انعکاس بر پرده نقره ای
«50 کلیو آلبالو» عقب تر از سینمای مبتذل

A0967439

 

هنردستان: جبار آذین/ «50 کیلو آلبالو» در کارنامه سینمایی مانی حقیقی یک اثر متفاوت در فرم و محتوا محسوب می شود. یعنی فیلم او از منظر ساختار و مضمون یک اثر استاندارد، تازه و منطبق با قواعد ژانر کمدی نیست.

فیلم مانی حقیقی یک فیلمفارسی مدرن با داستان و ساختی سطحی و ضعیف بود که حتی در مقایسه با فیلم های بی در و پیکر کمدی سینمای مبتذل قبل از انقلاب چندین گام عقب تر است. کارگردان در این اثر اغواگر و کاذبِ خود از تمام امکانات و بدیهیات کلیشه ای آثار کمدی و به ویژه فیلم های کمدی ضد اخلاقی- خانوادگیِ آمریکایی بهره برده و آنچه در قالب فیلم و سینما ارائه کرده از نظر فرهنگی و محتوایی با فرهنگ جامعه ما همخوانی ندارد.

این فیلم یک اثر کپی شده و تقلیدی از روی محصولات دست چندم خارجی است. «50 کیلو آلبالو» با استفاده از قواعد مندر آوردی سینمای فیلم فارسی که شاید برخی از آن ها در سینمای سالهای دور جواب می داد ساخته شده و فاقد داستان پرداخت شده، پردازش شخصیتها، کارگردانی حرفه ای و بازی های دیدنی است. به عبارتی حقیقی این فیلم را برای تنوع و تفریح در سینما ساخته است و هدف اصلی آن سوداگری در گیشه بوده است و اگر جزو فیلم های پر فروش این ایام قرار گرفته علت اصلی آن نبود فیلم کمدی خوب و مناسب و استفاده از تبلیغات ممنوع ماهواره ای است.

به همین دلیل این فیلمساز نباید روی فروش فیلم حساب ویژه ای باز کند چرا که این امر گذرا و موقتی بوده و چه بسا با تغییر سیاست های ناسالم فرهنگی و تبلیغاتی ماهواره ها و تغییر نگاه مسئولان و مدیران سینمای کشور وضعیت فروش تغییر کند، بنابراین «50 کیلو آلبالو» نه فقط از منظر سینمایی بلکه از نظر محتوایی و فرهنگی هم جایگاه شاخصی در میان تولیدات سینمای ایران ندارد و امتیازی برای سازندگان آن محسوب نمی شود.

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?