جشنواره ملی فیلم اهواز، انگیزه‌ای برای احیای مستند قوم نگار

هنردستان: جشنواره ملی فیلم اهواز، انگیزه‌ای برای احیای مستند قوم نگار

استان خوزستان باوجود پیشینه‌ غنی و تاثیرگذار سینمایی همواره فاقد یک جشنواره ثابت است. از این رو به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اهواز- اقوام ایرانی که دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، از نگاه سینماگران و فیلمسازان برجسته کشور و خوزستان به این مسئله پرداخته شده است.
ارائه‌ تعریفی درست از اقوام
فرهاد ورهرام کارگردان، مستندساز و تهیه‌کننده در این باره می‌گوید: در تعریف قوم باید دقت فراوان شود و در چارچوب یک تعریف درست از قوم فیلم‌ها را در جشنواره انتخاب کرد.
وی می‌افزاید: اهواز سابقه فیلمسازی و ظرفیت خوبی در فیلمسازی دارد و انتظار می‌رود که این جشنواره پا جای پای جشنواره‌های غیر موفق نگذارد.
این کارگردان بیان می‌کند: آسیب شناسی جشنواره‌های دیگر می‌تواند کمک بزرگی در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره داشته باشد.
جشنواره‌ای برای احیای مستند قوم‌نگار
فرزاد موتمن دیگر کارگردان برجسته کشور است که در این باره می‌گوید: امیدواریم که این جشنواره انگیزه‌ای شود برای احیای مستند قوم نگار که طی 15 تا 20 سال اخیر به عقب رانده شده و مهجور مانده است.
وی با بیان اینکه خوزستان مردم سینما دوست زیادی به ویژه در آبادان دارد، می‌افزاید: انتظار می‌رود این جشنواره به وضعیت عشایر عرب و بختیاری به خوبی بپردازد و انگیزه‌ای برای تولید مستندهای جدیدتر ایجاد کند.
جشنواره، مشوق فیلم‌سازان است
مهرداد خوشبخت کارگردان معتقد است جشنواره مشوق خوبی برای فیلم‌سازان است. او می‌گوید: مطالبه گری سینماگران همواره در این زمینه ضعیف بوده است و نباید همیشه مسئولین را محکوم کرد.
وی درباره موضوع جشنواره ادامه می‌دهد:بهتر است که موضوع جشنواره آزاد باشد تا افراد بیشتری بتوانند شرکت کنند.
کارگردان فیلم «جنایت موجه» با بیان اینکه یک جشنواره بزرگ و قوی بهتر از چند جشنواره کوچک است، می‌گوید: باید تمام توان برگزار کنندگان جشنواره بر این باشد که جشنواره‌ای معتبر برگزار شود تا فیلم‌های خوب بومی تولید و ارسال شوند و فرهنگ‌ها نیز دیده شوند.
اهالی سینما باید جشنواره را برگزار کنند
مهدی نادری دیگر فیلمساز از برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز اظهار خرسندی می‌کند و می‌گوید: نخستین بار است که جشنواره فیلم خوزستان به دست افراد متخصص و صاحبان اصلی سینما سپرده می‌شود که این را باید به فال نیک گرفت.
وی می‌افزاید: پس از برگزاری جشنواره همه به این نتیجه می‌رسند که اگرچه دیر، اما جشنواره به دست صاحبان اصلی سپرده شده و بعد از این نقطه شروع، جریان ادامه پیدا خواهد کرد.
نادری ادامه می‌دهد: این دوره اثبات می‌کند که در همه استان ها کار به دست صاحبان اصلی باید سپرده شود چرا که این امر به پربارتر شدن جشنواره کمک می‌کند. پیش بینی می‌شود این جشنواره به لحاظ برگزاری امتیازات کیفی خوبی می‌گیرد.
کارگردان فیلم «بدرود بغداد» با اشاره به اینکه وحدت و همگرایی نقطه و شاخص ملت ایران است، می افزاید: مسئله‌ای وحدت بخش در یکی از بهترین شهرهای ایران به لحاظ ظرفیت فکری و کاری مطرح شده است. از این رو حامیان باید کمک کنند جشنواره به لحاظ خروجی پربار باشد.
