«خوب، بد، زشت» روایتی از شهدای مدافع حرم است
کارگردان نمایش «خوب، بد، زشت» از آثار منتخب جشنواره «خمسه» معتقداست پرداختن به موضوع مدافعان حرم در عرصه تئاتر یک ضرورت اجتماعی است.

هنردستان:کارگردان نمایش «خوب، بد، زشت» از آثار منتخب جشنواره «خمسه» معتقدست پرداختن به موضوع مدافعان حرم در عرصه تئاتر یک ضرورت اجتماعی است.

به گزارش هنردستان، نمایش «خوب، بد، زشت» نوشته ابوالفضل حاج علی خانی و به کارگردانی شقایق فتحی که از آثار منتخب جشنواره «خمسه» است تا سوم آذرماه در پلاتو بنیاد روایت و سپس تا آخر آذرماه در تماشاخانه حوزه هنری روی صحنه است.

در خلاصه این نمایش که با بازی سعید دولتی و ابوالفضل حاجی علی خانی اجرا می شود، آمده است: دو نفر بومی از اهالی جنوب ایران وانتی را در پمپ بنزین می دزدند که از قضا بار وانت محموله ای است که حال و هوای این دو را عوض کرده و مسیر زندگی آنها را تغییر می دهد.

شقایق فتحی درباره این نمایش که با محوریت شهدای مدافع حرم اجرا می شود به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که در سوگواره خمسه اعلام شده بود مدافعان حرم بود و من هم قصد داشتم کاری با موضوع تئاتر مقاومت آماده کنم و دنبال متن خوبی می گشتم که زمینه خوبی داشته باشد و در کنار روایت و قصه پیامی به مخاطب بدهد که مورد پذیرش جامعه امروز ما باشد که در همین مسیر به «خوب، بد، زشت» نوشته ابوالفضل حاج علی خانی رسیدم.

وی ادامه داد: متن نمایش «خوب، بد، زشت» در کنار روایتی که دارد چهره ای از حماسه مدافعان حرم نشان می دهد و در عین حال یک پیام اعتراضی و نقد درونی هم دارد. این کار نشان می‌دهد بشر گاهی با دور شدن از اصل وجودی خود دچار قصور و اشتباهاتی می شود که گاه نه تنها برای خود بلکه برای جامعه اش نیز مخرب است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایشنامه‌هایی با محوریت ضدجنگ و هدف ترویج صلح را می‌پسندد، بیان کرد: از آنجایی که شخصا با جنگ مشکل دارم و این روزها می بینیم در هر نقطه از جهان جنگی برپاست و عده ای از عزیزانمان شهید می شوند این متن را انتخاب کردم. در بحث ۸ سال دفاع مقدس هم شما می بینید که جنگی به ملت ایران تحمیل شد و ما چون در اصالت وجودی و اعتقادیمان اهل جنگ نیستیم به سمت هیچ جنگی نمی رویم اما در عین حال مردم مبارزی هستیم و برای همین برای دفاع از منافعمان می‌ایستیم. ا

فتحی همچنین درباره شیوه روایت این نمایش که قصه اش را با مدافعان حرم پیوند می زند نیز گفت: یکبار یک نفر از من پرسید چه کنیم تا در تئاتر بیشتر بحث مدافعان حرم روایت شود. پاسخ من این بود که نیازی نیست ما کاری بکنیم زیرا جامعه به سمتی حرکت می کند که این مقوله پر رنگ می شود. اگر یک فرد تئاتری به مسائل روز جامعه اش که همین بحث هایی مانند داعش و به دنبالش مدافعان حرم است توجه نکند دیگر مشکل آن فرد است و او را نمی توان هنرمندی دانست که نگاه عمیقی به جهان و جامعه دارد.

وی ادامه داد: در روایت نمایش ما دو شخصیت خاکستری هستند که مثبت یا منفی بودن هیچ کدامشان مطرح نیست. آنها پیش برنده یک روایت هستند تا مخاطب قضاوت خود را داشته باشد. این دو نفر وانتی را می دزدند که شهیدی در عقب وانت است. آنها ابتدا فکر می کنند این شهید گمنام است و برای همین هر کدام می خواهند به نفع خود آن شهید را در محله خود دفن کنند و از این طریق اعتباری کسب کنند. در ادامه مشخص می شود او یک شهید مدافع حرم است و اتفاقا پسر متولی امامزاده ای است که دور از چشم است.

فتحی در پایان درباره کار بعدی خود نیز بیان کرد: بعد از این پروژه یک اثر دیگر با موضوع دفاع مقدس با نام «پایان بزرگراه» کار خواهم کرد که نوشته آقای علی‌خانی است و دفاع و انقلابی بودن در طول تاریخ را بررسی می‌کند.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?