دعوتی نیست برای خندیدن بلکه دعوتی است برای دیدن!
«شهر من بخند»

در گفتگوی سایت هنردستان با روزبه اسفندارمز سرپرست گروه پالت عنوان شد:

دعوتی نیست برای خندیدن بلکه دعوتی است برای دیدن!

گروه موسیقی پالتدر سال 1389 تشکیل شد که تا آن زمان به غیر از امید نعمتی که پیش از آن تجربه خواندن در گروه را داشت، دیگر اعضای گروه به صورت مستقل به فعالیت در زمینه های موسیقی می پرداختند. امید نعمتی (خواننده) وروزبه اسفندارمز (کلارینت)  گروهی ایجاد کردند که چندی بعد با پیوستن داریوش آذر (کنترباس و همخوان) و حسام محمدی (پرکاشن) و مهیار طهماسبی (ویولونسل)،  تبدیل به گروهی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر شد.

در سال 1389 این دوستان قدیمی و هم‌گروهی‌های جدید با شرکت در پروژه ی مؤسسه خیریه ی محکو همراهی با کاوه صالحی (گیتار و همخوان) رسما گروه پالت را معرفی کردند و به جمع کردن آلبوم موسیقی پرداختند.

در خرداد 1391 اولین کنسرت گروه پالت در مجموعه ی گالری محسن برگزار شد که منجر به همکاری با یک موزیسینآلمانی به نام «رابرت ون هولزن»گردید. گروه پالت در این همکاری به اجرایقطعاتی از کنسرت هایقبلی و نیز قطعات جدیدی به آهنگسازی «رابرت» پرداخت.

در شهریور 1391 همزمان با ضبط آلبوم اول، گروه پالت ساخت موسیقی تئاتر «روایت ناتمام یک فصل معلق» به کارگردانی «هومن سیدی» را به عهده گرفت. قطعه «نرو بمان…» که برای این تئاتر ساخته شد شهرت بسیاری برای گروه همراه آورد.

همچنین در آبان سال 1391 اولین کنسرت رسمی گروه پالت در برج آزادی برگزار گردید. به دنبال آن گروه قطعه‌ای به نام «ماهی و گربه» برای فیلمی به همین نام به کارگردانی «شهرام مکری» ساخت.

اسفند 1391 نیز اولین آلبوم رسمی گروه با نام «آقای بنفش» منتشر گردید.این آلبوم رکورد فروش آلبوم موسیقی در ایران را شکست.

در سال ۱۳۹۲ گروه پالت 12 سانس کنسرت در برج آزادی اجرا کرد که بلیط های این کنسرت ظرف مدت چند ساعت به اتمام رسید.

چند هفته بعد از انتشار آلبوم گروه پالت برای اجرای کنسرتعازم چند شهر ایران شد. به دنبال اجراهای موفقیت آمیز در شهرهای شیراز، گرگان، زنجان و سنندج گروه پالت جهت اجرای زنده قطعات آلبوم «آقای بنفش» در برخی از کشورهای اروپایی مانند میلان، پاریس، آمستردام، گوتنبرگ و استکهلم به اروپا سفر کرد.

همچنین این گروه در فستیوالی به نام «صداهای تازه از ایران» در شهر کلن شرکت کرد.

گروه پالت پس از بازگشت از تور اروپا در بازخوانی اثر نوستالژیک مثل کپل با عروسک‌های فیلم شهر موشها شرکت کرد که گفتنی است فیلم «مدرسه موشها» به کارگردانی «مرضیه برومند» نیز پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

یکی دیگر از موفقیت‌های گروه پالت اجرای برنامه تلویزیونی در شبکه 4 بود. در این برنامه گروه پالت در حرکتی نمادین بدون ساز و با در آوردن ادای ساز زدن کار خود را اجرا کردند.

گروه پالت در خرداد 1393 به مناسبت جام جهانی 2014 در برزیل برای تهیه یک مستند و اجرای زنده عازم برزیل شد. پس از بازگشت از برزیل گروه برای همکاری با خواننده و آهنگسازی آلمانی به نام «گیزبرت» در فستیوال «ماینز» – شهری در مجاورت فرانکفورت – به آلمان سفر کرد.

پالت در شهریور 1393 به ایرانبازگشت و به اجرای قطعاتی از آلبوم «آقای بنفش» در فستیوال موسیقی تهران درعمارت مسعودیه پرداخت.این فستیوال میزبان بسیاری از اهالی مشهور موسیقی ایران متشکل از همايون شجريان، عليرضا قرباني و تهمورس و سهراب پورناظريو… بود.

در مهر ماه1393 گروه پالت سفیر رسمی سازمان برنامه غذایی جهان(WFP) در ایران شد و نیز در فستیوالی به نام «خبرهای خوب از ایران» در مونیخ شرکت کرد و به همکاری با یک گروه آلمانی به نام «طرب» پرداخت.

در این بین گروه با شرکت دربسیاری از کنسرت های سازمانی و دانشجویی به اجرای زنده قطعاتی از آلبوم «آقای بنفش» و نیز چند قطعه از آلبوم جدید پرداخته است. آلبوم جدید این گروه، شهر من بخند نام دارد که دارای 12 قطعه بوده و در 26 اردبیهشت ۹۴ منتشر شد.

