هنر، رسانه و تاثیرات متقابل -
سردبیر روزنامه هنرمند: امانتداریم در انتقال و انتقادپذیریم در عملکرد/ برگشتی نداریم

هنردستان: خط قرمزها در مطبوعات طبیعی است و نه ما، بلکه هر رسانه‌ای موظف است رعایت کند البته از زمان دولت آقای روحانی روی این که چه چیزی رعایت شود و چه کنیم فشار وجود ندارد اما خط قرمزهای کمی وجود دارد که باید همه رسانه ها رعایت کنند.

هنردستان: مصطفی زبرجد/ این روزها روزنامه هنرمند به جهت عوامل رسانه ای خود توانسته در جامعه رسانه ای و هنرمندان شناخته شود و اعتماد مخاطبان هنری و غیر هنری را به دست آورد. یکی از کسانی که به این موفقیت کمک کرده و همواره در عین دلسوزی در امانتداری تلاش کرده است، سردبیر روزنامه هنرمند است. به همین منظور در گفت و گویی اختصاصی به پای صحبت های مهدی احمدی  می نشینیم که از دغدغه ها و فعالیت های 9 ماهه این روزنامه حرف‌ها دارد.

چه مواردی را در چاپ مطالب روزنامه هنرمند مد نظر دارید که دوست دارید مخاطب را با شما همراه کند؟ آیا مطالبی بوده است که از چاپ آن منصرف شوید؟

بیشترین دغدغه ای که در محتوای روزنامه اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و… مد نظر است بحث فرهنگی، احترام به فرهنگ و ارزشگذاری آن است.خط قرمزها در مطبوعات طبیعی است و نه ما، بلکه هر رسانه ای موظف است رعایت کند البته از زمان دولت جدید روی این که چه چیزی رعایت شود و چه کنیم فشار وجود ندارد اما خط قرمزهای کمی وجود دارد که باید همه رسانه ها رعایت کنند.

به عنوان سردبیر روزنامه هنرمند پیش بینی که در ذهنتان در ابتدای کار داشتید و دنبال آن بودید محقق شده است؟

البته هر کسی بخواهد از کار خود تعریف کند پسندیده نیست اما واقعیت این است که در طول یک سال از عمر روزنامه از شماره‌های اولیه شماره خیلی بهتر شدیم، و ارتباطات با هنرمندان و رسانه‌ای‌ها بیشتر شده است و بیشتر صحبت می کنیم. در روزنامه باید یک مدت زمانی بگذرد تا رسانه اسم پیدا کند و اهل فن و مخاطبان جذب آن شوند و به رسانه اعتماد کنند و این اتفاق در این یک سال افتاده است و نسبت به روزنامه های دیگر در حوزه فرهنگ و هنر یکی از خوبها درمطبوعات هستیم.

????????????????????????????????????

در طول این مدت موردی پیش آمده که از مصاحبه شوندگان در روزنامه از شما تقدیر یا نسبت به کار شما نقد کنند؟

عباس غزالی در نمایشگاه مطبوعات گفت یکی از رسانه هایی که کاملا امانتداری در مصاحبه داشته است روزنامه شما بود. از سوی دیگر در بهبود کیفیت کار نیز گاهی از دوستان در جهت ساختار روزنامه پیشنهادات داشتیم و با آغوش باز پذیرفته ایم.

روزنامه ها به خصوص روزنامه های خصوصی چگونه می توانند با رسانه های دیگر تعامل داشته باشند تا در جامعه و بر فرهنگ مردم تاثیر بگذارند؟

بهترین شکل رسانه این است که خبر زودتر از همه رسانه ها به دست مردم برسد که معمولا سایت ها و خبرگزاری ها زودتر از روزنامه ها این وظیفه را انجام می دهند. روزنامه ها برای اینکه در بین مردم ماندگار باشند باید نسبت به اخبار این رسانه ها تحلیل داشته باشند و از جزئیات بگویند تا اطلاعات مردم بیشتر باشد که مخاطب ترغیب به کسب اطلاعات و خرید شود.

آیا از نظر شما روزنامه های خصوصی که از نظر بودجه نسبت به رسانه های دولتی ضعیف هستند می توانند بر فرهنگ مردم تاثیر داشته باشند؟

قطعا. هنوز در ایران این مطرح است که اگر یک خبر از شخصی در خبرگزاری که معروف است برود به لحاظ بازدید بیشتر دیده می شود اما واقعیت این است که شخص دوست دارد خبر یا حرفش چاپ شود و احساس ماندگاری بیشتر می کند. در رسانه مجازی اگر اسم یا واژه ای اشتباه شود قابل اصلاح است. اما در روزنامه اگر اشتباه چاپ شود در سطح کشور و در دست مردم پخش می شود و راه اصلاح ندارد. سختی های کار روزنامه زیاد است اما ثبت و ماندگاری در روزنامه مصاحبه شونده را راغب‌تر می‌کند تا با روزنامه مصاحبه داشته باشد.

DSCF3647

چرا تعداد روزنامه های هنرمند در کیوسک ها محدود است و در بیشتر کیوسک ها وجود ندارد؟ آیا تدابیر و برنامه ای برای این مسئله در نظر دارید؟

در حال تغییر شرکت توزیع روزنامه هستیم. چاپ سیاه و سفید را به رنگی تغییر دادیم. بخشی از این کمبود در کیوسک ها به بحث مالی برمی گردد و چون خصوصی هستیم. به برگشت روزنامه فکر کردیم و سعی کردیم در پنج تا شش ماه اول به شکلی کار کنیم که برگشت هنرمند را به صفر برسانیم. من می‌توانم الان به جرات بگویم که چیزی به عنوان برگشتی به هیچ وجه نداریم. سیاست ما به این شکل بوده که روزنامه درهرمنطقه و ادارات خصوصی و دولتیِ مرتبط با فرهنگ وهنر توزیع شود و بخش دیگرمربوط به مشترکین ما هستند. تعداد کم مربوط به کیوسک‌ها به دلیل این است که ما مثل روزنامه‌های دیگر که 50 تا 100 روزنامه به کیوسک‌ها می‌دهند نیستیم و به هنرمندان و اهل فن و مراکز مرتبط توزیع می کردیم که این به سیاست ما برمی‌گشت که به یک بالانس فعالیت بدون برگشتِ روزنامه برسیم که در روند جدیدِ فعالیت روزنامه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

نمایشگاه مطبوعات امسال را چگونه دیدید؟

اولین سالی بود که به شکل روزنامه حضور داشتیم و در سالهای گذشته هفته نامه بودیم و طبیعی است که مخاطبان و بازدید کنندگان ما بیشتر شدند. امسال رویکرد معاونت مطبوعات برکم هزینه بودن برگزاری بود و پخش غذا و پذیرایی را نداشتند. بولتن‌هایی که وزارت ارشاد خودش هرساله انجام می‌داد امسال هر روز به یک روزنامه سپرد تا 16 صفحه با عنوان بولتن نمایشگاه چاپ کند. فکر می‌کنم این اقدامات خوب است که یک هزینه ای که معاونت مطبوعاتی هرساله متحمل می شد به اداره بخشی از هزینه هاش پرداخته است.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?