یک فیلمنامه‌نویس جوان:
کودکان ایران نه سینما دارند نه قهرمان/ مدیران فرهنگی مقصر اصلی هستند

هنردستان: مصطفی زبرجد/ یک فیلمنامه نویس جوان مدعی است که مدیران فرهنگی به سینمای کودک و نوجوان توجهی ندارند و برای همین نه سینمایی برای کودکان ایرانی هست نه قهرمانی.

حمید سلیمی؛ فیلمنامه نویس در گفتگو با خبرنگار هنردستان گفت: متاسفانه با بحران فیلمنامه در سینمای کودک نیز روبرو هستیم که انقراض این سینما را به دنبال دارد. با وجود این وضعیت اصولا فیلمی هم نداریم. قصد من زیر سوال بردن کسی نیست اما کدام یک از 5 دوره بخش فیلمنامه نویسی مسابقه ایران فیلمنامه با موضوع کودک و نوجوان داشته است؟ کلاه قرمزی و پسرخاله در سینمای ایران استثناست که به جهت نوستالزی و تاریخی که در خود و برای مردم دارند در اوج هستند.

عضو هیات انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم نوجوان امسال در خصوص سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: متاسفانه سینمای کودک و نوجوان حال و روز بدی دارد و امسال اوضاع را بدتر از سالهای گذشته دیدیم که ادامه این روند سینمای کودک را به سمت نیستی و نابودی می کشاند.

این فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: البته المپیاد فیلمسازی در حاشیه جشنواره نوجوان امسال نکته مثبتی است که البته به دلیل مدیریت مقطعی در کشور ما واقعا نمی توان پیش بینی کرد که این نقطه قوت ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

سلیمی در خصوص چالش میان اعضای هیات انتخاب گفت: به دلیل سطح کیفی نه چندان خوب فیلمنامه‌ها به هیچ وجه چالشی بین افراد رخ نداد و به راحتی فیلم منتخب به بخش مسابقه راه پیدا کرد؛ما نسبت به سالهای گذشته تعداد فیلم های کمتری برای هیات داوران ارسال کردیم و در واقع رقم بیست فیلم یعنی 10 درصد از 200 فیلم ناامید کننده است.

این عضو هیات انتخاب که گلایه های بسیاری از وضعیت موجود سینمای کودک و نوجوان داشت با ناراحتی عنوان کرد:نقطه تاسف سینمای ایران این است که بچه هایی که دوره فیلمنامه نویسی را در کارگاهها،آموزشگاهها خصوصی و در دانشگاهها گذرانده اند و حتی سابقه نگارش فیلمنامه دارند اصول و قواعد اولیه فیلمنامه نویسی را رعایت نمی کنند و از سوی دیگر در آموزش ها به کتاب سید فیلد اکتفا می‌کنند ،در حالی که هزاران منبع دیگر تاکنون آمده است اما تنها یک منبع محوریت فیلمنامه نویسی در سینما را تحت الشعاع خود قرار داده است.

سلیمی در خصوص فیلمنامه نویسان و فیلمنامه نویسی اظهار داشت:اضافی بودن فیلمنامه نویس از نظر تهیه کننده و ضعف آموزش در فیلمنامه نویسی از مسائلی است که موجب می شود اتفاق خوبی در فیلمنامه ها و سینما رخ ندهد.

وی با انتقاد از مدیران بخش مسابقه فیلمنامه نویسی ایران عنوان کرد: این بخش یکی از مظلومترین و در عین حال مهمترین بخش جشنواره نوجوان است که متاسفانه برای مسئولین مهم نبوده و اطلاع رسانی در خصوص این بخش صورت نمی گیرد چنانچه در هیچ یک از دوره 5 ساله این مسابقه، آمار و ارقامی از این رویداد رسانه ای نمی شود.

سلیمی ادامه داد:مسئله این است که سینمای کودک متولی ندارد و تا کنون نیز به همت بنیاد فارابی تنها نهاد دغدغه مند در این حوزه حفظ شده و حمایت فقط یک نهاد فاجعه برای سینمای کودک و نوجوان است.

وی ضمن اشاره به تخصص اعضای شورای برنامه ریزی و راهبردی سینمای کودک و نوجوان گفت:این اعضا حاضر نیستند که در بحث اجرایی وارد شوند و خود را در قالب ارائه برنامه و برنامه ریزی برای سینمای کودک محصور کرده اند. مسئله ناراحت کننده این است که این افراد کسانی بودند که می توانستند سینمای کودک و نوجوان را نجات دهند که باید گفت مدیران فرهنگی مقصر انزوای این اعضا و فاجعه کنونی سینمای کودک و نوجوان هستند.

بازیگر «دنیای وارونه» ادامه داد: تربیت نکردن ،نبود آموزش و حمایت باعث رواج یافتن فیلم های سطح پایین و کمدی مضحک شد که سینمای ایران را به قهقرا و به سمت سینمای بدون محتوا برد که ریزش مخاطب را به همراه داشت.

