فرزین حاجیلو در گفتگو با هنردستان:
«دیفونه» داستان زندگی من است/ فقر در تئاتر بیداد می کند و حال بزرگان خوب نیست

هنردستان: در دوره کودکی از شخصی به نام احمد که همسایه ما بود نگهداری می کردم، بعد از مدتی به جهت شدت معلولیت و مریضی در گذشت، از سوی دیگر پدر خودم جانباز بود و با این نقش زندگی کردم.

هنردستان: فرزین حاجیلو کارگردان نمایش «دیفونه» درباره چگونگی به ثمر رسیدن اثر که این روزها در سالن استاد پرویز فنی زاده روی صحنه است گفت: بچه ها به وظایف خود واقف بوده اند و خیلی خوب پیش رفتند به خصوص مشاور کار ابراهیم محمدی که به این کار کمک زیادی کردند. سه روز تمرین کردیم و در 6 روز میزانسن را بستیم و بقیه را به دور خوانی پرداختیم به خصوص برخی نقش ها مثل نقش ریحانه، بازیگر آن به دلیل مشغله کاری دیر به ما ملحق شد اما خیلی خوب توانست همراه شود و آن را به نحو احسن ایفا کند.

1(2)

وی در خصوص موضوع این ثر و فضای آن اظهار کرد: در قدیم در کلک بالای کرج زندگی می کردم و خانه ها روی کوه، نزدیک به هم و غیر استاندارد بود. در دوره کودکی از شخصی به نام احمد که همسایه ما بود نگهداری می کردم، بعد از مدتی به جهت شدت معلولیت و مریضی در گذشت، از سوی دیگر پدر خودم جانباز بود و با این نقش زندگی کردم.

حاجیلو افزود: وجود همه این مسائل باعث شد که به فکر ساخت این موضوع افتادم. فکر کردم این شخصیتی است که با آن زندگی کرده ام جدا از این هم در تئاتر شهر نقشی نه این چنین دشوار اما کمی شبیه نقشم در «دیفونه» را بازی کردم بنابراین اقدام کردم و این اثر اقتباسی از همه اتفاقات است که گفتم، البته قسمت پایانی اجرا هم فضای دیگری داشت.

بازیگر «دیفونه» در خصوص همکاری گروهی در این نمایش بیان کرد: هر تمرینی سختی خود را دارد ولی بچه ها تک تکشان زحمت کشیدند به خصوص ابراهیم محمدی به عنوان مشاور، پریسا سلمانی به عنوان بازیگر و برنامه ریز که جایگزین سهیل کمالی به عنوان دستیار برای من نیز بودند چرا که  سهیل کمالی در میانه کار از ما جدا شد.

حاجیلو در باره ایده ضریح امام رضا در نمایش اظهار کرد: بطری هایی که با آن ضریح امام رضا را ساختیم از ذهن مرتضی زاهدی بود، ایده ای داد و ما به کمک بچه های دکور، خانم سلمانی و ابراهیم محمدی آن را بسط، گسترش و شکل دادیم تا هدفی که می خواستیم شکل گرفت.

7(1)

این بازیگر تئاتر در خصوص وضعیت فعلی تئاتر گفت: وضعیت الان تئاتر فقر کامل است یعنی هنوز فرهنگسازی نشده است، تا سالن خصوصی رایگان است همه می آیند جدا از این که کار به نفع معلولان است، تا الان سه میلیون خرج کار کرده ام که گفتن ندارد و بچه ها بی منت در حال کار هستند. سرمایه حاصل از کار به نفع خیریه و بچه های آسمان است، بچه هایی که دارای اختلالات حرکتی و روانی هستند.

وی ادامه داد: ما تئاتری ها فقیریم تازه من که نوپا هستم و همیشه کارم بازی بوده، اولین کارگردانی من است و اجاره هم از پول اجرا می دهیم. تنها می خواهیم تئاتری ها حمایت شوند، پیشکسوتان ما که الگوهای ما هستند شرایط فعلی شان خوب نیست.

حاجیلو درباره شخصیت دیفونه گفت: واقعا مهم ثواب کار است که کمدی تلخ انتخاب شده و دیگری شخصیت دیفونه که امثال او در جامعه بد دیده می شوند اما واقعیت این است که خیلی هم عاقل اند ، حرف های خوب زیادی از دهان او بیرون می آید که می گوید مگر من دیوونه ام؟ و همه حرفهای خوب را از کتاب قصه ها و بابایش یادگرفته، باباجونی که در پایان او را به آن دنیا می برد ، بهشتی که ذهنیتش است.

کارگردان «دیفونه» درباره تبلیغات این کار عنوان کرد: قطعا با تبلیغاتی که شده امیدواریم و دعا می کنیم که خدا کمک کند تا استقبال شود و اتفاق خوبی بیافتد. در شهرداری و کافی شاپ ها بروشور و تبلیغات کرده ایم و با سعید فرد و پریسا سلمانی دست به دست چرخیدیم و تبلیغ کرده و می کنیم. انشاالله که مهمانان عام و خاص حضور داشته باشند. بچه های شهرداری واقعا حمایت کردند. تبلیغات خوب باشد مخاطبان می آیند و نمایش دیده می شود. باید زمان داد تا دیده شود و زبان به زبان بچرخد البته با تعداد روزهای نمایش این شیوه کفایت نمی کند .

حاجیلو در پایان گفت: امیدوارم پول سالن در بیاید تا بتوانیم در خیریه هزینه کنیم، در روز آخر سودی که اهدا  و جشنی که  برگزار می کنیم را در شبکه های فضای مجازی قرار می دهیم.

 

 

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?