دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر / سید عباس صالحی: خط دیپلماسی فرهنگی را بر مبنای لباس تقویت کنیم

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 14 بهمن‌ماه از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دیدار کرد. سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس این دوره از جشنواره، میزبان وزیر در ساختمان دبیرخانه بود و حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد هم صالحی را در این بازدید همراهی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: جشنواره مد و لباس فجر به‌نوعی برآمده از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و با تکیه‌بر تصویری که از فعالیت‌های این کارگروه وجود دارد، می‌توان مسیر جشنواره را نیز به‌خوبی رصد کرد.

او افزود: ساختار این کارگروه به شکلی است که بنا دارد از ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف ترکیب‌سازی کند و جشنواره نیز محصول همین هم‌افزایی و ترکیب بوده و می‌تواند ره‌آورد این اتفاق در خور توجه باشد.

صالحی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها، مؤسسات و نخبگان هنری و علمی در کنار دیگر عناصر مهم و اصلی می‌توانند به ایجاد فضای مطلوب در کارگروه کمک کنند اذعان داشت: این موضوع از این‌جهت دارای اهمیت و جایگاه است که ما بارها و سال‌ها حتی در ارتباط با بیان واژه مد هم درگیر بوده‌ایم اما به‌مرور و به مدد تلاش‌های بخش‌های مختلف، این واژه وارد فرهنگ تخصصی ما شد؛ در نتیجه ما این واژه را پذیرفتیم و معتقدیم پوشاک در کنار بسیاری دیگر از شئون زندگی دارای اصولی است و باید با تکیه‌ بر این اصول در مسیر درست حرکت کند.

او تصریح کرد: ما باید از طریق لباس سبک ایرانی و اسلامی را صیانت و حفاظت کنیم. لباس یکی از مظاهر روشن و نمادهای هویت هر کشور است. همچنین موضوع اقتصاد فرهنگ و هنری در این حوزه باید در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و به تولید ملی و قطع وابستگی‌ها کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید براینکه اگر ما می‌بینیم سال‌ها است که رهبری در نام‌گذاری سال‌ها به مسئله اقتصاد توجه داشته‌اند؛ این امر حاکی از آن است که باید به جنبه‌های اقتصادی عرصه‌های فرهنگی و هنری هم توجه کرد. وی اذعان داشت: جشنواره‌های فجر تاکنون مسیر مهمی را طی کرده‌اند و باید هر دوره نشان دهند که روندی رو به رشد طی شده و اتفاقات جدیدی در بخش‌های مختلف پدید آمده است. در این میان جشنواره‌ها باید تأثیر خود بر اقتصاد کشور را نشان دهند و لازم است با تقویت نقاط قوت، حلقه‌های مفقوده پر شوند.

صالحی در ادامه گفت: در یک معنای عام، باید از طریق لباس پاسدار حجاب و عفاف باشیم و مفاهیم قانونی و دینی را دنبال کنیم. همچنین لباس می‌تواند ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد، دیپیلماسی فرهنگی و هنری را رقم زند و تنوع اقلیمی و تاریخی موجب می‌شود که خط دیپلماسی فرهنگی را بر مبنای لباس تقویت کنیم. ما از چند زاویه نیاز داریم تا هنر اقوام را پاسداری کرده و ارتقا بخشیم و در این بین وحدت ایران تابع این است که اقوام ایرانی با یکدیگر به یک نقطه اتصال رسند.

او افزود: زبان رسمی ایران، فارسی است اما نمادهای بسیاری می‌تواند وحدت ملی را محقق کند. صیانت از جغرافیای ایران فقط به تلاش ارتش وابسته نیست بلکه ایرانیان و اقوام باید احساس تعلق کنند و بدانند فرهنگ و آداب رسوم آن‌ها مورد احترام است. در این میان باید به مسئله پژوهش در این عرصه توجه کرد و حوزه‌هایی از صنعت باید بدانند که رشدشان در گرو حوزه علمی و پژوهشی است. دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های ما باید از زوایای مختلف با موضوع مد و لباس درگیر شوند و اگر این اتفاق نیفتد، صنعت نمی‌تواند راه خود را به‌درستی ادامه دهد.

در ادامه این دیدار، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با ارائه توضیحاتی درباره آثار رسیده به جشنواره گفت: موضوع این دوره، فرگلستان است و آثار رسیده به دبیرخانه با الهام از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری دو استان گلستان و خراسان شمالی به دبیرخانه ارسال‌شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال فراخوان جشنواره در زمان مناسبی منتشر نشد اما علی‌رغم تأخیر در این امر، آثار رسیده از کمیت و کیفیت قابل‌توجهی برخوردار هستند.

او به معرفی دبیران و متصدیان امور اجرایی بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و اذعان داشت: تنوع کاری در مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس بسیار زیاد است و می‌توان این بخش را در قالب یک معاونت رصد کرد.

حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همکاری مطلوب اعضای این مجموعه اشاره کرد و گفت: تلفیقی از نهادهای مردمی و دولتی، اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی با این مجموعه مشارکت دارند و اتفاق مهمی که در این بخش رقم خورده است، ورود آثار طراحان به بخش تولید است و امسال با برآورد انجام‌شده، 300 اثر به تولید انبوه خواهد رسید که در قیاس با تولید آثار سال گذشته، افزایش چشمگیری در این بخش داشته‌ایم.

رشد فزاینده تولید محتوا در حوزه مد و لباس، کاهش وابستگی به منابع خارجی با همکاری دوستان ما در اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها و همایش‌های متعدد در جهت ارتقاء دانش فعالان حوزه مد و لباس، تشکیل مؤسسات و ارائه مجوز به فعالیت‌های این بخش، افزایش تعاملات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و ترویج فرهنگ توجه به پارچه ایرانی با الهام از نمادها و هویت ایرانی از جمله موضوعات مطرح شده از سوی قبادی بود.

سومبات هاکوپیان رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس ایران نیز در این نشست با تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر گفت: مسئله مد و لباس در کشور نوسانات زیادی داشته است و از زمان تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در کشور فعالیت‌های این مجموعه اوج گرفت و همگان امیدوار شدند که می‌توان از این بستر، هویت ایرانی را احیا کرد، هرچند که بعدها برخی جناح‌بندی‌های سیاسی وارد این جریان شد و ناکامی‌هایی را به بار آورد و در نتیجه قاچاق در کشور رواج پیدا کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس ایران اذعان داشت: مد مانند یک رودخانه روان است و هرگز نمی‌توان مانع حرکت آن شد. در شرایط کنونی برخی محدودیت‌ها در حال بازگشتن است و لازم است با ارائه آزادی عمل به مدیران این عرصه، فضایی را فراهم کرد که مدیران دولتی عملکرد مطلوبی داشته باشند و زیبایی و وقار را در لباس مردم کشور به مدد همین تلاش‌ها شاهد باشیم.

هاکوپیان با اشاره به اینکه سال‌ها است می‌خواهیم لباس اقوام را در قالب یک موزه و فیلم معرفی کنیم تصریح کرد: این برنامه در دستور کار قرار دارد و با احیای لباس اقوام ایرانی می‌توان کارآفرینی و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را شاهد باشیم و من به شخصه معتقد هستم تجمیع لباس اقوام در کنار یکدیگر، منجر به وحدت نظر و وحدت ملی خواهد شد.

امتیاز دهید