"هفته معرفى" برنامه شش ماهه "تماشاخانه موج نو"
نقدی بر مونولوگ “جهش بزرگ” كارى از “راهله تعبدى”

هنردستان: سرى دوم از “هفته معرفى” برنامه شش ماهه “تماشاخانه موج نو” اختصاص دارد به مونولوگ “جهش بزرگ” كارى از “راهله تعبدى” كه به دعوت “على اصغر دشتى” به مدت پنج شب در تماشاخانه موج نو به روى صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنردستان، “تماشاخانه موج نو”، مونولوگ “جهش بزرگ”، تندیس “کار برگزیده” و “بهترین بازیگری زن” از “ششمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر” را در كارنامه خود دارد. اين مونولوگ در کمپانی lCCD تهيه شده و همچنين برای اجرا در فستیوال “tanztage 2017 ” آلمان پذيرفته شده است.
يادداشت “على اصغر دشتى” در مورد معرفى اين اجرا را در ادامه بخوانيد.

گپ و گفت كوتاهى با ميلاد شجره عزيز منتهى به تصميم به اجراهاى كوتاهى براى معرفى افراد و آثارى در تماشاخانه كوچك و با هويت موج نو شد.
ميلاد عزيز از من خواست از دو نمايش به تشخيص خودم براى اجرا در موج نو دعوت كنم.
دعوت نخست:
دعوت نخست من از تجربه ى مشاهده و ملاقات با اجرايى بود كه دو سال پيش در جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر ديده بودم. ويژگى بارز “جهش بزرگ” اين بود كه پيش از جستجو در بايگانى مغز با سرعت بالايى خودش را به من نزديك كرد و در انتخاب نخست قرار گرفت.
چرا جهش بزرگ؟!
جهش بزرگ تجربه اى از راهله تعبدى؛ اجرايى ست كه براى من توامان چند چالش را همراه دارد.
– در جهش بزرگ رقص معاصر در نسبتى تاويل پذير با كلامِ اجراگر قرار مى گيرد. راهله تعبدى صدا و كلام را از بدنِ خود غايب نمى كند و در اتصال اين عناصر است كه تجربه اجراگر رخ مى دهد.
-در جهش بزرگ اجراگر موفق مى شود از طريق رابطه ى بدن و مكان توليد كننده ى فضا باشد. فضايى كه هسته مركزى اجرا را شكل مى دهد و براى گرفتار كردن ما در خودش كافيست.
– در جهش بزرگ ارائه اى دگرگون از مفهوم مونولوگ انجام مى شود. ( مونولوگ و سولو در هم تنيده واحدى را مى سازند) ، رابطه زن و مونولوگ معمولا به قصد بيان رنج ها و ناله هاست، اما جهش بزرگ بعد ديگرى ست از تك گويى كه يك زن ناطق آن است.
-در چالش بزرگ اجراگر در ملاقاتى ظريف، ما ( تماشاگران) را دعوت به توليد خيالى در خلا مى كند.
– جهش بزرگ حاصل زايش و پرورش ايده تا اجراست نه به صحنه بردن متنى از پيش نوشته شده. چگونگى سازماندهى به فرم، كلام و بدن در اين اجرا قابل گفتگوست.
– چالش بزرگ رابطه تنگاتنگى با تجربه هاى زيستى راهله تعبدى و بدل كردن آن ها به اجرا از طريق تماس با رقص معاصر دارد. ملاقات شخصى من با اين اجرا منجر به فعال سازى تجربه هاى زيستى از دست رفته بود.
و موارد ديگرى كه بى شك شما تماشاگران شاهد و تجربه گر آن خواهيد بود.
اما نكته اى مهم تر:
خالق جهش بزرگ روياهاى وسيعش را در صحنه هاى بزرگ جستجو نمى كند. او جستجو گرى ست كه بدن نحيف خود و صحنه هاى كوچك را بسترى مناسب براى رخداد خيال خود مى داند. براى راهله اجراى جهش بزرگ پلكانى براى صعود به اجراهاى بزرگ تر و پيوستن به بحران هاى امروز بدنه ى حرفه اى نيست. چه اجراى او را دوست داشته باشيم چه نه مشاركت در تماشاى اجراهايى از جمله “جهش بزرگ” باعث مى شود ،جز اينكه با نگاه و گفتگو در باب تجربه هايى اينچنينى به خالقان آن ها كمك بزرگى كرده باشيم، با حمايت از چنين تجربه هايى (كه در فضاهاى كوچك امكان بروز دارند)، در جهت خنثى سازى خطر بزرگ يونيفرم گرائى ( يك شكل سازى) پديده تئاتر به خودمان (دانشجويان و نسل جوان) يارى گر باشيم.
مونولوگ “جهش بزرگ”
نویسنده، کارگردان و بازیگر : راهله تعبدی

مدیر اجرایی : شهاب آگاهی
عکاس : الهام حسین پور قشقایی
طراح پوستر و بروشور : فریده براتی
روابط عمومی : امیر قالیچی

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?