هنرمند نیازی به مارکت هنری ندارد/ رقابت‌های عجیب و غریب

به گزارش هنردستان قباد شیوا معتقد است هنرمند نیازی به مارکت هنری ندارد و اگر اثری خلق می‌کند باید آن را به نمایش بگذارد تا مردم آن را ببینند.

قباد شیوا هنرمند طراح و گرافیست پیشکسوت که نمایشگاه آثارش با عنوان «زمزمه‌ها» در گالری دیلمان برپاست، درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه، اولین نمایشگاه انفرادی من در سال جاری محسوب می‌شود، البته خودم خیلی تمایل به برپایی نمایشگاه نداشتم و هماهنگی‌ها را مجید کاشانی کیوریتور نمایشگاه انجام داده است.

وی در مورد حضور کمرنگ در جشنواره‌ها و مارکت‌های هنری بیان کرد: به طور کلی اعتقادی به مارکت‌های هنری ندارم و فکر می‌کنم این نوع رقابت، عجیب و غریب است. به نظرم هنرمند نیازی به مارکت ندارد و اگر اثری خلق می‌کند باید آن را به نمایش بگذارد تا مردم آن را ببینند.

این هنرمند گرافیست به برنامه‌های خود در سال آینده اشاره کرد و افزود: احتمال دارد سال آینده یک نمایشگاه در تورنتو داشته باشم.

مجید کاشانی گرافیست و کیوریتور نمایشگاه «زمزمه‌ها» هم درباره اهداف خود از گردآوری و برپایی این نمایشگاه توضیح داد: از آنجایی که چندین سال است با استاد شیوا آشنایی دارم و می‌دانم که او علاوه بر گرافیک، در تصویرسازی هم هنرمند درجه یکی است اما این وجهه هنری‌اش کمتر دیده شده است، به اتفاق همکارانم در استودیو دفتر تصمیم گرفتیم که این بار قباد شیوا طراح و تصویرساز را به جامعه هنری معرفی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در استیتمنت نمایشگاه قباد شیوا را به یک رهبر ارکستر تشبیه کرده‌ام که در آثارش ده‌ها ساز را رهبری می‌کند، رنگ‌ها، جزییات و… سازهای این ارکستر هستند، همچنین در آن متن تصویرسازی‌های استاد را شبیه نغمه‌های تکنوازانه او معرفی کرده‌ام که این نغمه‌ها از آن گروه فاصله گرفته است.

کاشانی با بیان اینکه آثار تصویرسازی این هنرمند بسیار متفاوت هستند و از لحن شخصی و فضای تنهایی او برآمده‌اند، درباره آثار نمایشگاه «زمزمه‌ها» گفت: ۱۰۰ اثر در نمایشگاه «زمزمه‌ها» به نمایش درآمده است که شامل بخشی از نمایشگاه تصویرسازی‌های مجله تماشا در دهه ۴۰ و طراحی‌های شخصی قباد شیوا در زمان تنهایی و خلوت خودش است. با توجه به اینکه استاد شیوا در هیچ یک از مارکت‌های هنری شرکت نداشته است، تمامی آثار در روزهای تبلیغ و اطلاع رسانی، خریداری شد.

وی درباره کتاب «زمزمه ها» که در افتتاحیه نمایشگاه روز ۲۶ بهمن ماه رونمایی شد، گفت: در این کتاب آثار نمایشگاه و چند اثر دیگر گردآوری و کارهای طراحی آن هم در استودیو دفتر گروه هنری آوام انجام شده است که قصد دارد وجهه هایی از هنرمندان که کمتر دیده شده است، به جامعه معرفی کند.

نمایشگاه طراحی و تصویرسازی‌های قباد شیوا با عنوان «زمزمه‌ها» تا ۲۴ اسفندماه در گالری دیلمان به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکانی(کودکان غزه) شماره ۵۰‌ برپاست.

امتیاز دهید