معاون سازمان میراث فرهنگی در جلسه نمایش فیلم «دستهای هگمتانه» عنوان کرد:
در عرصه صنایع دستی از گفتمان‌سازی غلفت کرده‌ایم

هنردستان: مستند «دستهای هگمتانه» در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ادامه برنامه‌های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران که با همکاری انجمن تهیه‌کنندگان فیلم مستند برگزار می‌شود، سه شنبه 27 مهر فیلم مستند «دستهای هگمتانه» به کارگردانی محمدرضا اصلانی در تالار استاد شهناز به روی پرده رفت. در این مراسم با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، از طرف سازمان میراث فرهنگی و خانه هنرمندان ایران از محمدرضا اصلانی، محمدرضا جعفری جلوه و داوود سماواتی یار تقدیر و تشکر به عمل آمد.

000_3284

در بخشی از این مراسم نامور مطلق به سرشت و اهمیت مستند «دستهای هگمتانه» اشاره کرد و گفت: هر پارادایم با جابجایی عناصر و ترجیح برخی از این عناصر بر دیگری، نوع نگاه انسان به خود و جهان و متن را دچار تغییر می کند. متاسفانه فرهنگ ما متن محور شده و به دیگر عناصر خلق یک اثر و تداوم و تکمیل آن کم توجهی کرده ایم. در واقع فرامتن ها، پیرامتن ها، سرمتن ها و پیشامتن ها مورد غفلت قرار گرفته اند. باید در زمینه پیرامتن ها هزینه کنیم تا بتوانیم به گفتمان سازی موردنظر خود برسیم. بیش متن ها نیز باعث می شوند متن تکثیر شده و توسعه یابد. در جنین شناسی آثار هم کم توجهی کرده ایم، آنجا که باید بگوییم یک اثر تا پیش از تولد چه خاطره ای دارد. راجع به جیرفت 30 هزار قطعه اثر داریم، اما پیشامتن و پیرامتن نداریم و این باعث می شود به متن بسنده کنیم.

وی ادامه داد: کاری که اصلانی و سماواتی یار در خلق «دستهای هگمتانه» کرده اند، در این راستا بوده است؛ هم پیشامتن ها و چگونگی خلق آثار بیان شده است، و هم امکان بیش متنی و پیرامتنی به ما می دهند. این کار به بهترین شکل ممکن یعنی به زبان هنری صورت گرفته است و در واقع یک هنر در مورد هنری دیگر به سخن در آمده است. صنایع دستی ایران به گفتمان سازی نیاز دارد و «دستهای هگمتانه» چنین کاری می کند. اگر صنایع دستی ایران در جهان از چین و هند عقب افتاده است، به دلیل کم توجهی به گفتمان سازی و مستندسازی و بسته بندی و پیرامتن ها بوده است. از اصلانی و سماواتی یار به دلیل برداشتن این گام بزرگ تشکر می کنم.

پس از آن اصلانی نیز به نحوه تولید فیلم اشاره کرد و گفت: تولید این فیلم 3 سال به طول انجامید و افراد زیادی با از خودگذشتگی کار کردند تا به این نقطه رسیدیم. امیدوارم این جمع ها را در سینمای خود گسترش بدهیم، اگرچه خبرهای ناخوشایندی از گروه های سینمایی به گوش می رسد؛ این که جمع شدن ها به سمت تجاری شدن پیش می رود. در حالی که سینما و سخن سینما یک امر جمعی است و فیلم محصول همکاری و هم اندیشی تمام عوامل حاضر در آن است. امیدوارم از این دست فیلم ها هرچه بیشتر به دست نسل جوان ما ساخته شود. هر یک از شهرهای ما برای خود یک کشور و کیهان هستند که باید گفته و دیده شوند. تاریخ عمیق ایران است که در مذاکرات و جنگ های سیاسی، برگ برنده ماست. در جهانی که به عمد می خواهند ما را نادیده گرفته و حذف کنند، باید هرچه بیشتر در معرفی فرهنگ و میراث ایران بکوشیم. این به عهده مدیران ماست که همتی فراتر از انجام وظایف روزمره را بکار گیرند. بارها در مورد نقاط مختلف ایران و تهیه فیلم از آنها مذاکراتی صورت گرفته، اما در نهایت به نتیجه نرسیده و پراکنده شده است.

کارگردان «آتش سبز» در پایان گفت: دوست دارم فرصتی برای تدوین و تصحیح رنگ مجدد «دستهای هگمتانه» فراهم آید. با این کار می توان آن را کوتاه تر کرد و بافت سینمایی بیشتری به آن بخشید. ضمن اینکه برای حفظ کیفیت اثر باید آن را دیجیتال کنیم. این کار احتیاج به پشتیبانی و همدلی و بودجه مختصری دارد.

000_3316

لازم به ذکر است پخش فیلم‌هایی از اساتید پیشکسوت سینمای ایران و تقدیر از آنها، در ماه‌های آتی در برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?