نادری خاطرنشان می‌کند: انتظار می‌رود این جشنواره برای تبادل اندیشه بین اقوام، شناسایی ظرفیت‌ها و عبور از عدالت اجتماعی به مسائل عالیه گام‌های بلندی بردارد.
فیلم‌سازان جشنواره‌ها را مطالبه کنند
احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده علت نبود جشنواره فیلم را عدم دانش و بینش خیلی از مسوولان در سال‌هایی که آخرین جشنواره‌ها برگزار می‌شد، می‌داند و می‌گوید: بی توجهی به این عرصه همچنان وجود دارد و این امر باید خواست فیلمسازان باشد که برای برگزاری جشنواره از متولیان مطالبه گری کنند.
خوزستان قطب فیلم‌سازی است
الهام حسین زاده دیگر فیلمساز جوان کشور درباره برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز – اقوام ایرانی می‌گوید: برای داشتن یک جشنواره فیلم در خوزستان خیلی دیر اقدام کردیم. خیلی از شهرهایی که سینما در آنها ریشه ندارد، خیلی زودتر در این زمینه اقدام کردند و در این چندسال موقعیت خوبی کسب کرده‌اند.
وی می‌افزاید: خوزستان به گفته همه کسانی که در عرصه فیلم هستند، یکی از قطب‌های مهم فیلم‌سازی است. از این رو اولویت برگزاری جشنواره فیلم در این استان است.
کارگردان «همسفر خاموش» بیان می‌کند: با موضوعی بودن جشنواره‌ها موافق نیستم چرا که هر کسی می‌تواند در هر حوزه‌ای که می‌خواهد فیلم بسازد، اما موضوع این جشنواره به گونه‌ای است که می‌توان با دست گذاشتن بر هر نقطه از زندگی مردم اقوام مختلف در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و … فیلم خوب تولید کرد. در واقع می‌توان گفت معنای وسیعی در این موضوع نهفته است که می‌تواند از نقاط قوت جشنواره باشد.
وی ادامه‌ می‌دهد: در رابطه با مسئله قوم، جامعه ما هنوز ساختار قومی خود را تاحدودی نگه داشته است. با برگزاری این جشنواره می‌توان اقوام را به هم نزدیک کرد و همه را زیر یک چتر برد و احساس برابری ایجاد کرد.
کارگردان «جای دوست، جای دشمن» با اشاره به اهداف اصلی جشنواره فیلم می افزاید: هرچه حاشیه‌های جشنواره کمتر باشد و تمرکز بر هدف اصلی جشنواره که همان انتخاب، داوری و نمایش فیلم است بیشتر باشد، در این حالت می‌توان گفت جشنواره به وظایف خود خوب عمل کرده است.
ضرورت استمرار در جشنواره‌ فیلم
محمدرضا فرطوسی مستند ساز ، با اشاره به پیشینه قوی خوزستان در عرصه سینما می‌گوید: از ابتدای ورود سینما به ایران، سینما در خوزستان وجود داشته است، چه به معنای سالن سینما و چه به معنای فیلم سازی، که این امر باید ادامه پیدا می‌کرد اما به دلایل غیرفرهنگی نامعلومی این اتفاق نیافتاد.
وی استمرار داشتن را راز موفقیت جشنواره‌های فیلم می‌داند و می‌افزاید: هر قدم در حوزه سینما باعث امیدواری است. مهمترین موضوع در برگزاری جشنواره‌های فیلم استمرار یافتن آنهاست، چرا که استمرار آنها موجب می‌شود مخاطب پیدا کنند و فیلم‌سازان به آنها اعتماد کنند.
کارگردان مستند «ایران، جنوب غربی» می افزاید: متاسفانه شاهد هستیم با تغییرات مدیریتی، جشنواره‌ها هم دستخوش تغییرات اساسی و تعطیلی می‌شوند. از این رو امیدواریم جشنواره ملی فیلم اهواز حداقل سازوکار 10 ساله داشته باشد.
