یک استعداد، یک فیلم کوتاه/1
طاهری: پایه هر داستانی تخیل و مستند است

هنردستان: داستانی که پایه اش مستند نباشد وجود ندارد و از تخیل نشات می گیرد. این تخیل یک روزی و جایی در ضمیر یک نویسنده یا فیلمنامه نویس مستند بوده است. هر تخیلی از جایی نشات می گیرد و به نظر من تخیلی ترین فیلم هم مستند است.

هنردستان: مهسا طاهری تولید کننده برنامه های سیما و کارگردان مستند و فیلم کوتاه در خصوص شناسنامه کاری خود گفت: لیسانس کارگردانی سینما هستم. از دوم راهنمایی در رادیو کارم را به عنوان مجری کودک و نوجوان شروع کردم و 10 سال مجری برنامه خانواده و در کنار آن گریمور تلویزیون بودم و هشت سال است که در تلویزیون به تولید برنامه مشغولم.

photo_2016-03-15_15-20-55

وی در خصوص آثار خود اظهار کرد: پنج سال پیش مستند مینیاتوری به سبک کلیپ با آهنگ ساخته شده روی کار در مورد یک معلول با عنوان راهنما در سفر عشق ساختم. اثر دیگرم یک مستند از یک پیرمرد نود و چهار ساله به نام یزدو بود که یک روستای خشکسال را نگه داشت و در همان مکان مرد. مستندی نیز از خاطرات دانشگاهم در طول سه سال که طنز بود و صحنه هایی که فکر می کردم باید داشته باشیم را ساختم. مستند دیگری نیز از گرجستان در دست دارم که به این کشور سفر کردیم و از کلیساهایش 11 12 مصاحبه دارم، از نوع فعالیتهای مردم و آنچه که دیدم و باید ثبت شود را ثبت کردم.

طاهری در خصوص مستند جشنواره ای خود گفت: مستند «دوزلق» که لوکیشن آن از مستند «راهنما در سفر عشق» بود نگه داشتم تا در کار بهتری آن را بگنجانم. پلان نمکزار هم در آن مستند هست که به مشاوره محمد رضا وطن دوست که دو ترم در صدا و سیما و دو ترم در دانشگاه استاد من بودند این کار را ساختیم. در این جا هم سبک شاعرانه و مینیاتور رعایت کردم و دوربین روی دست است و فکر می کنم باید حرکت دست و چشم به تصویر کشیده شود که نیازمند حرکت دوربین بود و البته تصویر برداران ما لطف داشتند و همکاری کردند. چشم من می چرخد بنابراین باید دوربین بچرخد یعنی همانطور که دوست دارم ببینم دوربین هم باید به همان شکل به بیننده منتقل شود و دوست دارم عشق در کارهایم موج بزند. در اینجا عشق زن و مرد را منعکس کردم چون فکر می کنم مادر پیشرفت عشق است و عشق مجازی را در هر دو کارم گذاشتم و فکر می کنم عشق مجازی اگر به خوبی پیاده شود اول و آخرش عشق الهی است.

این تولید کننده سیما و سینما در خصوص روند ساخت «دوزلق» بیان کرد: این اثر در 23 دقیقه و در دو طبیعت باید ضبط می شد و خیلی ها از نمکزار که در این اثر آمده بی خبر هستند. در این زمین باران می آید و جمع می شود بنابراین بهار صحنه مربوط به آب را گرفتیم و تابستان رفتیم و صحنه نمک را گرفتیم.

طاهری در خصوص اثر بعدی و دغدغه خود گفت: کار بعدی من تالاب ها در این منطقه است و به صورت عینی و تخصصی به آن می پردازم که به صورت روایی، با تحقیق و از زبان مردم و با نظارت دکتر مزدک دوربیگی که دکترای زیست شناسی و مسئول تالاب ها در دوره ای بوده است انجام می شود. سدی که در این مکان زده شد باعث تلخ شدن آب و ایجاد فقر شده است. هزار راس گاو و گوسفند و پرندگان مهاجر به جهت تلخی از بین رفته و می روند. در این اثر در صدد بیان روایی این اتفاق از زبان مردم هستم.

photo_2016-03-15_15-21-17.jpg3

وی افزود: اعتراض دیگر به احداث راه آهنی است که زده شده و نقش انبار را پیدا کرده است چون کارشناسی نشد که سیستم راه آهن ایران با ترکمنستان متفاوت است و پیرمرد می گوید اگر این جا راه می افتاد بچه های من اینجا کار می کردند اما رفته اند و در ترکمنستان مشغول شده اند و دختر به فارس داده اند و این جای تعجب دارد چرا که ترکمن به فارس دختر نمی دهد. این مسئله به فقر بر می گردد. پسران او به ترکمنستان می روند و کارگر کارخانه جوراب بافی آن ها می شوند. در نتیجه کم کم زمین و دام را می فروشند و این منطقه در خطر است.

طاهری در خصوص شخصیت های «دوزلق» اظهار کرد: پیدا کردن آدم ها یک سال طول کشید و با پدر و مادرم رفتیم و با آنها دوست شدیم. پیرمرد زبان فارسی متوجه نمی شد و چون مادرم آذری است بر ترکمنی تسلط داشت و توانستیم ارتباط برقرار کنیم. ایشان را به استودیو بردم و از آنان نریشن گرفتم و بسیار همکاری کردند و دلشان درد داشت. غیر مستقیم در این کار اعتراضاتم را بیان کردم، به جهت اینکه اجتماعی است و می خواستم دیده شود زیاد تلخ به تصویر نکشیدم و مد نظرم بیننده عام است چون می خواهم حتما تالاب ها را ببینند و به دادش برسند و دغدغه اصلی من محیط است.

وی در خصوص مستند و فیلم در سینما گفت: داستانی که پایه اش مستند نباشد وجود ندارد و از تخیل نشات می گیرد. این تخیل یک روزی و جایی در ضمیر یک نویسنده یا فیلمنامه نویس مستند بوده است. هر تخیلی از جایی نشات می گیرد و به نظر من تخیلی ترین فیلم هم مستند است. یک جایی شخصی یک سندی داشته، گفته و نویسنده شنیده، به تخیل رسانده و به شکل فیلمنامه در آورده است. ابتدا مستند و بعد فیلم شکل می گیرد..

طاهری در پایان گفت: «دوزلق» را دوست دارم و امیدوارم جامعه هنری و مخاطبان اثر را دوست داشته باشند که این برای من کافی است.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?