«پدر، عشق، پسر»در نشست کتاب‌خوانی گروهی نوجوانان

هنردستان: جدیدترین برنامه کتاب‌خوانی دسته‌جمعی نوجوانان فرهنگسرای رسانه‌ و شبکه‌های اجتماعی با توجه به ایام فاطمیه، به نقد و بررسی «پدر، عشق، پسر» سید مهدی شجاعی اختصاص پیدا کرد.

 

به گزارش هنردستان، این نویسنده در نشست کتاب‌خوانی دسته جمعی نوجوانان که عصر چهارشنبه (27 بهمن) در محل فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: گاهی وقت‌ها ما می‌خواهیم داستان تخیلی بنویسیم و این کار ابزار خود را دارد، و گاهی وقت‌ها می‌خواهیم اثری مستند از خود به جا بگذاریم واین کار هم تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد و اما وقتی می‌خواهیم موضوع تخیل و مستند را با هم ترکیب کنیم، این کار کارسختی است.

 

این نویسنده تصریح کرد: در بحث نگارش داستان‌های مذهبی محدودیت اصلی این است که نویسنده نمی‌تواند هیچ قول و فعلی را که اتفاق نیفتاده به معصومین نسبت دهد. به همین دلیل است که اکثر فیلمسازان در پرداختن به این مسائل به سراغ حاشیه‌ها می‌روند و نه اصل واقعه. مضاف بر این که آنان نمی‌توانند شخصیت معصومین را نشان دهند. بنابر این اگر بنا باشد کسی به سراغ شخصیت بزرگی چون امام حسین(ع) برود، بایست داستان را به واسطه کسانی که در اطراف این امام بزرگوار زندگی می‌کردند شروع کند. بنابراین در پرداختن به بزرگان دینی اغلب مثلا گفته می شود «زبان حال حضرت زینب در مورد واقعه عاشوار». البته باید هم موضوع تا این حد محدود باشد تا اصل واقعه محفوظ بماند. بنابر این شاهد هستیم که اغلب مثلا از نگاه غلام و کنیزی به ماجراهای این بزرگان پرداخته می‌شود.

 

وی گفت. گاهی گروهی‌ از من می‌پرسیدند که چرا اینقدر تحریف در مورد واقعه‌ای مثل عاشورا وجود دارد؟ پاسخ من این بود آدم‌ها از روی طلا بدل می‌سازند، باید دقت شود که خیلی از تجربیات در مورد موضوع عاشورا و مسائل مهم تاریخ اسلام وجود دارد. تفاوت فرد محقق با مردم این است که او به دنبال سندها می‌گردد. من به شخصه فکر می‌کنم خیلی از ابعاد عاشورا هنوز هم بازگو نشده است، به همین دلیل است که هربار واقعه عاشورا برای ما تازگی دارد. از نظر من واقعه عاشورا و کربلا مهمترین اتفاق جهان است و دوست داشتم لیاقت خود را در نوشتن در مورد امام حسین (ع) نشان دهم. اما آنقدر نور آن حضرت زیاد بود که دیدم نمی‌شود. بنابر این در آینه شخصیت‌های مختلف که در اطراف آن حضرت بودند مثل حضرت علی اکبر، حضرت زینب (س) و … دست به قلم شدم. و همه این‌ها در واقع سیاه‌ مشق‌هایی است که می‌تواند من را یاری کند تا بتوانم به این امام بزرگ‌ برساند.

 

نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته» درباره این‌که چرا راوی داستان «پدر ،عشق، پسر» شخصیت انسانی نیست؟ گفت: من می‌خواستم داستانی متفاوت داشته باشم. مضاف بر این که لازم بود راوی داستانِ من در مکان حادثه حضور می‌داشت و همه لحظه‌ها را یک به یک می‌دید و تجربه می‌کرد و دست آخر خود از این مهلکه جان سالم به در می‌برد. البته در این داستان لیلا حکایت‌ها را از چشم اسب می‌خواند و بنابر این راوی آن همچنان شخصیتی انسانی است. بنا نبود امام حسین (ع) وارد جنگ شود، اما وقتی قرار می‌شود طرف هجوم قرار گیرد سعی می‌کند مردانه بایستد و اوج شهامت و رشادت را نشان دهد. این موضوعی بود که من می‌خواستم در این داستان به آن بپردازم.

 

کتاب «پدر، عشق و پسر» نوشته‌ای اثرگذار و شورانگیز درباره جوان برومند امام حسین علیه‌السلام، حضرت علی اکبر و البته مستند به اسناد معتبر است. این کتاب داستان کوتاهی است به قلم سید مهدی شجاعی، نویسنده معاصر که سی و پنجمین چاپ آن توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

 

منبع: ایسنا

امتیاز دهید