| آخرین اخبار هنرمندان و دنیای هنر - بعدی #22296 - هنردستان Back to Top
چهارشنبه‌سوری بهانه‌ای برای تخریب یک بنای تاریخی / راه‌های مبارزه مالکان با سازمان میراث فرهنگی

چهارشنبه‌سوری بهانه‌ای برای تخریب یک بنای تاریخی / راه‌های مبارزه مالکان با سازمان میراث فرهنگی

به گزارش هنردستان، شب گذشته 27 اسفندماه به بهانه چهارشنبه سوری، آتش‌سوزی گسترده‌ای در بیمارستان "مسیح مرادیان" کرمانشاه به راه انداخته شد که اطفا حریق ۱۰ ساعت زمان برد و یک مکان تاریخی کشور در خطر از بین رفتن قرار گرفت.
چهارشنبه‌سوری بهانه‌ای برای تخریب یک بنای تاریخی / راه‌های مبارزه مالکان با سازمان میراث فرهنگی
چهارشنبه‌سوری بهانه‌ای برای تخریب یک بنای تاریخی / راه‌های مبارزه مالکان با سازمان میراث فرهنگی
پیشنهادهای کتاب‌خوانی جایزه

پیشنهادهای کتاب‌خوانی جایزه "مهرگان"

به گزارش هنردستان براساس خبر رسیده، در آستانه نوروز و همچنین در روزهایی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به "ماندن در خانه" توصیه و تاکید می‌شود، دبیرخانه جایزه "مهرگان" با بازنشر نام رمان‌های راه‌یافته به فهرست جایزه "مهرگان طلایی" (۴۲ رمان برگزیده جایزه...
پیشنهادهای کتاب‌خوانی جایزه
پیشنهادهای کتاب‌خوانی جایزه "مهرگان"
کرونا و لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی

کرونا و لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنردستان: سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی حاصل یک شب و یک هفته و یک سال نیست و حسب عمق؛ در طول زمان و از درون شکل می‌گیرند. امروزه روشن شده است که در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، قدرت‌ها و کشورهای متعددی از نظر تسلیحات و اطلاعات و...
کرونا و لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی
کرونا و لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی
انتشار شماره جدید

انتشار شماره جدید "فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر"

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در بخشی از سخن سردبیر این شماره از فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر به قلم مریم حسینی با عنوان" انسان حیوانی قصه‌گو" می‌خوانیم: "ﺑﻰ‌ﺗﺮدﯾــﺪ ﯾﮑــﻰ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾــﻦ ﮔﺰاره‌ﻫــﺎی ﺗﺎرﯾــﺦ ﺑﺸــﺮ اﯾــﻦ ﻋﺒــﺎرت ﻣﻌــﺮوف اﺳــﺖ که...
انتشار شماره جدید
انتشار شماره جدید "فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر"

پیشنهادی برای تئاتر خصوصی

چاپ

  هنردستان: رضا آشفته/ نمایش در بارانداز نوشته و کار کاوه آهنین جان با آنکه در نگاه اول برگرفته از یک فیلم سینمایی به همین نام از الیا کازان است اما در واقع برداشت آزادی است که در تلفیق با قصۀ خون آشام (دراکولا) سمت و سوی دیگری گرفته است و به نوعی تبدیل به اثری مستقل شده است.

یک بندرگاه که در آن مافیایی فاسد همچون مجموعه ای از خون آشامان به جان و زندگی مردم افتاده اند و آنان را تا نابودی مطلق تحت فشار قرار داده اند و در این شهر بی قانون هیچ دادرسی نیست مگر خود مردم آگاه شوند که تا خرخره در فساد غرق شده اند و اگر نجنبند در این غرقاب از بین خواهند رفت.

 

ادامه مطلب...

«متاستاز»؛ چشم انداز امید

چاپ

 هنردستان: رضا آشفته/ نمایش متاستاز از شیوه ی ترکیبی و تلفیقی بهره مند است تا که بتواند مخاطبش را به یک مسالۀ درمانی آگاه سازد. شاید هم خود شیوهای درمانی است و شاید هم چشماندازی از شور و امید است؛ به این امید که بشود در کنار بیماران سرطانی برای مبارزه با آن جنگید و برای درمان و داوام زندگی امیدوار شد. از این منظر هنر موجود در متاستاز  کاملا کاربردی است. اما در آن تلفیقی از شیوۀ تئاتر روایی منسوب به مشرق زمین، رقص هندی و مشارکت و برخورد زنده و کارکردی مخاطب در بدنۀ آن لحاظ شده است.

