«در شعله با تو رقصان» اجرای موسیقیایی بود نه پرفورمنس!

آهنگساز خوش ذوق این روزهای موسیقی قرار است آلبومی را با بزرگان موسیقی به صورت دو صدا وارد بازار کند.

هنردستان؛پویا عباسپور:  مهیار علیزاده آهنگساز خوش ذوق این روزهای موسیقی ایران قرار است که به تازگی آلبومی را با خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی به صورت دو صدا در بازار موسیقی منتشر کند.

وی اخیرا نیز یک پرفورمنس نمایشی را با بازیگران و موزیسین های نام آشنا در تالار وحدت به روی صحنه برد که البته بیشتر از آن به عنوان اجرای موسیقیایی یاد میکند و خبر از تمدید این اثر به صورت اجرای پرفورمنس نیز به گوش می رسد

علیزاده آهنگساز با سابقه ای است که اولین مقصد او برای شروع کار جدی كنسرواتوار كوميتاس در كشور ارمنستان بود. 139404301238301865728863جايي كه وي براي اولين بار با فضاهاي جديد و نو موسيقي و آهنگسازي آشنا شد. بهره بردن هرچند كوتاه از محضر بزرگ‌ترين اساتيد موسيقي اين كشور، ديد وي به موسيقي را كاملا تغيير داد. طبق گفته وي، زندگي هنري‌اش به قبل از سفر به ارمنستان و پس از آن تقسيم‌بندي مي‌شود، نظري كه تا به امروز هم بر آن پايبند است. پس از دو سال تحصيل در كنسرواتوار در رشته آهنگسازي، امكان سفر و ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه وين اتريش فراهم شد. او تصميم ‌گرفت به پايتخت موسيقي كلاسيك جهان پا بگذارد تا به اهداف خود نزديك‌تر شود.

سال ۸۸ تصميم ‌گرفت قبل از سفر به اتريش، آلبومي كه ساخت آن در ارمنستان كليد خورده بود را به‌طور كامل ضبط و منتشر كند. پس از مشورت با عليرضا قرباني كه همواره از وي به عنوان يكي از تواناترين و بااخلاق‌ترين خوانندگان حال حاضر كشور ياد مي‌كند، توافق كرد انجام اين پروژه را با همكاري يكديگر آغاز كنند. اين اثر «حريق خزان»، نام مي‌گيرد و پس از انتشاربه پرفروش‌ترين آلبوم موسيقي ايراني در سال ۱۳۹۱ تبدیل می‌شود و در محافل هنري از آن به عنوان برترين آلبوم موسيقي سال سخن مي‌گويند.

به سراغ وی رفتیم تا از اتفاقاتی که افتاده و قرار است بیفتد بیشتر بشنویم، شرح گفتگو را در ادامه میخوانید:

اخیرا با اجرای پرفورمنس نمایشی در شعله با تو رقصان فضایی نو را در زندگی هنریتان تجربه کردید،این فضای جدید را چگونه ارزیابی میکنید؟

ارزيابي اين فضا بيشتر برعهده اصحاب هنر و رسانه است، اين تلاشي بود از سوي من براي نزديك كردن موسيقي به هنر نمايش و درام، نه البته به اين هدف، كه هيچ اثر هنري با هدف خاص توليد نمي شود و اگر شود، قطعا مهر تاريخ مصرف را با خودش حمل ميكند. آهنگ يا اثر هنري توليد شده، حاصل فرآيند فكري و روحي يك هنرمند است در يك بازه زماني خاص كه تحت تاثير روابط، محيط و در مجموع تمامي زندگي وي، به وجود مي آيد. حال، اجرايي شدن آن و چگونه و چطور به تصوير كشيدنش، بازميگردد به تجربه و آگاهي هنرمند از آن هنر و زمان خودش. “در شعله با تو رقصان” هم به عنوان يكي از پروژهاي هنري زندگي من تا به امروز، خصوصياتي را با خود به همراه دارد كه در آثار قبلي ام، كمتر به آن پرداخته شده. شاخصه هاي حسي، بيشتر خودنمايي ميكنند تا پيچيدگي هاي هارموني و تكنيكي. هر چند در يكي از قطعات به نام “آشوب”، اين بازي هاي تكنيكي بر مجموعه سوارند.

فضاي امروز موسيقي ايران در برخي موارد، چيزي شبيه فضاي مسابقه شده، ولي اين مسابقه به مانند رويدادهاي ديگر بردوباخت ندارد، بلكه در هر دو سو شكست است كه دستاوردش مي شود، ذات هنر پاك است، مقدس است و نبايد آلوده بازي شود، هر كس به مسابقه وارد شود، از پيش شكست خورده، هم خودش و هم اثرش.

