واگذاری جشنواره مد و لباس به اتحادیه‌های صنفی

هنردستان: کارگروه ساماندهی مد و لباس قصد دارد در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی، مسئولیت اجرایی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر را به اتاق اصناف واگذار کند. این اقدام که به دنبال همکاری‌های مشترک ایجاد شده میان کارگروه ساماندهی مد و لباس و اتاق اصناف ایران برنامه‌ریزی شده است، باعث می‌شود بیش از 22 اتحادیه صنفی در برپایی جشنواره مد و لباس مشارکت داشته باشند.

اتاق اصناف ایران برطبق قانون نظام صنفی کشور، شورائی است متشکل از نمایندگان هیأت رئیسه مجامع امور صنفی شهرستان‌های کشور که با هدف تقویت مبانی نظام صنفی تشکیل شده‌است. با توجه به اینکه اموری چون تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها بر عهده شورای اصناف کشور است، انجام کارهای اجرایی بر عهده آن گذاشته شده است. بر همین اساس نظر تعدادی از فعالان حوزه مد و لباس را در مورد واگذاری امور جشنواره مد و لباس به بخش خصوصی جویا شدیم.

منیر ملکی طراح لباس و مدرس دانشگاه گفت: با توجه به اینکه من دبیر بخش مسابقه جشنواره مد و لباس فجر در سال 93 بودم و کلیه فعالیت‌ها را زیر نظر داشتم، احساس می‌کنم تا زمانی که بخش دولتی توانایی مالی در برگزاری چنین رویدادهایی را ندارد بهتر است فضا را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. بنابراین واگذاری اختیارات برگزاری جشنواره به بخش خصوصی می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

ملکی ادامه داد: این به شرطی است که بخش خصوصی نخواهد با همان سیاست‌های رایج قبلی جشنواره را برگزار کند، یعنی اگر اتاق اصناف بخواهد جشنواره را در همان اندازه سال‌های قبل برگزار کند، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. این تغییرات به شرطی مفید خواهد بود که بخش خصوصی بتواند خودش را به استانداردهای برگزاری یک جشنواره مد برساند. بنابراین من با خصوصی شدن جشنواره مد و لباس موافق هستم، منوط به اینکه بدانیم چه برنامه‌ای برای آن دارند.

این طراح لباس افزود: به نظر من تشکیل یک شورای سیاست‌گذاری مرکب از کسانی که تابه حال دست اندرکار برگزاری جشنواره بودند و افراد جدیدی که وارد این کار می‌شوند ضروری است و این گروه می‌توانند خط مشئ‌های اجرایی کار را با هم تدوین کنند. این کار پایه‌ای‌ترین ضرورت این رویداد است و می‌تواند بقیه روند کار را در بر بگیرد.

ملکی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته دیده‌ایم که هر سال عده‌ای در برگزاری جشنواره شرکت می‌کنند و پس از آن کنار می‌روند تا افراد جدیدی برای برگزاری جشنواره سال بعد وارد عمل شوند. به این ترتیب هر سال اقدامات تکراری انجام شده و از تجربیات قبلی استفاده نمی‌شود.

حمیدرضا یوسفی‌فر، دبیر بخش عرضه و فروش چهارمین نمایشگاه مد و لباس فجر و مدیر صنایع چرم پارس گفت: مهمترین مسئله در زمینه مد ایران، خصوصی‌سازی فعالیت‌ها است. از سال‌های قبل گفت و گوهایی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی وجود داشت و بیشتر دست اندرکاران این حوزه عقیده داشتند که مدسازی نباید به عهده سازمان‌ها و تشکل‌های زیر مجموعه دولت باشد. به همین دلیل در سال‌های اولیه تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس، سوال اصلی این بود که وقتی دولت روی این موضوع دست گذاشته و وزارت ارشاد ناظر اجرای این قانون شده است، آیا قرار است همه لباس‌های مردم و کارکنان دولت متحدالشکل شود یا موضوع چیز دیگری است؟

یوسفی‌فر ادامه داد: به نظر من ساماندهی مد و لباس بیشتر به معنای ساماندهی بخش‌های مرتبط در این حوزه است، نه تولید پوشاک. این قانون قصد دارد دستگاه‌های خصوصی و دولتی در حوزه مد و لباس را به هم مرتبط کند و قطعا این کار باعث سرعت گرفتن تحولات مد در ایران می‌شود.

او در مورد واگذاری مسئولیت اجرایی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر به اتاق اصناف گفت: با توجه به شناختی که از کارگروه ساماندهی مد و لباس و اتاق اصناف دارم، فکر می‌کنم اگر اتفاقاتی که در جشنواره مد و لباس می‌افتد به عهده صنوف مرتبط با این حوزه باشد قطعا نتیجه آن بهتر از زمانی خواهد بود که یک سازمان دولتی این کار را انجام دهد. به نظر من سپردن کار به دست متخصصین نتیجه خوبی برای این بخش دارد و به ساماندهی بهتر این حوزه کمک می‌کند.

تخصصی شدن جشنواره باعث استقبال بیشتر مردم می‌شود

هما فرهنگ طراح لباس و مدیرعامل شرکت آفرینش طرح هما در مورد واگذاری امور جشنواره مد و لباس به بخش خصوصی گفت: به نظر من تا این اتفاق نیفتد و نحوه برگزاری جشنواره توسط بخش خصوصی مشخص نشود نمی‌توان پیش بینی کرد که برگزار کننده خصوصی بهتر است یا دولتی.

فرهنگ افزود: اگر بخش خصوصی بتواند به خوبی کارها را تقسیم کند، می‌توان با دید مثبت به این قضیه نگاه کرد و گفت جشنواره بهتر از آن چیزی که توسط دولت انجام می‌شده خواهد بود. اما اگر برگزارکنندگان در مسایل تبلیغاتی یا اجرایی ضعیف باشند ممکن است جشنواره نسبت به سال‌های قبل افت داشته باشد. بنابراین باید شاخص‌های قابل تعریفی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس وجود داشته باشد تا وضعیت برگزاری جشنواره افت نکند.

فرهنگ ادامه داد: تا به حال جشنواره مد و لباس به صورت تخصصی برگزار نشده و بخش‌های مختلف صنعت، تولید و طراحی در کنار هم قرار می‌گرفتند. همکاران من بارها این نکته را ذکر کرده‌اند که اگر قرار است اطمینان مردم به سمت جشنواره جلب شود باید اقداماتی انجام شود که مردم احساس کنند این جشنواره با نمایشگاه پوشاک بهاره تفاوت دارد و تعدادی کارشناس برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این طراح لباس افزود: اگر مردم بدانند جشنواره با یک سیستم تخصصی برگزار می‌شود استقبال بیشتری از آن می‌کنند و خود این موضوع در ارتباط بهتر طراحان و تولیدکنندگان موثر است. چون وقتی تولیدکننده استقبال مردم از کار طراحان را ببیند ترغیب می‌شود در کار خود از آنها استفاده کند. به نظر من از ابتدای این جشنواره باید بخش طراحی از سایر قسمت‌ها جدا می‌شد اما به دلایلی این اتفاق نیفتاده است. برگزاری تخصصی نمایشگاه باعث می‌شود مردم استقبال بیشتری از آن کنند و تکلیف آنها مشخص است که چه چیزهایی را خواهند دید، اما با این شرایطی که جشنواره تا به حال برگزار شده غرفه‌های طراحان به دلیل کم بودن کارها در میان تولیدکنندگان گم می‌شود.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?