علی اصغر دشتی پیوسته در حال آزمون و خطاست و برای همین هم بی گدار به آب نمی زند؛ هر چند برخی او را به شکست یا توقف محکوم کنند چون او پیوسته مسیر خود را طی طریق می کند و می داند که چه سر مقصدی دارد. شاید برخی او را پسامدرن تلقی کنند و برخی دیگر او را بیرون از قواعد جاری و متعارف بشناسند اما به هر تقدیر نمایش علی اصغر دشتی همواره مورد توجه و التفات همگان واقع شده است. این تنها یک دلیل دارد و آن هم جوهرۀ هنری و زیبایی شناسانه ای است که در تک تک آثارش جاری و ساری بوده است.

 

ادامه مطلب...

باغ آلبالوی دگرگون شده

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ باغ آلبالوی آنتون چخوف این بار از نگاه نویسندۀ ایرانی و اجرای آتیلا پسیانی به صحنه می­ آید بنابراین دیگر کاری نمی­توان به آن شاهکار جهانی آفریده شده در سال 1904 م. داشت چون این مُهرِ بر اساس باغ آلبالو، ما را متوجۀ التفاتی دگرگونه به آن متن خواهد کرد که در خوانش و نگرۀ دیگری در ایران قرن بیست و یکم تولید شده است.

اینکه ایرانی­ ها متون دیگران را بازنگری می­ کنند جای بسی خوشحالی است اما مشروط بر آنکه بدانیم آیا می­ توان با این تغییر در نگاه و ایجاد زاویۀ دید تازه مخاطب ایرانی را متوجۀ نکتۀ تازه­تری در متون دیگران کرد یا خیر؟! چنانچه اکبر زنجانپور مخالف با دراماتورژی در متنِ معاصران است و اگر تغییر و تحولی را هم در آنتون چخوف به وجود می­آورد ناخواسته و در شکل و شمایل اجراست.

 

ادامه مطلب...

حساسیت و تفکر در ریخت و اجتماع

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ در نگاه اول، مهدی پاکدل یا همان راسکلنیکف در میانۀ صحنه با چشم­بندی سرخ دراز کشیده است، و پیرامونش چند دسته تبر است! این تصویر می­تواند آغازگر نمایش جنایت و مکافات نوشته و کار ایمان افشاریان باشد که برداشتی از رمان فئودور داستایفسکی است.

این تبرهای تکثیر شده است که ما را وامی ­دارد بیشتر بر سرنوشت این مرد جوان که زن رباخوار (نزول­خوار) را با تبرش کشته است، آشنا شویم… داستان به همین سادگی است که حالا در این نمایش دورۀ مکافات پس از جنایت را می­بینیم. راسکلنیکف می­خواهد کشتن زن رباخوار را بپوشاند اما الیزابت خواهر بی­گناهش که در صحنۀ جرم حاضر شده و لااداری به دست این مرد جوان کشته شده است، نمی­ گذارد که راسکلینکف آرام و قرار داشته باشد.

 

ادامه مطلب...

شکستها و غفلتهای یک ملت

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ هیچکس نبود بیدارمان کند، در حوزه تئاتر مدرن قرار می گیرد. بستر اولیه کار رئالیسم است اما نوع مواجهه با آن فرآیندی غیرمتعارف را دربرمی گیرد و نوعی اکسپرسیونیسم در آن لحاظ شده است و در نهایت برای یک جمع­بندی منطقی باید گفت که این نمایش کاملا مدرن است. مدرن بودن به واسطۀ اجرایی است که در آن اصول و چهارچوب های رئالیسم شکسته می شود. استفاده از نورپردازی و صحنه آرایی اولین عناصری هستند که مواجهه با متن را به سمت اجرایی غیرمتعارف پیش می برد. بنابراین مدرن بودن بستر رویارویی با ذهن و عین را فراهم می سازد.

کودتای ننگین

هیچکس نبود… به مقطع کودتای ننگین 28 مرداد 1332 می پردازد که سالهای سال کشور ما را در چنگال چپاولگران قرار داد برای غارت نفت و دیگر منابع طبیعی. در اینجا محمد امیریاراحمدی، نمایشنامه نویس بر آن شده که در یک خانواده بازتاب این رویدادها را نمایان سازد. خانواده ای ثروتمند و به اصطلاح خان زاده که در آن هنوز هم اشرافی گری هست اما همانند جامعه، این نظام فئودالیته در حال تبدیل شدن به طبقۀ متوسط باسواد و روشنفکر خواهد بود. یعنی تحصیلات دانشگاهی زمینه ساز ورود تفکرات بنیادین به خانواده است و از سوی دیگر طبقۀ بالای اجتماعی قدرت و سیطرۀ خود را در نظم اجتماعی در حال از دست دادن است.

 

ادامه مطلب...

باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن به بهانه هشتادمین سال تاسیس

چاپ

هنردستان : کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. این کاخ در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید.

ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌است و یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های ایران است.معماری این کاخ با زیر بنای حدود ششصد متر اثر مهندس هوانس اونیک قریبیان با نظارت معماران ایرانی و آلمانی آن روزگار است. 

ادامه مطلب...