در گفتگو با هنردستان
هنرمندان از جایگاه پدر در قاب تصویر می گویند

هنردستان: محمود عزیزی، مجید مظفری و رضا کیانیان از نقش و جایگاه پدر در جامعه و قاب تصویر می گویند.

هنردستان: مصطفی زبرجد/ از دیر باز پدر جایگاه استحکام خانواده را در جامعه داشته و این نقش در قاب تصویر نیز نمود پیدا کرده بود به طوری که شاهد آثار خاص و متفاوتی بوده ایم که مخاطبان زیادی را به همراه داشت. این روند مدتی است که شکل سابق خود را از دست داده و در هر دو بخش جامعه و سینما با آثار قابل توجهی روبرو نیستیم. به همین منظور به بررسی نقش و جایگاه پدر در قاب تصویر در گفتگو با هنرمندان پرداخته ایم.

photo_2016-04-22_09-32-33

عزیزی: سیاست گذاری های ناقص و توجه به کمیت در مدیران وجود دارد

محمود عزیزی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص جایگاه پدر در قاب  تصویر گفت: در واقع نوگرایی زدگی را در تمام زمینه ها داریم یعنی هر چیز که می خواهیم نو باشد اعم از پدر، مادر، اینترنت، جوان را یک بعدی و بدون توجه به پیشینه، ساختار و جایگاه آن در جهت تغییر اقدام می کنیم.

این بازیگر سینما افزود: نوگرایی جامعه و بنیان خانواده مانند کار بریدن درختان کهنسال در تهران شده است که نهال به جای درختان بریده شده می کارند و رسیدگی نمی کنند. در واقع به راحتی پیشینه و ساختار را از بین برده و برای احیای آن اقدامی نمی کنند.

عزیزی در خصوص قاب تصویر و آثار ساخته شده اظهار کرد: دهه اول انقلاب تعریف مشخصی از سینما شاهد بودیم اما بعد از آن دچار تلاطم شدیم و در فیلم ها، سریال ها و حتی موسیقی یک چیز را فدای چیز دیگر کردیم و به همین دلیل است که در همه عرصه های فرهنگ و هنر با این که افراد کم نظیر داریم جریان سازی نمی بینیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سیاست گذاری ها دچار نقصان شده و مدیران بیشتر به فکر کارنامه کاری خود و کمیت در دوره مدیریت هستند نه کیفیت، و این باعث شده از نظر ساختار در سینما و تلویزیون مجموعه تولیدات فرهنگی دچار آسیب شود و این مسئله را در ادبیات و رمان هم شاهد هستیم.

عزیزی ضمن بیان طوفان در فرهنگ بیان کرد: یک طوفان دائمی را در همه عرصه های فرهنگی می بینیم که شتابزدگی در گیشه، نوگرایی در نقاشی و تئاتر هم از این مسئله در امان نمانده است در حالی که در گذشته آثاری داشتیم که خیابان ها خلوت، سالن های تئاتر شلوغ و گالری ها مملو از جمعیت می شد.

بازیگر «بادیگارد» با اشاره به سریال «ستایش» در تبیین نقش پدر در خانواده ایرانی گفت: در «ستایش» نقش پدر را می بینیم که وسیله می شود تا یک اتفاق نقش بگیرد و این جایگاه پدر نیست. ساختار مناسبات اجتماعی فراموش شده و نقش پدر کمرنگ شده است. حتی در تبلیغ این کار ها هم شاهد این نگاه ضعیف هستیم که نقش پدر و مادر را نابود می کند.

عزیزی در خصوص جامعه کنونی ایران عنوان کرد: در حال حاضر در جامعه پدر را می بینیم که شب تا صبح مشغول کار است و خانواده و فرزند او را نمی بینند. ما در گذشته جایگاه پدر را داشته ایم اما اکنون این جایگاه با خلل روبروست. پدر و مادر مشغول کارند و فرزند جای دیگریست. ارتباط خانواده و فرزند تضعیف شده است. در این میان برخی جامعه شناسان اظهاراتی می کنند که گویی در یک فضای بسته و از مناسبات اجتماعی دور هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: اولین ابزار کار سینما، سریال، نمایشنامه و متن است که باید منسجم باشد تا تبدیل به بخش تصویری شود. اگر درست پرداخته شده باشد جایگاه پدر درست به تصویر کشیده می شود.

عزیزی در پایان گفت: با این شرایط و آرایش خانواده و در راس آن پدر و مادر آینده ای مخدوش را تصور می کنم اما اگر از همین امروز تعریف درستی برای پدر، شغل و جایگاه او شکل گیرد شاید اتفاق خوبی رقم بخورد.

مظفری: فیلمنامه نویسان از جامعه تاثیر می پذیرند که دچار تزلزل است

مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فیلمنامه نویسان از جامعه تاثیر می گیرند و یک فیلمنامه می نویسند البته در جامعه جوانان خوبی وجود دارند که عصای دست پدر و مادر هستند. قبلا معرفی پدر در سینما به عنوان ستون خانواده بود که همه به آن تکیه می کردند اما امروزه می بینیم تمام تلاش یک پدر جدا نشدن دختر بعد از ازدواج و معتاد نشدن پسرش است.

این بازیگر سینما افزود: ما باید پدرهای قهرمان که در گذشته در قاب تصویر بودند و الان نیستند جا بیاندازیم. قهرمان هایی که شب تا صبح همه تلاششان استحکام خانواده بود. متاسفانه جامعه به سمت تزلزل جایگاه پدر رفته و سینمای ما نیز بر این شکل پیش رفته است.

مظفری در خصوص فیلمنامه نویسی به شکل گروهی عنوان کرد: اگر فیلمنامه نویسی گروهی با نقش اعتلای شخصیت پدر و بزرگترهای جامعه باشد و نقش پدر را به شکل اساسی و با دغدغه های آن بیان کنند در بهبود جایگاه پدر در قاب تصویر موثر است. در گذشته فیلم ها به استحکام خانواده از همه جهات می پرداخت و بچه ها هم پا به پای پدر بودند اما الان این گونه نیست.

بازیگر «کفشهایم کو» در خصوص نقش مدیران در استحکام جایگاه پدر در قاب تصویر گفت: مدیران هم در بخش انتخاب فیلمنامه ها، ممیزی و مشاوره هایی که اعمال می کنند می توانند در قوت بخشیدن به جایگاه پدر موثر باشند.

مظفری در پایان گفت: سینمای ما به سمت سینمای ملی در حال حرکت است و مدیران این تلاش را دارند که سینمای ترجمه نشده را شکل دهند و تلاش ها برای این هدف ادامه دارد.

کیانیان: «کفشهایم کو» نمونه پرداختن به جایگاه پدر است

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: نمی توان بدون تحقیق جایگاه پدر را در قاب تصویر تضعیف شده دانست و باید از مجموع تک تک تولیدات ساخته شده به این مسئله رسید.

بازیگر «کفشهایم کو» گفت: حتی در فیلم هایی که با نام پدر و محتوای جایگاه پدر ساخته می شوند از گذشته تا کنون  این مسئله را نمی توان بارز دانست که آثار گذشته از حال بهتر بوده است.

کیانیان در پایان گفت: «کفشهایم کو» نمونه اثری است که نقش پدر به شکل پر رنگ تری در آن به تصویر کشیده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?