گشتی در بزم کارتون‌ها و عروسک‌ها/ روز اول جشن سیما چگونه گذشت؟

به گزارش هنردستان دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی روز گذشته ۱۸ تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز کرد. جشنواره ای که سال گذشته اولین دوره آن در همدان برگزار شد و امسال دوره دوم با اضافه کردن بخش عروسکی کرمانشاه را به‌عنوان محل میزبانی انتخاب کرد.

شب گذشته با برگزاری آیین افتتاحیه، اولین شب جشنواره در مجموعه «انتظار» کرمانشاه کلید خورد اما مردم کرمانشاه پیش از آن در نقاط مختلف شهر، پوسترها و بنرهای این جشنواره را دیده بودند و روز افتتاحیه به خاطر همین تبلیغات خیلی زودتر از شروع مراسم خود را به سالن برگزاری مراسم رساندند. برخی هم مثل خیلی از شلوغی‌های معمول این مراسم پشت درها ایستادند مثل پیرزنی که می‌گفت ۶ هزارتومان کرایه داده تا از اطراف کرمانشاه خود را به همایش برساند و حالا به دلیل اینکه می‌گویند سالن دیگر ظرفیت ندارد پشت در مانده است.

یک امتیاز برگزاری همایش در شهرهای کشور جز تهران، زیبایی‌ها و رنگ‌آمیزی هویتی اقوام مختلف است که در مراسم‌های جانبی دیده می‌شود. در محوطه بیرونی مجموعه «انتظار» نیز زنانی با لباس محلی مشغول پختن نوعی از شیرینی شهرشان بودند و یا دخترکانی با لباس‌های سنتی نمایی از سادگی و تنوع رنگین شهرشان را به نمایش گذاشتند.

همایش روز گذشته با سخنرانی مدیران استانی کرمانشاه و علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما همراه و در بخش‌هایی از آن، از خانواده‌های شهدا و از برخی هنرمندان کارهای پویانمایی و عروسکی تجلیل شد.

دردسرهای «جناب‌خان» و سلفی‌بگیرها!

محمد بحرانی صداپیشه شخصیت‌های ببعی و آقای همساده در مجموعه «کلاه قرمزی» و شخصیت «جناب خان» در «خندوانه» از جمله این افراد بود که توانست تندیس بهترین صداپیشگی عروسکی برای جناب خان را دریافت کند. محبوبیت خودش یا «جناب خان» آنقدر هم بود که بیشتر از اینکه در سالن برگزاری همایش باشد درگیر سلفی گرفتن با مردم و یا مصاحبه با رسانه‌های داخلی کرمانشاه شد.

جشنواره پویانمایی در شب اول بیشتر میزبان هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان آثار پویانمایی شد که در کنار آن‌ها غلامعلی افشاریه دوبلور پیشکسوت، بهادر مالکی صداپیشه، ناصر گل محمدی، محمود گبرلو مجری ویژه برنامه جشنواره، محمدرضا کریمی صارمی، مرضیه محبوب عروسک گردان و همچنین مدیرانی چون رحیم لیوانی مدیر مرکز صبا، مهدی سالم مدیر شبکه امید و… نیز حضور داشتند.

علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی شب گذشته درباره دلیل برگزاری جشنواره در کرمانشاه توضیح داد: کرمانشاه در دو سال اخیر در معرض زلزله و سیل بوده و خرابی‌ها و ویرانی‌های زیادی توسط مردم این دیار تحمل شده است؛ از مهم‌ترین اقدامات مسئولان ارشد کشور و استان این بوده و هست که چهره شاد و نشاط به استان دمیده شود، به خصوص کودکان و نوجوانان که در این بلایای دچار بحران‌های روحی و عاطفی شده‌اند در اولویت برای تبسم، خنده و نشاط هستند.

همزمان با این افتتاحیه اقدامات دیگری هم در شهر برقرار است مثل برگزاری هفته فرهنگی کرمانشاه و یا مراسم شادپیمایی که امروز ۱۹ تیرماه برگزار می‌شود.

کارگاه‌هایی که فرمالیته نیست

از صبح امروز چهارشنبه ۱۹ تیز نیز اولین روز جشنواره با برپایی کارگاه‌های تخصصی و تحلیلی در حوزه پویانمایی و کارهای عروسکی کار خود را آغاز کرد. اولین نشست به کارگاه تحلیلی محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن تعلق داشت که با پخش بخش‌هایی از مجموعه انیمیشن «دنیای شگفت انگیز گامبال» به تحلیل کاراکترها و جزییات شخصیت‌پردازی این اثر پرداخت.

کارگاه صفورا به دلیل نقد مصداقی آثار پویانمایی و مقایسه با آثار ایرانی از یک جلسه رسمی و فرمالیته به کارگاهی تجربی برای پرسش و پاسخ و حل برخی معضلات در طرح‌های فیلمنامه انیمیشن تبدیل شد.

همه کارگاه‌ها از ابتدای صبح آغاز شد و همزمان با کارگاه تحلیل انیمیشن، حمیدرضا حافظی در کارگاه فنون و شگردهای فیلمنامه‌نویسی و پویانمایی برگزار شد.

حافظی نیز در این کارگاه به نکاتی درباره فیلمنامه نویسی پرداخت که از جمله این مباحث پرداختن به کلیشه‌ها بود.

حافظی با اشاره بر ضرورت پرهیز از شعارگویی در آثار انیمیشن بیان کرد: مضمون‌هایی که درون‌مایه غنی و قابل توجهی ندارند، غالباً به شعار نزدیک می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این معضل باید به شخصیت، روایت و داستان، تصویر، ساختار، گفت و گو و استعاره در فیلمنامه توجه شود.

از کلیشه‌ها فاصله بگیریم

از دیگر برنامه‌های صبح امروز کارگاهی درباره آثار عروسکی بود که در آن مرضیه محبوب عروسک‌گردان و عروسک‌ساز به ارایه بحث‌هایی درباره شخصیت‌های عروسکی پرداخت و گفت: امروز توجه به والدین امری بسیار جدی است. باید مباحث و نکات در فیلم‌ها و برنامه‌ها بیشتر عینی شوند. البته باید مخاطرات و خطرها را برای کودکان برشمرد.

وی ادامه داد: برای مثال غول همواره یک غول است اما مهم است که از کلیشه‌ها در طراحی و شخصیت‌پردازی فاصله بگیریم. در حالیکه این روزها معمولاً تصور می‌شود که اگر آثاری مثل «خونه مادربزرگه»، «کلاه قرمزی» و «مدرسه موش‌ها» ساخته شوند، لزوماً موفقیت آن‌ها را تکرار می‌کنند.

بحث محبوب درباره فاصله گرفتن از کلیشه‌ها باعث نوعی سوتفاهم برای همراهی با ضدقهرمان‌ها شد که جلسه را با حاشیه‌هایی هم مواجه کرد.

طی جلسات و کارگاه‌های روز اول اگرچه مباحث خوبی را مطرح شد اما شاید با تبلیغات بیشتر مخاطبان بیشتری فرصت حضور در این کارگاه‌ها را به‌دست می‌آوردند.

امتیاز دهید