کارگردان مستند «دله» درباره موضوع جشنواره می‌گوید: در کل ایران گسترش تنوع قومیتی فرهنگی را شاهدیم که این امر باعث می‌شود در این جشنواره بتوانیم فرهنگ‌های مختلف در جغرافیای مختلف را با یکدیگر آشنا سازیم.
جای خالی جشنواره فیلم اقوام
رضا سبحانی با اشاره به تمرکز زدایی جشنواره‌ها می‌گوید: جشنواره‌ها نباید در تهران متمرکز باشند و این اتفاق خوبی است که جشنواره فیلم به دیگر استان‌ها کشیده شود.
وی می‌افزاید: به لحاظ تنوع فرهنگی موجود، ایجاب می‌کند چنین جشنواره‌هایی در دیگر استان ها برگزار شوند. واقعا جای چنین جشنواره‌ای خالی بود و باید استمرار داشته باشد و دبیرخانه دائمی و نگاه استراتژی داشته باشد.
کارگردان «نخل سوخته» می گوید:خوزستان به جهت فرهنگ غنی که دارد می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. در زمینه فیلم کوتاه و مستند تولیدات خوبی انجام شده و اما امیدواریم این جشنواره انگیزه تولید فیلم‌های سینمایی با موضوع مسائل بومی و فرهنگ را تقویت کند.
جشنواره فیلم حق خوزستان است
محمود رحمانی دیگر مستندساز موفق است که درباره نبود جشنواره فیلم به نام استان خوزستان می‌گوید: نداشتن جشنواره تنها مشکل استان خوزستان نیست، بلکه در هیچ کجای ایران جشنواره در سیستم‌های مدیریتی دوام ندارد. در دو دوره دولت قبل، تمام جشنواره‌هایی که به نقطه آرامش رسیده بودند تعطیل شدند و هشت سال وقفه فرهنگی را شاهد بودیم.
کارگردان «نفت سفید» می‌افزاید: متاسفانه برای جشنواره‌های فیلم در تقویم جایی نیست و تنها انسان‌های از جان گذشته و از خود گذشته در این زمینه کار می‌کنند.
این مستندساز خوزستانی به ضرورت برگزاری جشنواره فیلم در اهواز اشاره می‌کند و می‌گوید: خوزستان حق دارد که جشنواره‌های ثابتی داشته باشد، چرا که پتانسیل سینمایی فراوانی دارد به گونه‌ای که حدود 30 درصد بدنه سینمای ایران را خوزستانی‌ها شکل می‌دهند و بسیاری از لوکیشن‌ها در استان تولید می‌شود.
کارگردان «ملف گند» با اشاره به موضوع اقوام ایرانی در این جشنواره می‌گوید: خوزستان به دلیل تنوع قومیتی و فرهنگی که دارد، به گونه ای ایران کوچک است و این موضوع سبب می‌شود که همه در این جشنواره شرکت کنند.
رحمانی خاطرنشان می‌کند: جشنواره موضوعی باید خیلی گسترده دیده شود تا همه فیلم سازان بتوانند در آن شرکت کنند. ناگفته نماند که اقوام نگاری و مردم شناسی و حتی فیلم‌های اجتماعی از پایتخت می‌توانند در این جشنواره حضور یابند تا جشنواره به پیشبرد سینمای ایران منجر شود.
جشنواره باید به تولید فیلم منجر شود
رضا عبیات فیلمساز وتصویربردار معتقد است جشنواره در ایران رونقی ندارد و می‌فزاید : جشنواره فیلم فجر هم از رونق افتاده است چرا که جشنواره خروجی برای سینمای ایران ندارد.
کارگردان مستند «مدرسه ما» با بیان اینکه انتخاب موضوع اقوام ایرانی برای این جشنواره بسیار هوشمندانه بوده است، می‌افزاید: موضوع این جشنواره کاملا مردمی است و مردم می‌توانند فرهنگ خود و دیگران را در جشنواره ببینند. این جشنواره می‌تواند در احیای اصالت و هویت فراموش شده نسل امروز بسیار تاثیر گذار باشد.
