نقد، سینما و سینماگران/ 5
امیریوسفی: مشکل سینمای ایران قطع ارتباط منتقد و مخاطب است/ تجربه اندوزی با فیلم کوتاه چرندیات است

هنردستان: مشکل سینمای ایران قطع ارتباط منتقدین و مخاطبین است و مشکل منتقد و فیلمساز نیست.

هنردستان: مصطفی زبرجد/ کارگردان سینما محسن امیر یوسفی؛ در خصوص تعامل بین منتقد و کارگردان گفت: تعداد زیادی از منقدین قدیمی، پی گیرتر و موثرترِ سینما در بحث نقد کمتر وارد می‏ شوند یا آن را رها کرده ‏اند که این بزرگترین ضربه را به سینما زده است.

وی افزود: در سینمای جهان هر چه منتقد سنش بالاتر و سابقه اش بیشتر می‏ شود کلامش مهمتر است و اتفاقا صحبت هایش در مورد سینما بیشتر تاثیر می‏ گذارد اما در ایران برعکس است، دوران بازنشستگی منتقدان پیش می ‏آید و خود را زود باز نشسته می‏ کنند که این مسئله تا حدودی شاید به افسردگی از وضعیت موجود بر می‏ گردد. منتقدان جوان هم چون می بینند پیشکسوتان حضور ندارند فعال نیستند. گروهی از منتقدین جوان نیز هستند که نسبت به تعریف یا تضعیف فیلم ها احساساتی هستند.

?????????????????????????????????????????????????????????

امیریوسفی اظهار کرد: مشکل سینمای ایران این است که ارتباط منتقدین و مخاطبین قطع شده است و مشکل منتقد و فیلمساز نیست. این چرخه همیشه وجود دارد که منتقد حرفی می ‏زند و فیلمساز قبول نمی‏ کند. هیچوقت قرار نیست آشتی بین این دو اتفاق بیفتد. مسئله این است که منتقدین ما باید مخاطب داشته باشند. وقتی منتقد را از مخاطب محروم کردند فیلمساز دیگر مخاطب ندارد، کل سینما مخاطب ندارد و این مسئله ربطی به سینمای بدون مخاطب ندارد. به سینمایی ربط دارد که کلا مخاطب ندارد.

وی در این باره با اشاره به مثالی عنوان کرد: تجاری ترین فیلم های ما در کشورِ نزدیک به 80 میلیون نفر که باید سی میلیون تماشاگر بالقوه داشته باشد تنها 10 درصد تماشاگر است و 90 درصد در خانه خود نشستند، ماهواره و دی وی دی می‏ بینند، خیلی هم خوشحالند و هیج کاری هم با سینمای ایران ندارند. این یکی از مشکلاتی است که به نظر من باید همه سینما اعلام وضعیت فوق العاده کنند اما به جای این کار همه با هم فوق العاده می‏ جنگند.

کارگردان «خواب تلخ» در خصوص نقش فیلم کوتاه در سینما اظهار کرد: نگاه خدای گونه سینمای کوتاه باید در سینمای ایران به وجود بیاید. نگاه و تصور هنرمندان سینمای بلند یا فیلم بلند به فیلم کوتاه به عنوان یک مدل برای تجربه اندوزی، چرندیاتی است که هیچ جا خریدار ندارد. فیلم کوتاه نگاه حرفه ای خاص خود را دارد. هر فیلمساز فیلم بلند که توانسته در عمر خود یک فیلم کوتاه خوب بسازد می‏ تواند در مورد آن حرفه صحبت کند ولی فاجعه این است که کارگردانان فیلم بلندی داریم که نمی توانند فیلم کوتاه بسازند و این جزء مشکلات سینمای ایران است که هنوز به آن پرداخته نشده که چقدر فیلم کوتاه می‏ تواند موثر بوده و کلیدی در خدمت کلیت سینما اعم از تجاری، ارزشی، دولتی و سینمای مستقل ایران باشد.

امیر یوسفی به کارایی سینمای مستقل ایران اشاره کرد و گفت: سینمای مستقل اگر پتانسیلی دارد که در جشنواره های جهانی نود و نه درصد افتخارات بین المللی سینمای ایران را رقم زده است، تاثیرگزاری دارد و در گروه هنر و تجربه مخاطبینی دارد که مال سینمای تجاری یا دولتی نبوده اند بلکه در خانه هایشان فیلم ویدئویی، دی وی دی و ماهواره می ‏دیدند و این روزها به سمت سینمای هنر و تجربه آمده اند نتیجه سینمای فیلم کوتاه است. این قدرت سینمای هنر و تجربه نشان دهنده تسلط بچه هایی است که عمر خود را روی حوزه فیلم کوتاه گذاشتند. سعی کردند موجز در فیلم‏های کوتاه صحبت کنند و در فیلم های بلندشان این را هم به وجود آورده‏ اند. این که بگوییم آینده ی سینما برای بچه های فیلم کوتاه است شعار نبوده بلکه یک واقعیت است که اگر این پذیرفته شود راحت تر می‏ توان با سینمای ایران کنار آمد و اگر پذیرفته نشود این بازی موش و گربه همچنان ادامه دارد.

کارگردان موفق هنر و تجربه در خصوص آینده سینمای ایران بیان کرد: سینمای ایران وضع خوبی ندارد و تنش در کلیت سینما وجود دارد که میزان کمی به بحث مدیریت و مقدار زیادش به مسائل بین سینماگران، جریان ها و فکرهای مختلفی که نتوانستند یاد بگیرند که کنار هم باشند و نیز فاصله بین سه گونه دولتی، تجاری و مستقل سینمای ایران که مثل سه دشمن با هم برخورد می ‏کنند بر می‏ گردد.

امیر یوسفی گفت: اگر توافقی به وجود بیاید که هر سه گروه بتوانند به سینمای ایران خدمت کنند آرامش به سینمای ایران خواهد آمد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?