دومین «هفته طراحی» در کیش برپاست | فرهاد گاوزن: آثارمان را بدون ترس از قضاوت شدن‌ ارائه می‌دهیم

جزیره کیش این هفته شاهد رویداد هفته طراحی با عنوان «خط، تهِ خط» خواهد بود.

به گزارش هنردستان و به نقل از هنرانلاین:

این رویداد برای بار دوم و به دعوت سازمان منطقه آزاد کیش و میکا گالری از ۲ تیرماه در جزیره کیش آغاز شده است. این برنامه در سه بخش نمایشگاه، نشست تخصصی و ورکشاپ برگزار می‌شود.

در بخش نمایشگاه بیش از صد اثر طراحی و چیدمان از هنرمندان حرفه‌ای و نوظهور به معرض نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه هنرمندان تلاش کرده‌اند تا سویه‌های معاصری از هنر طراحی و قابلیت‌های بیانی تازه‌ آن را به نمایش درآورند. در قسمتی از بیانیه نمایشگاه آمده است: «در این رویکرد با طراحی به منزله‌ یک هدف و نه یک وسیله روبه رو هستیم. طراحی به یک تصویر مستقل بدل می‌شود و نه زمینه‌ساز یک تصویر. از این منظر در تعریف طراحی بازنگری می‌شود و واکنشی است به نادیده انگاشتن طراحی.»

در بخش ورکشاپ هنرمندان به تجربه طراحی و ارتباط آن با عناصر محیطی جزیره می‌پردازند و راه‌هایی برای پیوند طراحی با محیط زیست را جستجو خواهند کرد.

در کنار نمایشگاه نشست و گفتگویی تخصصی با عنوان «جسم و تصویر» با حضور دکتر امیر نصری، نویسنده و استاد فلسفه هنر انجام می‌شود.

این رویداد به سرپرستی فرهاد گاوزن، هنرمند طراح و موسس خانه طراحی شکل گرفته است. او که با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف همواره در معرفی طراحی معاصر به عنوان هنر مستقل، کوشیده است، این بار نیز به کمک اعضای خانه طراحی و هنرمندان منطقه دست به تجربه دیگری در طراحی معاصر زده‌اند.

فرهاد گاوزن درباره این نمایشگاه گفت: ارائه آثار هنرمندان در شرایط و موقعیت مناسب شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر هنرمندی باشد. آثار هنرمندان حتما باید ارائه شود و به زعم بنده یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و گسترش تفکر هر هنرمند دیده شدن آثارش در غالب نمایشگاهی است. در این راستا و با این تفکر تا جای ممکن تلاش کردم بستر مناسبی چه برای آثار خودم و چه دوستان مجموعه خانه طراحی ایجاد کنم و با تمامی محدودیت‌ها و فضای نامناسب بیشتر گالری‌ها و حمایت نشدن‌های پی‌درپی، کوشیدم به هر نحوی آثارمان را در تهران یا شهرهای دیگر بدون ترس از قضاوت شدن‌ها در مکان‌‌های مختلف ارائه دهم.

گاوزن افزود: در این مدت استعدادهای زیادی کشف و با تفکر معاصر خانه طراحی همسو شدند و خوشحالیم هنرمندان تازه‌نفسی جذب مجموعه شدند. این روزها فضای مجازی باعث شده با استعدادهای زیادی از سراسر کشور روبه‌رو شویم و تا جایی که می‌شد با هم دیالوگ برقرار کردیم و گاهی حمایتشان کردیم، اما شاید بهترین راه ممکن مواجهه و دیدار حضوری با دوستان طراح و برگزاری نمایشگاه از آثار هنرمندان هر منطقه در کنار آثار مجموعه اعضای خانه طراحی باشد. اتفاقی که در این دوره از هفته طراحی کیش رخ داده است و تمامی آثار دو گروه در کنار هم به نمایش درآمده‌اند و در نوع خود تجربه تازه‌ای بود. از این رو مجموعه خانه طراحی تصمیم دارد فقط متکی به هفته طراحی و مناسبت‌های اتفاقی نباشد و به صورت منظم این حرکت را در غالب موج طراحی در شهرهای مختلف برگزار نماید.

نمایشگاه هفته طراحی کیش تا ۸ تیرماه ۱۴۰۰ در دو مجموعه میکا گالری و گالری بین‌المللی هنر معاصر شهر کیش برگزار برپاست.

امتیاز دهید