موتمن در گفت و گو با هنردستان:
کیمیایی فیلمساز صاحب‌سبک سینمای ایران است

هنردستان:کارگردان سینما گفت:مسعود کیمیایی عناصر فیلم های گنگستری و وسترن را از سینمای آمریکا تجربه و در قالب سبک کیمیایی به تصویر در می آورد و به راحتی سبک او را درک می‏ کنیم.

به گزارش هنردستان:مصطفی زبرجد/ فرزاد موتمن کارگردان سینما در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی هنردستان در خصوص نقش مکاتب سینمایی در تولید فیلم های روشنفکری گفت:مکاتب سینمایی بعد از جنگ جهانی دوم از بین رفته اند و در ایران شاید بتوان از فیلم‏هایی چون “مغول ها” اثر پرویز کیمیاوی،”آن شب که باران آمد” اثر کامران شیردل و فیلم‏های مهرجویی به عنوان آثاری که تحت تاثیر کارگردانان مختلف در دنیا بوده اند نام برد اما “آبادانی ها” با پیش زمینه هایی از نئوریالیست نمونه خوب بین این فیلم‏ هاست.

وی افزود: برخی فیلمسازان ایرانی از آثار وسترن تاثیر پذیرفته و آثاری ساخته اند اما در حقیقت مکتب در سینمای ایران جایی نداشته و در دنیا نیز 70 سال از نابودی آن گذشته است.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-06-11 20:36:56Z | http://piczard.com | http://codecarvings.comB:ÿ¹4šC

موتمن به تفاوت مکتب و سبک اشاره و اظهار داشت: سورئالیسم‏ دهه 30 میلادی از بین رفت و در حال حاضر هر جا که تخیلی وجود داشته باشد سورئالیستی نیست؛ مکتب نیز مجموعه ای از عناصر مشترک در فیلم‏ هاست‏ و شامل نوعی تخیل افراطی نامتناسب با موضوع است.

این کارگردان ادامه داد: می توان گفت تنها در نئورئالیسم ایتالیا آدم ‏ها واقعی و واقعگرا هستند، به مسائل اجتماعی پرداخته می شود و ویژگیهای مشترک در این مکتب وجود ندارد اما سبک مختص افراد است و در هر کارگردانی متفاوت است.

موتمن با اشاره به مسعود کیمیایی از او به عنوان نمونه و شاخص در سینمای ایران نام برده و بیان کرد: این کارگردان عناصر فیلم های گنگستری، جنایی و وسترن را از سینمای آمریکا اقتباس و در قالب سبک کیمیایی به صورت تصویر در می آورد و آن را به عنوان فیلم های کیمیایی می شناسیم و به راحتی سبک او را درک می کنیم بنابراین مسعود کیمیایی شاخص سبک در سینمای ایران است.

کارگردان “خداحافظی طولانی” با اشاره به نقش تئودروس آنجولوپوس بر سینمای ایران اظهار داشت: سال ها پیش فیلم “چشم انداز در مه” از این کارگردان برای من جالب بود اما در ادامه روند تکرار در پیش گرفت و من نیز فیلم های او را نمی پسندم بنابراین نقش سبک این کارگردان در افراد به دلیل سلیقه متفاوت است.

موتمن در خصوص روشنفکری در سینمای ایران عنوان کرد: روشنفکری مکتب نبوده بلکه یک جریان اجتماعی محسوب می شود که در ایران ضعیف است و فیلم هایی که به اسم روشنفکری در نزد مخاطب تا حدودی خاص هستند با هدف فروش و یا تاثیر نبوده ولی روی تعداد کم مخاطبان تاثیر عمیق دارند.

وی در ادامه با ذکر “شب های روشن” به عنوان نمونه ای از این جریان تاکید کرد:این فیلم پرفروش نبود اما عده ای به شدت آن را دوست دارند.

موتمن گفت:مدیران دغدغه یا مسئله ای در بهبود سینمای کنونی ایران ندارند و بهبود و کیفیت باید با اقدام فیلمسازان شکل گیرد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?