاری، بهنوش طباطبایی، حمیدرضا آذرنگ، کریم اکبری مبارکه، شهین تسلیمی و جمشید هاشم پور به ایفای نقش پرداخته اند و همچنین آرشام طالبی و شایان شاهسون به عنوان بازیگران نونهال در این اثرسینمایی حضور دارند.

عضو هیات انتخاب بخش فیلمنامه جشنواره «سما» در خصوص آثار دیگر خود اظهار کرد: فیلمنامه تاریخی «میر مسافر» را  یک سال گذشته نوشته ام اما چون موضوعی تاریخیست وقت زیادی صرف مطالعه، تحقیق، پژوهش و قوت بخشیدن به آن کرده ام و هنوز هم ادامه دارد. فیلمنامه های دیگرم به نام «ریسه های خاموش» و «آبستن» نیز تمام شده است.

جسور در ادامه عنوان کرد: فیلمنامه «میر مسافر» را مجتبی امینی به عنوان تهیه کننده بر عهده گرفته است و کارگردان آن هنوز مشخص نشده است. «آبستن» که موضوع آن حقوق بشر در ایران است را با تهیه کنندگان در حال مذاکره هستیم که برخی از تهیه کنندگان و دو کارگردان ابراز تمایل کردند اما هنوز از همه ابعاد به نتیجه نرسیدیم. تهیه کننده و کارگردان «ریسه های خاموش» مشخص شده است که در حال حاضر نمی توانم اعلام کنم.

این طراح پوستر سینما که در حوزه پوستر فیلم ها نیز همکاری هایی با کارگردانان مختلف داشته گفت: بخشی از فعالیتهایم در گرافیک به دلیل حضور در سینما در حوزه پوستر گذشت و چند جایزه در این عرصه گرفتم و پیشنهادهایی هم برای فیلم ها به من شد اما دوست ندارم با این عنوان شناخته شوم چون نمی خواهم نویسندگی من زیر سایه طراحی پوستر برود بنابراین اگر پیشنهادی شود نمی پذیرم. منوچهر هادی برای کار آخر خود به من پیشنهاد داد اما من خواستم که در خدمتشان نباشم چون که اسمم به سمت حوزه پوستر دارد نزدیک می شود و نمی خواستم اینگونه شود. چهره هایی مثل کیارستمی و میر کریمی دو حرفه دارند و در حرفه اصلی که علاقمندند مطرح ترند. به نظرم کار این بزرگواران صحیح است.

جسور در خصوص پوستر، طراحی آن و جایگاهش در جشنواره ها اظهار کرد: پوستر فیلم در سینمای ایران چند سالی است به سوی اتفاقات خوب پیش می رود. با ورود کامپیوتر به عرصه طراحی و گرافیک ابزار کار برای طراحان سهل الوصول تر شد ولی یک آسیب بد داشت و آن اینکه هر کس به نرم افزار گرافیکی کامپیوتر تسلط پیدا می کرد خود را گرافیست و طراح می دانست در حالی که طراحی ربطی به نرم افزارها ندارد بلکه این ها تنها ابزار هستند مثل قلمو. آنچه یک اثر را به عنوان یک اثر گرافیکی مطرح می‏کند طراحی آن اثر است. 10 تا 14 سالی است که دوباره طراحی پوستر گرافیک از فضای دستی فاصله گرفت و با کامپیوتر انجام می شد تا این چند سال اخیر که به نظر می رسد عوامل سینما به این نتیجه رسیدند که طراحی پوستر فیلم تنها کامپیوتر نیست.

جسور در پایان گفت: پوستر برای خود هویت و رسالت دارد و باید مخاطب را جذب و تشویق به دیدن فیلم کند. باید بخشی از مضمون و موضوع فیلم را در پوستر ببینیم و بفهمیم. به نظر می رسد که  پوستر فیلم در این 4 ساله دارد دوباره زنده می شود و معنا پیدا می کند مثل تیتراژ که دارد ارتقا پیدا می کند.

گفتنی است؛ محسن جسور متولد بهمن 1363، کارشناسی ارتباط تصویری دانشگاه سوره، انصرافی رشته پژوهش هنر و قبولی ارشد تهیه کنندگی از دانشکده صدا و سیما، نویسندگی فیلم هایی چون «خشت بهشت» روح الله حجازی، «آوا» سیامک کاشف آذر و «چراغ های ناتمام» به تهیه کنندگی مجید اسماعیلی و  بازنویسی فیلم های «فرشتگان قصاب»  و «به تهران خوش آمدید» را در کارنامه  دارد. جسور همچنین دبیری پوستر و عضویت هیئت انتخاب فیلمنامه چندین جشنواره را نیز در کارنامه دارد.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?