گفتگوی اختصاصی هنردستان با کیانوش دالوند؛
نوجوان ایرانی با «رستم و سهراب» قهرمان پیدا کرده است/ حمایت نادرست دولتی به سینما ضربه می‌زند

هنردستان: حمایت بخش دولتی به شکل خاص باعث تولیدات ضعیف و وضعیت سکون شده است بنابراین اگر اصلاح قوانین پله به پله انجام شود به آینده سینما و انیمیشن ایران کمک خواهد کرد.

هنردستان:مصطفی زبرجد/ کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن«رستم و صحراب» در خصوص فیلم خود و انیمیشن در ایران گفت: قهرمان پردازی در سینمای ما کم و به واسطه اسطوره شناسی وجود ندارد که رستم و سهراب ثابت کرد اگر قهرمان پردازی به واسطه اسطوره باشد در دل مردم می نشیند. از سوی دیگر قهرمان پردازی و تاثیر آن باعث شد 52 محصول از لوازم التحریر تا فرش با برند رستم و سهراب تولید شود.

1313859824441385982444_5903

دالوند در خصوص تاثیر انیمیشن و فرهنگسازی به واسطه آن بر جامعه اظهار داشت: مهمترین رسانه ای که در این عرصه می تواند فرهنگسازی کند سینما و انیمیشن است. انیمیشن از سینما جدا نیست و آنقدر پیشرفت در زمینه انیمیشن اتفاق افتاده است که در تشخیص ارباب حلقه ها مبنی بر فیلم یا انیمیشن نظرات متفاوت از هم وجود دارد که این به تاثیر و پیشرفت تکنولوژی در سینما بر می گردد.

وی ادامه داد: فرهنگسازی در قالب نصیحت کردن و حرف باید جای خود را به نشان دادن عملی در قاب تصویر دهد که اگر به شکل عمل تحقق یابد با توجه به این رسالتِ سینما و انیمیشن می توانیم پیش بینی کنیم که بیست سال آینده ایران چگونه خواهد بود و حتی چگونه زندگی کنیم.

aasadsds

این کارگردان سینما به جایگاه انیمیشن در صحنه بین الملل اشاره و بیان کرد: زمانی که رستم و سهراب در جشنواره کن عرضه شد استقبال خوبی که اصلا انتظار آن را نداشتم اتفاق افتاد. از سوی دیگر استقبال شرکت های خارجی و پیگیری آنها به این فیلم باعث شد تا قراردادی با شرکت F.F.i «فانتاستیک فیلم اینترنشنال» برای پخش خارجی آن در جهان اتفاق بیفتد و این شرکت عهده دار پخش فیلم درتمام دنیا به جز ایران و اسرائیل شود.
دالوند همچنین افزود: زبان اصلی انگلیسی و ترجمه فعل به فعل کلمات انجام شد، سپس دوبله و به دنبال آن موسیقی در ونکوور کانادا شکل گرفت و حاصل همه تلاش ها ارتباطی بود که خریداران و مخاطبان با اثر برقرار کردند و این به نگاه و توجه بین المللی به انیمیشن بر می گردد.
وی در خصوص وضعیت «رستم و سهراب» در ایران گفت: این اثر با اینکه تبلیغات چندانی در داخل نشده بود اما بازخوردهای منفی که در برخی از شبکه ها به دنبال این قرارداد رخ داد برخی شائبه ها را به دنبال داشت که چون به ما مربوط نمی شد جوابی از سوی ما داده نشد. نظر من این است که مسائل سیاسی در فرهنگ تاثیر آنچنانی ندارد اما متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل حرف و حدیثها در موضوع سیاست و فرهنگ وارد تولید آثار و تجربیات جدید نمی شوند که این تجربه از سوی ما باعث شکل جدیدی از عرضه فرهنگ ایرانی شد.

کارگردان «رستم و سهراب» ادامه داد: این فیلم را برای همه نوع سنین ساختم اما با توجه به این که در ایران بر اساس اسم فیلم یا نوع ساختار یک اثر افراد از دیدن آن امتناع می کنند و به سراغ محتوا نمی روند قشر کودک و نوجوان با این اثر ارتباط بیشتری برقرار کرد. امید و داشتن قهرمان با «رستم و سهراب» در کودک و نوجوان ایرانی شکل گرفت.

دالوند در خصوص انیمیشن در ایران گفت: در ایران پتانسیل زیادی وجود دارد که متاسفانه فقط یک دهم آن تاکنون آزاد شده است که اگر چند اتفاق در سینمای ایران رخ دهد آینده خوبی برای انیمیشن رخ می دهد.

وی تصریح کرد: قانون کپی رایت، امنیت سرمایه گذاری، ورود بخش خصوصی، نظارت و ارزیابی در قوانین و محدودیت به دو سه بند، حمایت از یک فیلم با تعریف درست برای جلوگیری از سواستفاده و اهمیت به عرضه خلاف تولید از جمله اصلاحاتیست که به رفع نقص و درستی قوانین کمک خواهد کرد.

این کارگردان با اشاره به قانون کپی رایت اظهار داشت: وجود قانون کپی رایت به بخش عرضه کمک خواهد کرد و در صورتی که اثر فروش هم نکند با حفظ فکر و نسخه کپی سود سرمایه به کارگردان بر می گردد و از سوی دیگر آدم های صاحب فکر جنبش و تغییر در جامعه به وجو می آورند بنابراین وجود این قانون الزامیست.

دالوند گفت: در ایران حمایت و سوبسید به جهت نظارت و پسندِ بخش دولتی و مختص بخش تولید است نه عرضه و سود اثر و کیفیت برای این بخش و تهیه کننده آن مهم نبوده و بیشتر نظردولتی مهم است و دخالت به دلیل این موارد وجود دارد که باعث تولیدات ضعیف و وضعیت سکون شده است بنابراین اگر اصلاح قوانین پله به پله انجام شود به آینده سینما و انیمیشن ایران کمک خواهد کرد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?