روایت مسخ شدن با یک زبان جهانی / میثم مرادی از فیلم کوتاه “شیوع” می‌گوید

میثم مرادی می‌گوید ساختن فیلم بدون دیالوگ کار سختی است و او تلاش کرده در “شیوع” بدون استفاده از دیالوگ، یک قصه به مخاطب عرضه کند.

به گزارش هنردستان و به نقل از هنرآنلاین فیلم کوتاه “شیوع” به کارگردانی میثم مرادی فیلمی 13 دقیقه‌ای و بدون دیالوگ است که در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، علاوه بر این یکی از چند فیلم کوتاهی است که برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ بلورین با سایر آثار به رقابت می‌پردازد.

 مرادی کارگردان این فیلم کوتاه درباره “شیوع” و ایده ساخت آن ، گفت: همه‌چیز از یک فکر فانتزی شروع شد و قصه هرچه جلوتر رفت، شکل جدی‌تری به خود گرفت. این فیلم، پیچیده و به‌نوعی سورئال است، اما در عمق قضیه اتفاقی است که برای ما رخ می‌دهد و حتی در حال رخ دادن است و دچار آن هستیم. قصه فیلم به‌نوعی به “گرسنگی” شباهت دارد، نوعی مسخ شدن که با زبان جهانی روایت می‌شود و مخاطب با هر ملیتی می‌تواند آن را درک کند.

 او درباره ارتباط این فیلم بدون دیالوگ، با مخاطب بیان کرد: فیلم بدون دیالوگ ساختن کار سختی است. درست است که در فیلم هیچ دیالوگ وجود ندارد، اما حاوی قصه است. با وجود آنکه سعی کردم به سمت فلسفی بودن نروم، اما فکر می‌کردم زبان فیلم را همه مخاطبان درک نخواهند کرد. خوشبختانه پس از چند نمایش خصوصی برای افراد اهل فن و پیشکسوت و حتی مخاطب عام بازخوردی که دریافت کردم برایم بسیار جالب بود و مورد توجه واقع شد، چرا که پیام فیلم برایشان کاملاً ملموس بود.

فیلم کوتاه شیوع

مرادی همچنین با اشاره به سختی‌های ساخت این فیلم، اظهار کرد: با توجه به این که”شیوع” اولین فیلم من بود، مدیریت کردن گروهی که همگی از من بزرگ‌تر بودند کار سختی بود. علاوه بر این مسائل مالی نیز وجود داشت و ما بدون هیچ حمایتی کار را ساختیم. زمانی که از من برای حضور در جشنواره فیلم فجر دعوت شد با این که از فیلم مطمئن بودم، اما فکر نمی‌کردم بتواند از فیلترهای جشنواره عبور کند، چرا که حس می‌کردم خلاف جشنواره‌های خارجی که تکنیکال انتخاب می‌کنند، در داخل بیشتر بر فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی توجه می‌شود و حالا با حضور در جشنواره فیلم فجر، این سختی برای من لذت‌بخش شد.

این فیلمساز جوان در ادامه درباره جشنواره فیلم فجر و تفاوت آن با جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز توضیح داد: چند سال گذشته عمدتاً در جشنواره به نگاه‌های جدید بها داده شده است و استثنائاتی همواره وجود داشته است. همیشه برای نگاه نو و ایده‌های جدید احتمال اینکه کار خوب از آب درنیاید بسیار است، اما به نظرم کار جدید حتی اگر بد هم باشد باید به آن پرداخته شود، چون متفکرانه است و باید کمک کرد تا این خلأ و جای خالی نگاه‌های تازه پر شود. در این مسیر جشنواره به‌شدت تأثیرگذار است و می‌تواند جانی تازه به ایده‌های نو و خلاقانه بدهد. اگر طبق معمول صرفاً به فیلم‌های اجتماعی توجه شود، قطعاً من و امثال من نیز در مسیر پیش رو ناامید شده و به سراغ فیلم‌های اجتماعی می‌رویم که در این حالت خلاقیت نیز از بین خواهد رفت. من در این فیلم یک مشکل جهانی را با زبان جهانی عنوان کردم و اگر به آن توجه نشود من هم به سراغ موضوعات تکراری می‌روم و دیگر ایده جدید وجود نخواهد داشت.

او ادامه داد: هیئت داوران جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه تهران، بسیار ما را امیدوار کردند که به این دست آثار نیز توجه دارند و خستگی ما را درمی‌کند. اگر کار جدید برایشان مهم است و جسارت ما فیلمسازان جوان را که سعی کردیم از کلیشه‌ها بیرون بیاییم دیدند، امیدوارم حمایتمان کنند، چون سعی داریم خون تازه‌وارد سینمای ایران کنیم.

مرادی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه به فیلم کوتاه برای ورود به سینمای بلند فکر می‌کند، گفت: ازنظر من استاندارد هرکدام فرق دارد و دو مدیوم متفاوت هستند. وقتی ایده یک فیلم در مدت‌زمانی کوتاه به نحوی بیان می‌شود که علاوه بر جذاب بودن حوصله مخاطب را نیز سر نبرد، کار من فیلمساز در بیان ایده سخت‌تر نیز می‌شود. یکی از دلایل اقبال اینستاگرام در این سال‌ها این است که چه خوب چه بد در مدت‌زمانی کوتاه پیام ارائه می‌شود. من قبل از فیلم کوتاه چهار تئاتر به روی صحنه بردم که سبک‌های متفاوتی داشتند. دوست دارم مدیوم‌های متفاوت را تجربه کنم. به نظرم بی‌لطفی است که بگوییم فیلم کوتاه پلی برای ورود به سینمای بلند است، چرا که خود به شکل مستقل یک مدیوم است.

امتیاز دهید