در اولین حضور گبرلو در یک برنامه سینمایی پس از هفت؛
«خاکستر و برف» سهرابی در مشهد بررسی شد

هنردستان: سهرابى در دومين گام سينمايى خود باجسارت تمام به سراغ مضمون بسيار مهم قضاوت رفته و خوشبختانه در اجراى آنچه در ذهن داشته موفق عمل كرده است.

به گزارش  هنردستان در ادامه نشست­های فیلم «خاکستر و برف» به کارگردانی «روح­ الله سهرابی» و تهیه ­کنندگی «فرهاد گلی» که این روزها به بهانه اکران آن در سینماهای گروه هنر و تجربه در نقاط مختلف کشور برگزار می­شود، شب گذشته و در سالن سینما هویزه مشهد جلسه نقد و بررسی این فیلم برگزار شد.

در این مراسم که جمع کثیری از دانشجویان رشته ­های مختلف، به ویژه دانشجویان رشته سینما حضور داشتند، علاوه بر «روح­الله سهرابی» کارگردان فیلم و «سید مرتضی مصطفوی» نویسنده فیلمنامه، «محمود گبرلو» کارشناس و منتقد شناخته شده سینما نیز در نشست نقد و بررسی پس از نمایش فیلم حاضر شد.

IMG_5751

در ابتدای نشست، محمود گبرلو که برای نخستین بار پس از تعطیلی هفت به تهیه کنندگی او در یک برنامه سینمایی حاضر می شد ضمن تحسین کارگردان “خاکستر و برف” به طور کلی از نوع نگاه کارگردان و جسارت وی در رفتن به سمت یک سینمای پیشرو و دارای سبک قدردانی کرد.

IMG_5759

گبرلو با شمردن برخی از وجوه مثبت فیلم به ویژه کارگردانی حساب شده، خلاقانه و تاثیرگذار فیلم و همچنین تدوین فوق العاده که به خوبی به حس مخاطب احترام می گذارد، از فضای بصری انتخاب شده برای فیلم تمجید کرد.

چند سکانس حساس فیلمنامه تولید نشد

در ادامه «سید مرتضی مصطفوی» نویسنده فیلمنامه خاکستر و برف با ارائه توضیحاتی در خصوص شکل گیری ایده اولیه و رسیدن به فیلمنامه نهایی، از تولید نشدن چند سکانس حساس فیلمنامه ابراز گلایه کرد.

مصطفوی گفت: اگر چه باید قدردان گروه تهیه و تولید این اثر سینمایی به ویژه کارگردان فیلم باشیم اما بی شک اجرای صد در صدی فیلمنامه کمک شایانی به ایجاد ارتباط بیشتر و ملموس تر مخاطب با فیلم می کرد.

 سپس مخاطبان حاضر در سالن به اظهارنظر در باره فیلم و طرح سوالات خود از کارگردان، فیلمنامه نویس و منتقد پرداختند که بعضا با لحن های صریح نیز همراه بود.

داستان فیلم یک جریان بسیار کوچک از کلیت حاکم بر جامعه ماست

مصطفوی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین که پرسید؛ حس می شود فیلمنامه دارای بنمایه کافی برای ارتباط گیری مخاطب با فیلم نیست گفت: آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده است به عنوان یک جریان بسیار کوچک از کلیت حاکم بر جامعه ماست و من دغدقه ای برای پرداختن به جزئیات این اتفاق نداشتم.

وی ادامه داد: اساسا معتقدم آنچه از قصه را که نباید گفت، می توان نگفت و به جای آن مسائل مهمتر و دغدقه های اصلی تر را طرح کرد.

نویسنده فیلمنامه خاکستر و برف افزود: اصلی ترین مسئله و حرف من در خاکستر و برف جایگاه و ساحت شهید و مادر شهید است و لذا نیازی نبود تا به عناصر دیگر قصه پرداخت شود.

درادامه نشست كه با مشاركت فعال حاضرین ادامه داشت مخاطبان بحث هاى اصلى خود را به سمت ساختار و فرم، به ويژه كارگردانى فيلم برده و اغلب به وجوه مثبت و منحصر به فرد فیلم اشاره كرده و عناصرى همچون فضاسازى حسى، رنگ و لعاب حاكم بر فيلم و بازى روان بازيگران و چالش موجود بين شخصيت ها را كه كمك شایانی به پيشبرد قصه كرده بود مورد اشاره و تحسين قرار دادند.

