با هنرمندان رسانه - 1
مدیر نشر اقاقی: سیستم نوین توزیع گره از مشکلات بازار کتاب می‌گشاید

هنردستان: سیستم غلط توزیع باعث شده است که مثلث نویسنده، کتابفروش و پخش برای هم ضرر داشته باشند که سیستم نوین می تواند این مشکلات را رفع کند.

هنردستان: مصطفی زبرجد/ مدیر نشر اقاقی است. از سال 74 روزنامه نگار بود و در رسانه های مختلف فعالیت کرد و از سال 76 فعالیت در عرصه ادبیات را به شکل حرفه ای شروع کرد. در ادامه فعالیت هایش به صورت نیمه حرفه ای به موسیقی و آوازخواندن هم پرداخت که چند کار سنتی و پاپ از آثار اوست. البته به گفته خود آنچه که می تواند در آن مدعی باشد رسانه و ادبیات است.

در نهاد کتابخانه ها یک دوره ای صناعات ادبی و بحث های مربوط به ادبیات و در مراکز مختلف، علوم رسانه تدریس کرد. او اکنون مدیریت نشر اقاقیا را بر عهده دارد تا در خدمت ادبیات، مردم و ادب دوستان باشد.

با حمید یکتا که حرف های زیادی از ادبیات و کتاب دارد گفتگویی ترتیب داده ایم.

از انتشارات اقاقی و مسئولیت جدیدتان برای مخاطبان بگویید و اینکه قرار است چه هدفی را دنبال کنید؟

انتشارات اقاقی از دهه 70 فعالیت می‏ کند و مجوز پروانه نشر آن سال 76 صادر شده است. در حوزه ادبیات بیشتر در بخش داستان فعالیت کرده است اما به تازگی مدیریت این نشر به من سپرده شده است و رویکرد جدیدتری را برای آن در نظر گرفته ایم، آن هم اینکه به داستان و شعر در ادبیات معاصر بپردازیم. قبلا اقاقی دیوان حافظ و برخی کتابهای فروغ فرخ زاد را چاپ کرده بود اما در حوزه ادبیات خیلی متمرکز نبود و در حوزه های دیگر هم فعالیت می‏ کرد اما در حال حاضر صرفا به طور تخصصی در حوزه ادبیات فعالیت خواهد کرد و بیشتر تمرکزش بر شعر و بعد داستان آن هم در ژانرهای مختلف اعم از کوتاه، بلند و مینی‌مال است. هدف ما این است که از جوانان حمایت کنیم و براساس اهدافی که داریم بازار نشر را به یک ثباتی برسانیم و بتوانیم با یک سیستم توزیع نوین مجموعه شعرها را به دست مردم یا چشم مردم برسانیم که لااقل بدانند جوانانی وجود دارند که در این عرصه فعالند، آثارشان را منتشر می‏کنند تا دیده شوند. اینکه مجموعه ها خریداری شود یا نشود بر می‏ گردد به مخاطبان و کیفیت آثار و سعی ما این است که آثار خوب را انتخاب کنیم و کاری کنیم که مردم آثار را ببینند.

DSCF5168

در این انتشارات چه کسانی به عنوان اعضا حضور دارند و چه برنامه یا برنامه‌ریزی برای تحول نشر دارید؟

دوستان زیادی به همکاری با ما ابراز تمایل کردند که البته لطفشان است و افتخار همکاری با آنها خواهیم داشت. در خصوص سیستم نوین توزیع چند سال پیش کار کرده ام که مورد توجه قرار گرفته بود و تیتر یک نشریه کتاب‌هفته شد. تیتر این بود که کتاب به قهوه‌خانه‌ها رفت و سوتیتر این بود که کارت زرد ببخشید. این کتاب راجع به یکی از پهلوان های قدیم تهران بود و در قهوه خانه ها، کافی شاپ، رستوران، آرایشگاه و مراکز مختلف تهران این کتاب فروخته می‏ شد و جالب این بود که پنج هزار جلد چاپ شده بود و 45 روزه تمام شد و سراغ چاپ دوم رفتیم و این اتفاق خیلی همه‌گیر شد و همه انتشارات به سراغم آمدند تا این سیستم را گسترش دهیم اما خودم صرف نظر کردم چون معتقد بودم باید از پایه و به صورت متمرکز این سیستم کار شود و الان برنامه جامعی برای عرضه این سیستم توزیع نوین دارم.

مشکلات سه مثلث نویسنده، کتابفروش و پخش را در فروش کتاب و جذب مخاطب چطور میبینید و چگونه باید راهگشای گره این زنجیره بود؟

من به پخش کنندگان و کتابفروشان حق می‏دهم چرا که کتاب فروش در ماه پول زیادی را اجاره می‏‌دهد یا اگر صاحب مغازه است چند میلیارد سرمایه در مغازه خوابانده است و با فروش یک مجموعه شعر شصت صفحه ای شاید نتواند چراغ مغازه را روشن نگه دارد. این حق را باید به او داد در عین حال که این حق را باید به دفاتر پخش هم داد. با تعداد زیاد پرسنل دارد کار می‏ کند و اگر وقت خود را روی یک مجموعه ارزان قیمت بگذارد واقعا به صرفه نیست. بنابراین به جای وقت گذاشتن روی کتاب ارزان قیمت وقت خود را روی یک کتاب 400 صفحه ای می‏ گذارد که پشت جلد بیشتری دارد و از آن بتواند ارتزاق کند. بنابراین باید به آنها حق داد چرا که باید یک قضیه را از ابعاد مختلف بررسی کرد.در نتیجه طبیعی است که کتابفروش این مجموعه‏ ها را در مغازه می‏ گذارد اما وقت خود را روی ده هزار تومان نمی‏ گذارد.

