| آخرین اخبار هنرمندان و دنیای هنر - بعدی #22500 - هنردستان Back to Top
معرفی آثار ادبی در سوگ شهادت یازدهمین اختر آسمان امامت | امروز عسکری ز جهان دیده بسته است‌ | چشم پدر به راه بود ای پسر بیا

معرفی آثار ادبی در سوگ شهادت یازدهمین اختر آسمان امامت | امروز عسکری ز جهان دیده بسته است‌ | چشم پدر به راه بود ای پسر بیا

جمعه ۲۳ مهرماه برابر با ۸ ربیع‌الاول مصادف با شهادت جانسوز امام حسن عسکری(ع) است.
معرفی آثار ادبی در سوگ شهادت یازدهمین اختر آسمان امامت | امروز عسکری ز جهان دیده بسته است‌ | چشم پدر به راه بود ای پسر بیا
معرفی آثار ادبی در سوگ شهادت یازدهمین اختر آسمان امامت | امروز عسکری ز جهان دیده بسته است‌ | چشم پدر به راه بود ای پسر بیا
آغاز نمایش فیلم جدید جیمز باند از فضای مجازی/ «زمانی برای مردن نیست» اکتبر امسال به سینما‌ها می‌آید

آغاز نمایش فیلم جدید جیمز باند از فضای مجازی/ «زمانی برای مردن نیست» اکتبر امسال به سینما‌ها می‌آید

اولین نمایش جهانی «زمانی برای مردن نیست» به صورت زنده از فضای مجازی پخش می‌شود.
آغاز نمایش فیلم جدید جیمز باند از فضای مجازی/ «زمانی برای مردن نیست» اکتبر امسال به سینما‌ها می‌آید
آغاز نمایش فیلم جدید جیمز باند از فضای مجازی/ «زمانی برای مردن نیست» اکتبر امسال به سینما‌ها می‌آید
پخش فیلم‌هایی با رنگ و بوی جنگ در هفته دفاع مقدس | «سفر به چزابه»، «بادیگارد»، «مهاجر» و «شیر کوهستان» روی آنتن تلویزیون

پخش فیلم‌هایی با رنگ و بوی جنگ در هفته دفاع مقدس | «سفر به چزابه»، «بادیگارد»، «مهاجر» و «شیر کوهستان» روی آنتن تلویزیون

«سفر به چزابه»، «بادیگارد»، «مهاجر» و «شیر کوهستان» از جمله فیلم‌هایی هستند که این آخر هفته روی آنتن تلویزیون می‌روند.
پخش فیلم‌هایی با رنگ و بوی جنگ در هفته دفاع مقدس | «سفر به چزابه»، «بادیگارد»، «مهاجر» و «شیر کوهستان» روی آنتن تلویزیون
پخش فیلم‌هایی با رنگ و بوی جنگ در هفته دفاع مقدس | «سفر به چزابه»، «بادیگارد»، «مهاجر» و «شیر کوهستان» روی آنتن تلویزیون
گفتگو با محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» | ژانر در سینمای ایران وجود ندارد!

گفتگو با محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» | ژانر در سینمای ایران وجود ندارد!

محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» درباره این اثر و پرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران توضیح داد.
گفتگو با محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» | ژانر در سینمای ایران وجود ندارد!
گفتگو با محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» | ژانر در سینمای ایران وجود ندارد!

باغ آلبالوی دگرگون شده

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ باغ آلبالوی آنتون چخوف این بار از نگاه نویسندۀ ایرانی و اجرای آتیلا پسیانی به صحنه می­ آید بنابراین دیگر کاری نمی­توان به آن شاهکار جهانی آفریده شده در سال 1904 م. داشت چون این مُهرِ بر اساس باغ آلبالو، ما را متوجۀ التفاتی دگرگونه به آن متن خواهد کرد که در خوانش و نگرۀ دیگری در ایران قرن بیست و یکم تولید شده است.