شايد اين مهيار امروز است با اين احساس. وجود دو انسان شريف و پراز حس مثل صابر ابر و پانته آ پناهي ها نقش بزرگي در ايجاد و انتقال اين حس به مخاطب داشتند. حسي كه درونم بود ابزاري نياز داشت تا قابل لمس شود. نتها، اشعار، صداها و همه و همه جمع شدند تا اين خلق شكل گيرد و شنيده شود.

میزان رضایت مخاطبان از فضا واجرای این پرفورمنس در فید بک هایی که گرفتید تا چه حد راضی کننده بود؟

بيش از حد انتظارم بود، ولي دوست دارم این نکته را باز هم تاكيد كنم كه اگرچه قرار بود این اجرا به صورت یک پرفورمنس به اجرا در بیاید اما به خاطر اینکه شر ایط برای اجرای یک پرفورمنس به شکل راضی کننده نبود باید بگویم که پرفورمنس “در شعله با تو رقصان” هنوز اجرا نشده، كنسرت دوم مرداد ماه در تالار وحدت، اجراي موسيقيايي اين اثر بود. اميدوارم در آينده نه چندان دور پرفورمنس اين اثر به شكل دلخواهم به روي صحنه رود.

آیا این فیدبک های شما را به اجرای دوباره چنین برنامه ای راغب کرد یا خیر؟

طبيعتا بله، ولي نه به همان شكل، بلكه با ساختاري جديد و منسجم تر.

کمی درباره آلبوم اخیری که در دست ساخت دارید صحبت کنید، آلبومی که در آن با همایون شجریان و علیرضا قربانی همکاری کرده اید.

فعلا راجع به اين آلبوم اطلاعات خاصي نمي توانم دراختيارتان قرار دهم تا زمان انتشار يا دست كم زمان نزديك به انتشار.

اين تصميم مشترك همايون، عليرضا و من است.

چه شد که به فکر توليد این آلبوم با حضور دو خواننده افتاديد؟

اصولا يك اثر با كلام اركسترال با حضور بيش از يك خواننده در موسيقي امروز جهان امريست متداول و طبيعي كه از قرون گذشته وجود داشته است، اين كه تا امروز چرا نمونه اي اينچنين در موسيقي ما وجود نداشته يا معدود بوده، مي بايست در فرصتي مناسب وبا حضور كارشناسان موسيقي و ادبيات بررسي شود. كشوري مانند ايران كه صاحب ادبيات غني و تاثيرگذار است و تاريخش سراسر داستانهاي روايي، جاي تعجب دارد كه هنرمندان موسيقي اش چرا و چطور به توليد اينگونه آثار علاقه نشان نداده اند و نتيجتا گوش مخاطب عام امروز با موسيقي روايي تا حدودي نا آشناست. و اما اينكه چرا اين دو خواننده، به لحاظ توانايى و سليقه، از نظر من بي شك بهترين انتخاب بوده و هستند.

هنوز نامی برای این آلبوم انتخاب نشده است؟زمان انتشارش چطور؟

نام آلبوم مشخص است ولي همانطور كه عرض كردم، تا زمان انتشار بايد كمي صبر كرد.

به عنوان شخصی که خارج از ایران اجراهای متعددی داشتید دوست دارم بگویید که کنسرت های موسیقی ایرانی وقتی خارج از کشور برگزار می شود چه بازخوردهایی دارد؟

اصولا به كنسرت هاي جدي، جدي تَر نگاه مي شود، كه البته تعدادشان زياد نيست.

در آخر اگر کلامی از قلم افتاده بفرمایید.

ممنونم از رسانه شما که تا به امروز، به عنوان يك رسانه نقش خود را به خوبي ايفا كرده و همينطور از برادر ارجمندم جناب پويا عباسپور كه به عنوان يك خبرنگار صبور، بدقلقي هاي مرا به هر شكل تحمل ميكند.

همينطور دوست دارم در پايان از تمامي هنرمنداني كه در پروژه “در شعله با تو رقصان” تا به امروز حضور داشتند و برايش زحمت كشيدند تشكر كنم، همينطور ممنونم از شركت “آواسازان ققنوس”، محمد حسين توتونچيان و جناب حميد اسفندياري كه براي اين پروژه زحمات زيادي كشيدند. اميدوارم اين آلبوم بتواند مسير درست خود را در ميان مردم و مخاطبان موسيقي پيدا كند.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?