عبیات اظهار می‌کند: خوزستان خواستگاه سینمای ایران است از این رو ای کاش این جشنواره منجر به تولید فیلم‌های خوبی شود.
قدمت یک جشنواره به آن اعتبار می‌بخشد
ماجد نیسی  مستند ساز در این باره می‌گوید: به دلیل تعدد قومیت در استان خوزستان، برگزاری جشنواره فیلم با این موضوع بسیار ارزشمند است. خوزستان به عنوان دروازه ورود سینما به ایران توانسته فیلم‌سازان خوبی را در خود پرورش دهد.
کارگردان مستند «جوف الصخر» می‌افزاید: کار فرهنگی یک‌روزه صورت نمی گیرد و پایه و اساس نیاز دارد. این جشنواره باید دراز مدت باشد؛ در جشنواره‌های قبلی این مشکل وجود داشته که یک جشنواره با هزینه‌های هنگفت برگزار می‌شد اما بعد از تغییر مدیریت به تعطیلی کشیده می‌شد.
این مستندساز با تاکید بر اینکه قدمت جشنواره منجر به اعتبار بخشی به آن     می شود، ادامه می‌دهد: اعتبار یک جشنواره به سابقه آن است و باید به این امر توجه ویژه کرد. این جشنواره باید بتواند به آیین و فرهنگ مردم کمک کند.
ثبت ماندگار فیلم‌های قوم‌نگار
عارش کوردسالی کارگردان «تهران 995 کیلومتر» نیز درباره ضرورت برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز – اقوام ایرانی می گوید: در زندگی مدرن بسیاری از فرهنگ‌های مربوط به اقوام در حال از بین رفتن است و این جشنواره می‌تواند به عنوان کاتالیزور، فیلم‌های خوب این زمینه را به شکل ماندگار ثبت کند.
وی می‌افزاید: مشکل عمده جشنواره‌های فیلم، نادیده گرفتن کیفیت آثار است که امیدواریم اینبار کمیت فدای کیفیت شود. از آنجایی که متولیان برگزاری این جشنواره اهالی فیلم هستند انتظار می‌رود نواقص کمتری را شاهد باشیم.
امیدواریم جشنواره مانع مهاجرت فیلم سازان شود
سید حمید موسوی فیلم‌ساز وتصویربردار پیشکسوت است که به حساسیت‌های موجود در برگزاری این جشنواره اشاره می‌کند: در شرایطی که اوضاع منطقه خاورمیانه خوب نیست برگزاری این جشنواره با این موضوع بسیار حائز اهمیت است و این حرکت را باید به فال نیک گرفت.
وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در استان وجود دارد، بیان می‌کند: متاسفانه فیلم‌سازان در حال مهاجرت هستند. باید از فیلم‌سازان جوان و مستعد دعوت شود تا به تولید فیلم بپردازند ومانع از مهاجرت آن ها شوند.
موسوی می‌افزاید: اگر این دوره از جشنواره خوب برگزار شد، استمرار آن نیز در دوره‌های بعد تضمین می‌شود.
جشنواره‌ای به نام شهر
محمود رضا ثانی مستندسازا، تهیه کننده ویکی از پایه گذاران جشنواره بین المللی «ابن عربی» دراسپانیاست که در این باره می‌گوید: برگزاری یک جشنواره کار سختی نیست، مهم ادامه دادن و استمرار در برگزاری آن است. امیدوارم که این اولین و آخرین دوره برگزاری این جشنواره نباشد و سیاستگذاری آن ادامه دار باشد و تنها به برگزاری صرف یک جشنواره بسنده نکنیم.
کارگردان «سیامو» ادامه می‌دهد: تجربه در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که جشنواره‌ فیلم به نام شهراست و کمیسیون فیلم در شهرداری‌ها تشکیل می‌شود؛ چرا که جشنواره فیلم امکانات خوبی را برای شهر فراهم می‌کند.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?