رسانه، بی‌توجهی مسئولان و حفره‌های ارتباطی
کار بیهوده ای به نام برپایی نمایشگاه مطبوعات

عباس کریمی عباسی

هنردستان – عباس کریمی‌عباسی/ برپایی نمایشگاه مطبوعات کار بی‌ارزش و بیهوده‌ای است که حاصلی جز هدر دادن بیت المال و خستگی گردانندگان آن ندارد اگر هدف از برگزاری دور همی اهالی رسانه و دید و بازدیدهای سیاسی در قالب فرهنگی مسئولان برای اخذ وجهه فرهنگی باشد. برای اعتلای اهداف مختلف رسانه نمایشگاه می تواند به مثابه ویترینی برای نمایش محصولات به علاقمندانی باشد که گاه از شهرهای دور می آیند تا در این یک هفته ، با یکسال وقایع مختلف رسانه ای و تولیدات و احیانا رسانه های نوظهور آشنا شوند وگرنه اهالی رسانه که مرتب آثار یکدیگر را رصد می کنند و با رویدادها آشنایند.

حال به این می رسیم که تولیدات رسانه ای توانایی خوراک دهی به مخاطب مشتاق را دارد یا نه؟ با نگاهی به ازدحام مردم در سر در غرفه های نشریات نه چندان جدی که به بازی های رایانه ای، آشپزی، دکوراسیون و مد و نظایر آنها می پردازند متوجه می شویم که اقبال عمومی به سوی رسانه های سبک یا لااقل سرگرمی ساز است و همانطور که مردم از تلفن همراه و رسانه های اجتماعی بیشتر به عنوان سرگرمی و تفریح استفاده می کنند نگاهی اینچنینی به رسانه های مکتوب نیز دارند.

40385_234

این نشان می دهد که رسانه های مکتوب که به دلیل هزینه بر بودن و شناسنامه جدی داشتن، اهدافی اصلاحی در اجتماع و فرهنگ و سیاست و اقتصاد دارند رفته رفته از پا در می آیند و در این میان فقط نشریات دولتی صاحب سرمایه باقی می مانند که آنها هم به دلیل نبود احساس رقابت با رسانه های دیگر آرام آرام به صورت نشریاتی بی بو و خاصیت در می آیند و تاکنون نیز بسیاری از آنها در آمده اند.

حقیقت این است که مردم معمولی مخاطبان اصلی نمایشگاه مطبوعات نیستند و اهالی رسانه هم نیازی به این نمایشگاه ندارند تا رسانه های خود را به یکدیگر معرفی کنند. بنابراین قشر فرهیخته و مشتاق می مانند که آنها نیز کمتر رسانه جدی ای برای نیازهای خود دارند.

مسئله مهمتری که ماهیت اصلی نمایشگاه را تشکیل می دهد و از ابتدای برگزاری تا همین نمایشگاه اخیر نسبت به آن بی توجهی شده و شاید اصلا مسئولان متوجه آن نشده باشند این است که این نمایشگاه محل مناسبی برای دیدار اهالی رسانه با مسئولان است. این دیدار می تواند موارد مثبت زیادی را در پی داشته باشد که رفع سوء تفاهم ها، همکاری در جهت رشد کشور، ترمیم روابط دوسویه، تحکیم دسترسی بیشتر برای سرعتبخشی به انتشار اطلاعات و اخبار و … باشد.

IMG19325050

به کرات دیده شده که خیلی از مسئولان در قبال انتشار اخبار و گزارش های مختلف مرتبط با مرکز یا اداره شان هیچ عکس العملی نشان نداده اند چرا که مثبت یا خنثی بوده است اما در برابر گزارش هایی که بار انتقاد دارند و به معمول هم منصفانه و صحیح هستند واکنش نشان می دهند و این موضوع تنها نکته مثبتش این است که با آن رسانه ارتباط برقرار می کنند. این نشان می دهد که روابط عمومی ها و مسئولان آنها به رسانه به چشم ابزاری در جهت تعریف و تمجید نگاه می کنند در حالی که وظیفه اصلی رسانه نمایش کمبودها و نقاط ضعف برای ایجاد توجه مسئولان به آنها و در نهایت رفعشان است.

این درست است که برخی از صاحبان رسانه به دلایل سیاسی و جناحی و گاه حتی باج طلبی دست به انتشار شایعات جای اخبار می زنند اما عمده اهالی رسانه ثابت کرده اند که تمایل به اصلاح دارند و این را وظیفه خود در قبال جامعه می دانند.

نمایشگاه یک فرصت طلایی برای مسئولان و به ویژه مدیران روابط عمومی برای همدلی دوسویه برای شناخت آسیب ها و ارائه راهکارهایی است که بسیاری از آنها توسط رسانه ها عنوان می شود و متاسفانه کمتر مسئولی به آنها توجه می کند.

 

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?