حال بعد از گذشت تقریبا دو ماه از انتشار آلبوم شهر من بخند تصمیم گرفتیم تا گفتگویی با سرپرست گروه، روزبه اسفندارمز انجام دهیم که شرح آن را در ادامه میخوانید:

cover-pallett01(1)(1)

خیلی از کسانی که تازه با شما و آهنگ های گروه شما آشنا شده اند دوست دارند بدانند که تصمیم گروه برای انتخاب اسم به چه صورت بوده و اساسا چرا پالت؟

ایده پالت موازی است با همان سال هایی که ما در محک برنامه اجرا میکردیم،رفاقت من با امید نعمتی(خواننده) زمانی اتفاق افتاد که برنامه های ما در محک زیاد شده بود و به وفور آنجا برنامه اجرا میکردیم و گروهی که تشکیل شده بود را تصمیم گرفتیم تا جدی تر کنیم تا روند موسیقیایی جدی تری را در پیش بگیریم.

اما در خصوص اسم باید خدمتتان بگویم که گروه ما شامل تعدادی از دوستانی است که هیچ نظر مشابهی ندارند و هرکدام مثل یک رنگ میمانیم بر روی پالت نقاشی که البته این اتفاق و مشابه نبودن نظرات را هم خیلی دوست داریم.

پالت هدفش از شهر من بخند چه بوده وچه شد که به این فکر افتاد تا شهرش را بخنداند؟

پالت هدفش خنداندن شهر نبود، بلکه فقط نگرشی را به شهرش داشت بیان کرد. شهری که در آن زندگی میکنیم و تمام روز با آنچه در آن اتفاق میفتد درگیریم. شهری که در آن ترافیک زیاد است. شهری که پر است از آدمای خسته و البته پرتنش. شهری است پر از شلوغی و ذهن های خسته که سعی کردیم تمامی این دغدغه ها در تراک شهر من بخند بیان کنیم.

این اسم و این آلبوم دعوتی نیست برای خندیدن بلکه دعوتی است برای دیدن، دعوتی است برای اینکه ببنیم این شهر چه اتفاقی برایش افتاده و نقشی را که ما در آن داریم را بشناسیم و در ایفای نقشمان موفق باشیم.

گروه شما بسیار علاقه مند است تا بگوید که سبکی برای آلبوم هایش ندارد اما به نظر شما نداشتن سبک باعث نمیشود تا گروه مخاطب خاص و همیشگی خود را از دست بدهد و اصلا چنین مخاطبی نداشته باشد؟

من بعید میدانم که گروه های پویا و معروف دنیا دارای یک سبک تکرارپذیر باشند مگر چند گروه که تعداد آنها به انگشتان دست هم نمیرسد و اینکه آن های هم خیلی زود از یادها میروند.

اما کاری که ما قرار است انجام دهیم این است که کارهای زیادی را بشنویم و بر اساس آن کارهای جدید را بسازیم و به دلیل اینکه هر شخص امکان دارد سبک خاصی را دنبال کند مطمعنا کارهای ما یک سبک واحد نخواهد داشت که این سبک را پالت مینامیم.

هدف پالت از نوع موسیقی که کار میکند چیست؟آیا هدف پالت این است که میخواد موسیقی پیچیده ای را به مخاطب عرضه کند؟

پالت هم مثل سایر گروه های موسیقی یک گروه موسیقی است که هدفش تولید موسیقی است،اما گروهی است که به فرمول و قواعد برای تولید موسیقی اعتقادی ندارد و همچنین دوست ندارد که برمبنای از پیش تعیین شده موسیقی بسازد و همینطور پالت هم قصدش تولید آثار پیچیده نیست البته که بعضی آثار در آلبوم پیچیده است ولی این قطعات دعوتی است برای علاقه مندان به آثار جدید، سازهای جدید و همینطور تنظیم های جدید که از پالت بعید هم نیست.

چقدر به قدرت بداهه نوازی در موسیقی ایمان دارید؟ این موضوع چقدر در شهرمن بخند خود نمایی کرده است؟

من به شخصه به بداهه نوازی ایمان دارم و این را یک قدرت میدانم چون همه ما میدانیم که موسیقی از بداهه شروع شد و چه در این آلبوم و چه در آلبوم قبلی بداهه نوازی برای پالت اولویت داشت و رعایت شد و همینطور در آلبوم های بعدی نیز شاهد آن خواهیم بود.

از همکاری گروه با گیزبرت زو کینپ هاوزن کمی صحبت کنید.

ما به دنبال خواننده ای بودیم که مثل ما دغدغه های اجتماعی داشته باشد و در عین حال زیاد هم مردمی نباشد که گیزبرت زو کینپ هاوزن همان آدم بود و در مدتی که ایشان تهران بودند پالت اوقات خوشی را با او سپری کرد و در آخر تمامی افکار ما به تراکی ختم شد به نام اینجا شهر من نیست.

ما برای آلبوم بعدی منتظر پالت شهر من بخند و آقای بنفش نباشیم؟

ما واقعا هنوز نمیدانیم که برای آلبوم بعدی چه ایده هایی را قرار است که پیاده کنیم و مطمعنا منتظر آقای بنفش و شهر من بخند نخواهید بود.

در آخر اگر کلامی از قلم افتاده بفرمایید.

خیلی ممنون از شما و تمام کسانی که ما را دنبال میکنند.

پویا عباس پور

استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است.(هنردستان)

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?