در جلسه نقد و بررسی «مردی تحت تعقیب» مطرح شد؛
عمرانی: کارگردان با هوشمندی اسلام را به تمسخر می‌گیرد/ برش‌های زمانی به فیلم لطمه زده‌اند

فیلم سینمایی «مردی تحت تعقیب» ساخته آنتون کوربین، شب گذشته در شصت و سومین برنامه «سینما روایت» با حضور دو تن از منتقدین سینما درسالن اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش هنردستان، دراین برنامه که با حضور عباس کریمی‌عباسی ‌و عباس عمرانی به عنوان منتقد و کارشناس سینما و رسول شادمانی؛ مجری و کارشناس برگزار شد، شادمانی با بیان اینکه فیلم مردی تحت تعقیب به کارگردانی آنتون کوربین، محصول سال 2014 است گفت: کشورهای انگلیس ، آلمان و امریکا به طور مشترک در تولید این فیلم سهیم بودند و ژانر این فیلم یک فیلم جاسوسی است.

در این برنام «عباس عمرانی» کارشناس برنامه سینما روایت گفت: این فیلم در ژانر تریلر سیاسی – جاسوسی است و دراین نوع فیلم ها، معمولا بازی‌ها، کنش های فیزیکال دارند و عمده بازی‌ها در سکوت می گذرد ضمن اینکه ریتم تدوین نیز ریتم تندی است و این فیلم ها به شدت «مکان محور» هستند و مکان ها همواره در حال تغییرند. موسیقی این نوع فیلم‌ها، موسیقی زیرلایه ای و پُرافکتی است که به فضاسازی فیلم کمک می کند و همه این موارد ، جزو مولفه های ژانر تریلراست و درحالی که همه این شاخصه ها دراین فیلم رعایت شده اما ما با یک اثر متوسط روبرو هستیم.

IMG_0038 copy

وی ادامه داد: ما در این فیلم با« برش های زمانی» روبرو هستیم که معمولا به فیلم لطمه زده است. لذا ازاین برش های زمانی که در فیلمنامه وجود دارد می توان به عنوان یک نقیصه یاد کرد. به عنوان مثال ما به عنوان مخاطب، منتظر نحوه تحول مک آدمز که جزو آدمهای هافمن در آمده هستیم اما این تحول را در فیلم شاهد نیستیم. لذا این دست موارد به فیلمنامه ضربه می زند که در فیلم کم نیستند.

این کارگردان سینما با اشاره به شخصیت های فیلم یادآورشد: ما به برخی از شخصیت‌های فیلم اصلا نزدیک نمی‌شویم. درحالی که در ژانر تریلر یکی از شاخص‌ها، نزدیکتر شدن به شخصیت‌ها است به خصوص که مخاطب می خواهد در مورد هافمن بیشتر بداند اما فیلم هیچ اطلاعاتی نسبت به او به تماشاگر ارائه نمی کند.

سازنده فیلم «پارکینگ»، استراتژی این فیلم را در خدمت منزه و پاک نشان دادن دولت آلمان از بُعد تروریستی عنوان کرد و افزود: فیلم تلاش می کند با منزه نشان دادن دولت آلمان از بُعد تروریستی، بحث تروریستی را به گردن امریکایی ها بیندازد که درآخر فیلم هم، شاهد همین اتفاق هستیم.

عباس عمرانی نیز دراین برنامه گفت: دراین فیلم با هوشمندی مساله تقدیر، دستاویز نویسنده و کارگردان قرار گرفته است به عنوان مثال در صحنه ای که ریچل مک‌آدامز به عیسی می گوید 70 نفر از مردم در عراق کشته شدند عیسی که باید حرف پخته تری بزند حرف نامعقولی می زند و می گوید این تقدیرخداست! و فیلم می خواهد بگوید که مسلمانان در مورد تقدیر الهی هم دچار اشتباه هستند. کارگردان فیلم با هوشمندی، اسلام را به تمسخر می گیرد و نشان می دهد مسلمانان به حرفهایی که می زنند معتقد نیستند. از سوی دیگر، بازیگر نقش عیسی در این فیلم دو نوع گریم دارد و اتفاقا گریم ، نقطه عطف شخصیت است. در گریم اول ما با یک آدم شلخته و افسرده روبرو هستیم اما هنگامی که او وارد اجتماع و شهر می شود از خودش هوشمندی نشان می دهد و اینجاست که ما او را با گریمی نزدیک به اروپایی ها می بینیم.

درخاتمه نیز ، رسول شادمانی با اشاره به انتشارات ساقی به معرفی کتاب «مدرسه فیلم» نوشته ریچارد دی پیرمن و ترجمه محمد گذر آبادی اشاره کرد و گفت: این یک کتاب کاربردی است که با مطالعه این کتاب می توان به اصول و مبانی سینما آشنا شد.

وی همچنین از نقد و بررسی فیلم سینمایی« ماهی سیاه کوچولو» ساخته مجید عباسی و باحضور عوامل فیلم در هفته آینده خبر داد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?