تینو صالحی:
«حکومت طاعون» به ایرانشهر رسید/ اجرایی بر پایه تکنیک بیومکانیک

هنردستان: یک کارگردان تئاتر از اجرای نمایش «حکومت طاعون» در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد و عنوان کرد در این اثر کمتر از کلام استفاده می شود.

به گزارش هنردستان به نقل از مهر؛ تینو صالحی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش گفت: قرار است از مهرماه نمایشی را که براساس «حکومت نظامی» آلبر کامو است در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرم. این نمایش «حکومت طاعون» نام دارد و امیدوارم انقدر اثر مستقلی از کار در بیاید که تغییر نام کار انتخاب درستی باشد. در واقع طرح «حکومت طاعون» متفاوت از «حکومت نظامی» کامو است و تلاش من این است که بیشتر روی زبان اثر کار کنم اما اتفاقات و حوادث مانند نمایشنامه اصلی خواهد بود.

وی ادامه داد: همزمان با «حکومت نظامی» در حال مطالعه و تحقیق روی رمان «طاعون» کامو نیز هستم چون فضای هر دو اثر یکی است بنابراین نمایشنامه «حکومت طاعون» با نگاه به هر دو این آثار نوشته می شود و تلاش من نیز این است که به نقاط مشترکی که در هر دو نمایش وجود دارد، برسم.

تینو صالحی

صالحی یادآور شد: ایده اولیه این نمایش به مهرماه سال گذشته و زمانی که من کارگاه آموزشی بیومکانیک را در ایرانشهر برگزار می کردم، باز می گردد. در آن کارگاه با هنرجویان روی شیوه بازیگری بیومکانیک مایرهولد کار می کردم و همانجا به ذهنم رسید که نمایشنامه «حکومت نظامی» کامو را به همان سبک و سیاق کار کنم. در همین راستا برای انتخاب بازیگران از دانشگاه های مختلف استعدادهای جوان را شناسایی کرده و به مدت ۲ ماه با آنها حرکات فیزیکی، سولفژ، ریتم و بدن تمرین کردم تا در نهایت ۱۳ -۱۴ نفر انتخاب شدند که از نظر موسیقایی و تکنیک های بدنی حرف هم را می فهمیم. از این میان چند نفرشان به شکلی پرورش یافته اند که عضو گروه تئاتر «هژار» شدند و می توانند تمرین های فیزیکی را آموزش دهند.

بازیگر نمایش «یافت آباد» بیان کرد: متاسفانه به دلیل نداشتن مکان مناسب برای تمرین و هزینه‌بر بودن اجاره پلاتوهای خصوصی بعد از عید تمرین های نمایش تعطیل شد. کار ما مستقل است و از کمک مالی هم بهره ای نداریم بنابراین یافتن سالن تمرین برایمان خیلی سخت است. در حال حاضر مشغول کار روی طرح نمایشنامه هستم و مطمئنم فارغ از اینکه مخاطبان نمایش را دوست داشته باشند یا نه این اجرا اثر متفاوتی از کار درخواهد آمد. به زودی ۴ – ۵ بازیگر حرفه ای که بازیگران اصلی کار هستند نیز به ما اضافه می شوند؛ بازیگرانی که همه بتوانند بخوانند و هم از عهده کارهای بدنی بربیایند.

وی درباره کم دیالوگ بودن نمایش توضیح داد: در این نمایش تلاش می کنم تا جایی که امکان دارد کلمه را کمتر کرده و بر تصویر بیفزایم. این روزها اکثر نمایش ها دیالوگ محور شده و دیگر کمتر شاهد دیدن خیال و تصویر هستیم. من تجربه بازی در نمایش های رئالیستی مثل «قصه ظهر جمعه» را دارم. این نمایش به تئاتر ایران ثابت کرد که یک رئالیسم متعهد چگونه باید باشد نه اینکه الان همه به غلط برای کارهایشان اصطلاح مینیمال را به کار می برند و صحنه شان جز چند پودس و بازیگران که تنها روی صحنه دیالوگ می گویند چیزی دیگری برای ارایه ندارد.

صالحی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: تئاتر تبدیل به یک مبحث تجاری و بدون تعهد شده که هنوز نجات پیدا نکرده است اما وضعیتش نسبت به سال های قبل بهتر شده است چون این روزها مخاطبان دیگر می دانند برای دیدن کار تجاری که از بازیگران چهره بهره برده باید به کدام تماشاخانه بروند. خودِ من به عنوان بازیگر در نمایش های تجاری هم بازی کرده ام پس مخالف این نوع تئاتر نیستم اما معتقدم که نباید ارزش هنری سالن ها را پایین آورد و هر نمایشی را در هرجا که دوست داشتیم اجرا کنیم.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?