گفتگویی بی پرده با برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر
مهدویان: یک نهاد باید متولی ممیزی شود/ ماهواره ها عامل فروش در اکران

هنردستان: مصطفی زبرجد/ در گذشته از صفحه تلویزیون شاهد اثری بودیم که مخاطبین زیادی به همراه داشت و حتی به پخش مجدد آن منجر شد. «آخرین روزهای زمستان» کار کارگردانی بود که به دلیل شناخته شده نبودن و سنگینی اثر شاید سختی های زیادی در تولید متحمل شد و تحمل این سختی و ممارست او باعث شد تا در اثر دوم و سنگین تر خود از نظر تولید که سینمایی و در ساخت خاص و متفاوت است نتیجه تلاش خود را گرفته و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فجر سال 94 شود. گفتگویی را با محمد حسین مهدویان کارگردان و فیلمنامه نویس سینما ترتیب داده ایم.

 

با توجه به این که اکران نوروزی خوبی را شاهد هستیم در اکران دوم نوروزی استقبال از «ایستاده در غبار» را چگونه پیش بینی می کنید؟

در اینجا دو مسئله قابل بررسی است. اول این که شرایط اکران در سینمای ایران طوری است که آدم های بزرگ هم اشتباه می کنند، من جوان هستم و ممکن است اشتباه کنم. مسئله دوم ماهواره ها که با تبلیغات خود در فروش اکران نوروزی امسال موثر بودند بنابراین شبکه های ماهواره ای در اکران و فروش بی تاثیر نیستند اما امیدوارم همانطور که در روند ساخت آن همه چیز عجیب بود و متوجه نشدیم چگونه کارها پیش رفت استقبال خوبی را هم شاهد باشیم، البته برنامه ای برای حضور مردم در کنارمان قبل از اکران در نظر گرفته ایم.

97a6549312bd40208eebc556ec7e7e261

روند تولید فیلم دومتان نسبت به اثر اول چگونه پیش رفت؟

ساخت «ایستاده در غبار» به خوبی پیش رفت، پشتیبانی خوبی شدیم و تنگ نظری وجود نداشت اما در کار اولم «آخرین روزهای زمستان» چون شناخت و اعتماد چندانی وجود نداشت سختی های زیادی داشتم که در اثر دوم چون کار تلویزیونی ام شناخت و اعتماد ایجاد کرده بود مسیر باز شد و در تولید مشکلی نداشته و به نتیجه رسیدیم.

حرف و حدیث هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار است صحنه هایی از ایستاده در غبار سانسور شود. اصل ماجرا چیست؟

به جهت واکنش ها از سوی خانواده شهید حاج احمد متوسلیان و به نتیجه نرسیدن گفتگوهایمان ایستاده در غبار هم به اجبار سانسور می شود.

 با توجه به اینکه زحمات زیادی برای تولید یک اثر صرف می شود اساسا سانسور کار درستی است ؟ از سانسور که فیلم شما نیز در این ورطه افتاده برایمان بگویید.

سانسور بحث گسترده ای دارد. در سینمای گذشته برخی خانواده ها به دلیل فضای فیلم های آن زمان به سینما نمی رفتند. یکی از اولین دلایلی که سانسور را به وجود آورد این بود که خانواده ها نمی توانستند حضور  داشته باشند و سانسور در راستای حفظ خانواده ایرانی انجام شد. متاسفانه در ادامه سانسور به سمت فضای سیاسی و نقد اجتماعی رفت و سینما را تبدیل به شیر بی یال و کوپالی کرد که چیزی از آن بر نمی آید.

پس شما معتقدید سانسور شایسته نیست و امر نادرستی است؟

نمی گویم سانسور چیز بدی است. در هر فرهنگ و کشوری خط قرمزها وجود دارد ولی سانسور بیش از اندازه، سلیقه ای و بدون شناخت به شکلی که در حال حاضر شاهد هستیم مخرب است. این در حالی است که از یک سو مخاطب به راحتی فیلم ها را بدون سانسور در خانه خود از ماهواره می بیند و از سوی دیگر برخی فیلمسازان در ساخت اثر سانسور را دور می زنند که نتیجه همین سانسور گسترده و مخرب است.

شما تا این مرحله به عنوان کارگردان دفاع مقدس شناخته شده اید. از این ژانر و مشکلات آن برایمان بگویید.

مشکل اصلی این است که سینمای دفاع مقدس متولی زیادی دارد و علاوه بر ارشاد، نهادهای نظامی که سلاح در اختیار می گذارند، نهادهایی که پول و سرمایه می آورند و خانواده های شهدا و رزمندگان به نوعی در امر ممیزی حضور دارند در حالی که باید تنها یک نهاد به این مسئله بپردازد.

باید چه تهمیداتی پیاده شود تا ژانر دفاع مقدس با موفقیت همراه شود و آیا در حال حاضر می توانیم به این سینما امیدوار باشیم؟

برای موفقیت سینمای دفاع مقدس باید با واقع بینی و شناخت تاریخی در کنار پژوهش به ساخت این موضوعات پرداخت و بحث تبلیغ را کنار گذاشت. اگر پژوهش و شناخت تاریخی درکنار واقع بینی جمع شود به نظر می رسد در ادامه راه موفق می شویم. البته در حال حاضر مطمئن نیستم که پژوهش به خوبی انجام شود و افراد مستعد هم در صورت حضور بدون پژوهش و مواردی که اشاره کردم به نتیجه برسند بنابراین نمی توان تنها با پیش بینی، موفقیتی برای ادامه راه سینمای دفاع مقدس قائل شویم.

آیا در ژانر دفاع مقدس به کار خود ادامه خواهید داد؟

با وجود اینکه این ژانر ایده و جهان بینی وسیعی در خود دارد اما من در ساحتی که زندگی می کنم فیلم خواهم ساخت و لزوما دفاع مقدس نخواهد بود.

حرف پایانی؟

از شما متشکرم

 

 

 

 

 

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?