سلیمی تصریح کرد:نبود مخاطب نتیجه کم کاری عوامل سینما و مدیران فرهنگی است‌ وگرنه مردم با سینما مشکلی ندارند؛کما این که می بینیم موفق ترین برنامه های تلویزیون مربوط به کودک و محبوب ترین شخصیت ها هنوز هم کلاه قرمزی است و در این روزها جناب خان که در مدت کوتاهی مخاطب را با خود همراه کرده است.در واقع آخرین شخصیت جذابی که سینمای ایران خلق کرده یادمان نمی آید چرا که این سینما قهرمان ندارد و از بین رفته است.

وی در خصوص رابطه فیلم های جشنواره و اکران آنها در سینما گفت:در طول 10 سال گذشته فیلم هایی که سیمرغ گرفته اند در طول بعد از جشنواره نتوانسته اند اکران درست داشته باشند و دیده شوند که در این میان سینمای کودک وجود نداشته است؛ با این مسائل که گفته شد متوجه می‌شویم چه وضعیتی شکل گرفته است.

نویسنده «چارسو»که دلی پر گلایه از وضعیت سینمای کودک و نوجوان داشت عنوان کرد: سینمای کودک و نوجوان ایران مثل بچه سر راهی می ماند که کسی توجهی به او ندارد و در گوشه ای گرسنه افتاده است و این در حالی است که مدیران پشت میز نشسته اند و دم از تهاجم فرهنگی و عناصر بیرونی می زنند و توجه ندارند که این وضعیت نتیجه کم کاری و عدم کار فرهنگی خودشان است. مرضیه برومند که برندی مثل شهر موشها را خلق کرده کسی سراغ ساخت و تولید در این راستا نرفت تا اینکه خود او بعد از بیست سال دوباره اقدام به ساخت آن با سرمایه خصوصی می کند و دلیل آن این است که مدیران سینمایی و فرهنگی حمایت لازم را از این حوزه نمی کنند.

سلیمی ادامه داد:سینمای کودک به دلیل این که موضوع و ساخت آن برای کودک است هزینه ها و ضرر آن کم است؛وقتی سینمای ایران متولی ندارد که از کارگردانانی چون برومند حمایت کند تا اگر هر سال نمی سازد لااقل سه سال یک بار بسازد نمی توان انتظار چندانی از این سینما داشت. تنها با برومند و طهماسب و جبلی نمی شود وضعیت موجود را تغییر داد بلکه باید سینمای هنری ساز را با استفاده از جوان های مستعد انجام دهند اما در واقع چون درگیر سینمای سفارشی هستیم و اگر سینمای کودک و نوجوانی هم ببینیم قدرت ریسک وجود ندارد و به سمت کپی از فیلم های اصغر فرهادی می رود و در این میان کپی و تبلیغات با هزینه های بسیار و اکران محدود ومخاطبی که از سینما استقبال نمی‌کند همگی نتیجه ساخت فیلم است.

وی عنوان کرد:همزمان با پخش کلاه قرمزی در نوروز ریزش ماهواره ها در میان ایرانیان را شاهد هستیم و تلویزیون در کار فرهنگی موفق بوده است اما سینمای ایران این ویزگی را ندارد و با عدم مخاطب روبروست؛در واقع مردم با سینما مشکلی ندارند بلکه با فیلم های ضعیف مشکل دارند.

این فیلمنامه نویس در خصوص مشکلات موجود در سینمای کودک نوجوان افزود:ما هنوز گروه اکران کودک و نوجوان نداریم یا سرگروهی وجود ندارد که اکران برای یک فیلم اتفاق بیفتد.مافیا و بی برنامگی در سینمای کودک موج می زند، کارگردان،فیلمنامه نویس و بازیگر سینمای کودک تربیت نمی شود و نتیجه اش عدم تمایل مسئولین اصفهان به برگزاری جشنواره در شهرشان است در حالی که برای سال بعد مکان برگزاری جشنواره دوباره اصفهان می‌شود و هزاران مسئله دیگر که مثنوی هفتاد من کاغذ را رقم می زند؛غلامرضا رمضانی که هر سال در عرصه فیلم کودک فعال بود و حرفهای بسیاری دارد به فیلم قلعه رودخان او کم توجهی شد و الان از او نامی نیست و یا فرزاد ا‍زدری که دو فیلم فانتزی کودک ساخته و در اکران موفق بوده خبری از او نیست.سینمای ایران تلخ،نگران کننده و با کیفیت پایین است،جشنواره امسال یتیم است و تا چند روز قبل از برگزاری اطمینان در برگزاری جشنواره وجود نداشت و به همت تابش و شجاع نوری این برگزاری اتفاق افتاد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?