اینکه ایرانی­ ها متون دیگران را بازنگری می­ کنند جای بسی خوشحالی است اما مشروط بر آنکه بدانیم آیا می­ توان با این تغییر در نگاه و ایجاد زاویۀ دید تازه مخاطب ایرانی را متوجۀ نکتۀ تازه­تری در متون دیگران کرد یا خیر؟! چنانچه اکبر زنجانپور مخالف با دراماتورژی در متنِ معاصران است و اگر تغییر و تحولی را هم در آنتون چخوف به وجود می­آورد ناخواسته و در شکل و شمایل اجراست.

 

ادامه مطلب...

حساسیت و تفکر در ریخت و اجتماع

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ در نگاه اول، مهدی پاکدل یا همان راسکلنیکف در میانۀ صحنه با چشم­بندی سرخ دراز کشیده است، و پیرامونش چند دسته تبر است! این تصویر می­تواند آغازگر نمایش جنایت و مکافات نوشته و کار ایمان افشاریان باشد که برداشتی از رمان فئودور داستایفسکی است.

این تبرهای تکثیر شده است که ما را وامی ­دارد بیشتر بر سرنوشت این مرد جوان که زن رباخوار (نزول­خوار) را با تبرش کشته است، آشنا شویم… داستان به همین سادگی است که حالا در این نمایش دورۀ مکافات پس از جنایت را می­بینیم. راسکلنیکف می­خواهد کشتن زن رباخوار را بپوشاند اما الیزابت خواهر بی­گناهش که در صحنۀ جرم حاضر شده و لااداری به دست این مرد جوان کشته شده است، نمی­ گذارد که راسکلینکف آرام و قرار داشته باشد.

 

ادامه مطلب...

شکستها و غفلتهای یک ملت

چاپ

هنردستان: رضا آشفته/ هیچکس نبود بیدارمان کند، در حوزه تئاتر مدرن قرار می گیرد. بستر اولیه کار رئالیسم است اما نوع مواجهه با آن فرآیندی غیرمتعارف را دربرمی گیرد و نوعی اکسپرسیونیسم در آن لحاظ شده است و در نهایت برای یک جمع­بندی منطقی باید گفت که این نمایش کاملا مدرن است. مدرن بودن به واسطۀ اجرایی است که در آن اصول و چهارچوب های رئالیسم شکسته می شود. استفاده از نورپردازی و صحنه آرایی اولین عناصری هستند که مواجهه با متن را به سمت اجرایی غیرمتعارف پیش می برد. بنابراین مدرن بودن بستر رویارویی با ذهن و عین را فراهم می سازد.

کودتای ننگین

هیچکس نبود… به مقطع کودتای ننگین 28 مرداد 1332 می پردازد که سالهای سال کشور ما را در چنگال چپاولگران قرار داد برای غارت نفت و دیگر منابع طبیعی. در اینجا محمد امیریاراحمدی، نمایشنامه نویس بر آن شده که در یک خانواده بازتاب این رویدادها را نمایان سازد. خانواده ای ثروتمند و به اصطلاح خان زاده که در آن هنوز هم اشرافی گری هست اما همانند جامعه، این نظام فئودالیته در حال تبدیل شدن به طبقۀ متوسط باسواد و روشنفکر خواهد بود. یعنی تحصیلات دانشگاهی زمینه ساز ورود تفکرات بنیادین به خانواده است و از سوی دیگر طبقۀ بالای اجتماعی قدرت و سیطرۀ خود را در نظم اجتماعی در حال از دست دادن است.

 

ادامه مطلب...

باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن به بهانه هشتادمین سال تاسیس

چاپ

هنردستان : کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. این کاخ در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید.

ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌است و یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های ایران است.معماری این کاخ با زیر بنای حدود ششصد متر اثر مهندس هوانس اونیک قریبیان با نظارت معماران ایرانی و آلمانی آن روزگار است. 

ادامه مطلب...