خاكستر و برف خروجى ذهنى من در سه سال پيش است

سهرابى كارگردان فيلم ضمن توضيح درخصوص چند و چون توليد فيلمش، از توجه ويژه خود به نمادها و اِلمان ها واستعاره ها در فيلم اشاره كرد و گفت: خاكستر و برف خروجى ذهنى من در سه سال پيش است و اگر قرار بود چنين فيلمى را امسال جلوى دوربين ببرم بى شك تغييرات قابل توجهى در آن ايجاد مى كردم تا همين اندك انتقاداتى كه بعضا به فيلم وارد مى شود نيز به حداقل برسد.

FullSizeRender

تلنگر جدى فیلم به جامعه اى ست كه دچار قضاوت نادرست شده است

گبرلو درباره احتمال شباهت خاكستر و برف با آثارى چون بوسيدن روى ماه كه از طرف سوی برخی مخاطبین مطرح شد گفت؛ خاكستر و برف داراى مضمونى كاملا متفاوت تر از آثار مشابه خود است و اين فيلم برخلاف آنچه از ظاهر روايت قصه برمى آيد كه در نگاه اول انتظار يك مادر شهيد را به تصوير مى كشد معتقدم درباره قضاوت هاست. معتقدم قضاوت مهمترين حرف اين فيلم است و تلنگر جدى خاكستر و برف به جامعه اى ست كه دچار قضاوت نادرست شده است.

مجری و تهیه کننده برنامه پیشین هفت ادامه داد: واقعا بايد به فيلمسازى چون روح اله سهرابى تبريك و خسته نباشيد گفت كه در دومين گام سينمايى خود با جسارت تمام به سراغ مضمون بسيار مهم قضاوت رفته و خوشبختانه در اجراى آنچه در ذهن داشته موفق عمل كرده است.

گبرلو گفت: طبيعتا هر فيلم نقاط ضعف و قوتى دارد كه مهم برآيند كلى اثر است و ما در خاكستر و برف با فيلمى مواجه هستيم كه كارگردان اثر با هوشمندى و زيركى خاصى به يكى ازمهمترين چالش هاى امروز جامعه ما كه همان قضاوت است پرداخته و ظاهرا ترسى از تبعات بعدى حرفى كه مى خواهد بزند هم نداشته است.

چرایی تعویق سه ساله اكران خاکستر و برف

این کارشناس و منتقد سینما با اشاره به حواشى به وجود آمده درباره خاكستر و برف اظهار داشت: يكى ديگر از نكات جالب اين فيلم اينكه سهرابى كاملا زيركانه حرف ها و اعتراضاتى كه خود به دليل پست مديريتى اش نمى توانسته بر زبان بياورد در ادبيات و گفتار شخصيت هاى فيلمش گنجانده است و انديشه خود را اينگونه ارايه كرده كه همين مقدار از نقد را هم خيلى ها برنتابيدند و موقع اكران درجشنواره حواشى خاصى براى فيلم به وجود آوردند تا جايى كه اكران آن سه سال به تعويق افتاد.

IMG_5758

در ادامه برنامه كه سولات و نظرات مخاطبين همچنان ادامه داشت بحث هاى متنوع بسیاری درگرفت كه همين باعث شد تا جلسه كه ساعت ١٧ با نمايش فيلم شروع شده بود تا ساعت ٢١ ادامه پيدا كند و مخاطبين تا پايان برنامه در نشست حضور داشته باشند.

سهرابى در پایان در مقام کارگردان فیلم با توجه به شور و هيجان حاكم بر جلسه و استقبال از این برنامه، از گروه هنر و تجربه در مشهد و به ويژه دكترعرب زاده كه از جمله اساتيد سينمايى در مشهد است به طور ويژه تقدير كرد.

فیلم سینمایی «خاکستر و برف» هم اکنون در سینماهای گروه هنر و تجربه در حال اکران است.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?