شکرخدا گودرزی گفت:
نمایشِ اسفندیاری جزم‌اندیش روی صحنه/ تئاتر ایرانی حمایت نمی‌‌شود

 هنردستان: کارگردان نمایش «راه مهر راز سپهر» با اشاره به رویکرد ساختارشکنانه ای که در اجرای داستان رستم و اسفندیار در این نمایش داشته است از اینکه از نمایش های ایرانی حمایت نمی شود، گله کرد.

 به گزارش هنردستان  به نقل از مهر؛ شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «راه مهر راز سپهر» که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است درباره انتخاب این نام گفت: این نام نشان دهنده درون‌مایه اثر است و بر این نکته تاکید دارد که کدام راه، راه مهر است و راز گیتی در چیست؟ معتقدم که شالوده خیر و شر در درون هر فرد وجود دارد و آدمی زمانی به آرامش می رسد که درونش متعادل باشد پس اگر درونش در جنگ باشد در بیرون هیچ آرامشی ندارد.

وی ادامه داد: جایگاه اولیه خداوند در نهاد آدمی قرار دارد و زمانی که انسان دروغ می گوید به دنبال کسب قدرت است، ظلم می کند، خشونت طلب است و … خدا را در درون خود کشته است. معرفت از درون ما ساطع می شود و مولانا به درستی معتقد است که: «از کوزه همان تراود که در اوست» به اعتقاد من داستان رستم و اسفندیار نیز از این منظر قابل توجه و خوانشی مجدد بود. در واقع منظور از چشم اسفندیار که نقط ضعف او به حساب می آید چشم بیرونی نیست بلکه بر بینش و نگرش او به دنیا تاکید دارد. این بینش و نگرش است که به این اسطوره معنایی نمادین می بخشد.

2094403

گودرزی یادآور شد: اینکه چرا چشم اسفندیار آسیب پذیر است و مثلا مانند زیگفرید کتفش نقطه ضعفش نیست و یا همچون آشیل پاشنه پایش آسیب پذر نیست ذهن من را به خود مشغول کرده بود. معتقدم ویژگی داستان رستم و اسفندیار این است که مخاطب را به لایه های زیرین معرفتی هدایت می کند چون چشم برای چگونه دیدن است که در این داستان اسفندیار از این ناحیه ضعف دارد.

وی درباره خوانش متفاوتی که از این داستان داشته است و کاراکتر اسفندیار را با ویژگی های منفی و خصوصیات جنگ طلبی به نمایش گذاشته است، بیان کرد: من به عنوان یک نویسنده تفسیری از قصه اولیه دارم و داستان را با رویکرد و تفکر خودم تحلیل می کنم ولی تمام ادله ای که در این نمایشنامه کنار هم می چینم براساس مستندات است. اسفندیار نه به خیرخواهی برادرش توجه می کند، نه راهنمایی های رستم و نه به اندرزهای مادرش. او جزم اندیشانه می خواهد همه از منظری به جهان نگاه کنند که خودش نگاه می کند. اینجاست که شخصیت مستبد او مشخص می شود و از همین منظر نیز آسیب می بیند. اسفندیار همیشه بیدار است اما بدون تفکر و باریک اندیشی چون خودش را حق مطلق می داند.

کارگردان «بهرام چوبینه» متذکر شد: نگاهی که در این نمایش به داستان رستم و اسفندیار شاهنامه شده، نگاهی ساختارشکنانه است. البته فردوسی در این داستان خیلی شفاف توضیح می دهد که اسفندیار چگونه مستبدانه به حرف هیچ کس گوش فرا نمی دهد اما این واضحات در طول سال ها نادیده گرفته شده است.

وی درباره سالن اجرای نمایش توضیح داد: متاسفانه امکانات سالن اصلی تئاتر شهر دستخوش مشکلاتی شده است و تعمیرات به دلیل کمبود بودجه ناتمام مانده و سالن به صورت نیمه کاره در اختیار گروه های نمایشی قرار می گیرد. در واقع فقط سالن بدون هیچ امکاناتی در اختیار یک نمایش قرار می گیرد و کارگردان و طراح صحنه باید خیلی خلاقیت داشته باشند که با این وضعیت جلوه خوبی به کارشان ببخشند.

راه مهر راز سپهر

گودرزی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: معتقدم نمایش «راه مهر راز سپهر» باید به عنوان یک وظیفه ملی دیده شود چون کمتر شاهد این هستیم که هنرمندان به سراغ داستان های اساطیری ایرانی بروند و با رویکردی متفاوت از آنچه تاکنون خوانش شده به مضامین مستتر در این قصه ها بپردازند اما متاسفانه تاکنون حمایتی از کار صورت نگرفته و حتی شهرداری هم به این نمایش هیچ بیلبورد تبلیغاتی اختصاص نداده است در حالیکه اگر درباره یکی از اساطیر خارجی مثل یونان باستان نمایشی به صحنه رفته بود همه هنرمندان، رسانه ها و ارگان ها آن را مورد حمایت قرار می دادند.

نمایش «راه مهر راز سپهر» تا ۳۱ خردادماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

پرویز فلاحی پور، جلیل فرجاد، کاظم هژیرآزاد، ساغر عزیزی، مجید جعفری، نیما گودرزی، مانلی حسین پور، مهدی علینژاد، رضا جعفری، راز محمدرضایی، محسن گودرزی، وحید رضاخانلو، فرزاد سقا، جواد قنبری، محمد روحانی و نوید گودرزی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?