یکتا

باید به آنها حق داد چرا که وقتی در گیر هزینه سنگین اجاره باشند ناچار به اینگونه انتخاب هستند. من یک دوره ‏ای در میدان انقلاب کتابفروش هم بوده ام و چون همه این زنجیره را لمس کرده ‏ام می توانم راحت تر صحبت کنم. پای صحبت نویسنده که می ‏نشینید می‏ گوید کتاب من فروش خوبی نداشت و لعنت بر کتابفروش و پخش و ناشر. در واقع نویسنده فقط خودش را می‏ بیند اما نمی‏ بیند که اگر کتابفروش این کتاب را در ویترین مغازه ‏اش بگذارد.

جواب اجاره 10تا 15 میلیونی میدان انقلاب را نمی دهد. چند مجموعه هفت هزار تومنی باید به فروش برساند تا اجاره مغازه را بدهد؟ طبیعی است که این وقت را روی کمک درسی یا کتاب پانصد صفحه ای نفیس می ‏گذارد که بتواند اجاره و حقوق کارکنان را به موقع بدهد. از سوی دیگر نویسنده هم حق دارد چرا که قربانی سیستم غلط توزیع شده است طوری که کتابش برایش به صرفه نیست کتابفروش و پخشی به خاطر به صرفه نبودن کتاب او را کنار گذاشته اند و برای آن وقت نمی‏ گذارند.

در سیستم نوین توزیع مورد نظر شما، مردم علی الخصوص جوانان چه جایگاهی دارند؟

 ما در حال حاضر سیستم را طوری برنامه ریزی می‏ کنیم که اماکن و معابری که در گذر مردم است این کتاب ها را معرفی و به مردم نشان دهیم و با توجه به دور زدن کتابفروشی و پخش، می‏ توانیم با تخفیف بیشتری به دست مخاطب برسانیم. اهداف نشر اقاقی در واقع این است که یک مسیر دیگری برای فروش کتاب ها انتخاب کنیم و مثلا در یک سفره خانه که فلان قدر دخل دارد دیگر چشم داشتی به فروش کتاب ما نداشته باشد و به دلیل فرهنگ رضایت به همکاری با ما داشته باشد. بخش دیگر کار ما آثار صوتی است و بچه هایی که در واقع کتاب چاپ می‏ کنند به استودیوی ما می‏ آیند و شعرهایی که به تایید کارشناسان نشر ما می رسد به صورت دکلمه، موزیک متن، میکس، مسترینگ و سایر موارد انجام می شود و این را همراه کتاب عرضه می کنیم چرا که مردم به سمت شنیداری شدن تمایل پیدا کرده اند. از سوی دیگر افراد بیشتر وقت را در ماشین و با شنیدن صدای رادیو و موسیقی می گذرانند و چه بسا این وقت برای آشتی مردم با کتاب و ادبیات می تواند مناسب باشد و بتواند بیست عدد دکلمه جوانان شاعر این مملکت که ممکن است آینده سازان ادبیات باشند بشنود. این سیستم می تواند خلا موجود در مورد ادبیات و انس با ادبیات را پر کند.

افرادی که برای دکلمه خوانی استفاده می کنید خود شاعرند؟ چه ویژگی هایی باید در این افراد وجود داشته باشد؟

دکلمه کردن یک مقوله کاملا حرفه ای است و خیلی از شاعران از فقر آن رنج می‏برند. بیشتر مواقع یک شاعری در جلسه ای یک شعری می خواند و لذت نمی بریم اما همان را در جلسه دیگری می شنویم و می بینیم زیباست و در می یابیم که خوانش بد یا خوب چقدر تاثیر دارد. وقتی قضیه حرفه ای تر باشد و با دستگاه های ضبط و موسیقی و در استودیو انجام شود اهمیت بیشتری پیدا می کند یعنی باید درک ریتم در فرد وجود داشته باشد و بداند موسیقی که به عنوان آهنگ صدایش استفاده می شود چگونه باید دکلماسیونش را با ضرب آهنگ موسیقی تنظیم کند که این بحث های کاملا حرفه ای است و ناظر ضبط ما در آنجا یاد می دهد و اگر باز هم نتوانستند از نریتورهای حرفه ای اعم از گویندگان و شاعران سرشناس  چهره که حاضر به دکلمه کردن شعر شاعران جوان هستند استفاده می‏ کنیم.

نمی توان به طور کلی در مورد مشخص بودن افراد دکلمه گو صحبت کرد اما شاید باشند کسانی که از عهده کار بربیایند و ما را شگفت زده کنند و کسانی هم ممکن است نتوانند که در آن صورت از دوبلورها، مجریان و شاعرانی که بتوانند خوب این کار را انجام دهند استفاده می کنیم.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?