ققنوس نیز بعد از سیمرغ برشانه مهدویان نشست

هنردستان: بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر؛ جایزه برتر ققنوس سینما انقلاب بر شانه «ماجرای نیمروز» مهدویان نشست.

به گزارش هنردستان، شب گذشته جمعه 29بهمن‌ماه، ششمین جشنواره هم‌‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه ققنوس، برندگان نهایی خود را شناخت و با اکران فیلم برگزیده و نمایش آن برای عموم، به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه، با اجرای نمایش زنده‌ای با موضوع شهدای حادثه پلاسکو آغاز شد.

 

«علاوه بر فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فجر، بعضی دیگر از فیلم‌ها نیز که حرفی برای گفتن داشتند ولی به دلایلی از ورود به جشنواره فجر بازمانده بودند را در این جشنواره شرکت دادیم.» وی افزود:« تحول در سینما محصول تحول در علوم انسانی است. اجتماع متفکرین و نخبگان این عرصه در محافل ما، مهمترین هدف ما برای رسیدن به سینمای انقلاب است. وقتی سینما را کامل‌ترین روایتگر واقعیت می‌دانیم پس باید حال خوب آن تلاش کنیم. ما این تلاش را در جاهای دیگر ندیدیم اما دوستانی که در جمع ما حاضر هستند شبانه‌روز تلاش می‌کنند و سال سینمایی ما سینمایی انقلابی‌ها از همین امروز شروع می‌شود. اصل حرکت ما از مبانی فکری اندیشه رهبر معظم انقلاب و دیگر متفکرین انقلاب اسلامی ریشه می‌گیرد.»

«از نسلی‌کشی تا فتنه‌ای غریب … تا با روایت خود باز کند گره‌هایی که در کلاف هزار تکه شبهات به یکدیگر تنیده‌اند… در برابر دندان‌های  با غیض به هم فشرده شده آنگلوساکسون.» این بخشی از متنی زیبا بود که قبل از تقدیر و اهدای جایزه به کارگردان فیلم «یتیم‌خانه ایران» از سوی مجری برنامه قرائت شد. اولین تقدیر ویژه از آقای ابوالقاسم طالبی برای فیلم یتیم‌خانه ایران صورت گرفت. وی در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از عوامل برگزار‌کننده این جشنواره، پیشنهاد داد که به جای عنوان ققنوس از نام و سمبل دیگری استفاده کنند که نمادی از انقلاب را در دل خود داشته باشد. تقدیر و تجلیل از رسانه برتر بخش بعدی برنامه بود.  جایزه دوم ققنوس به دلیل همراهی و هم‌افزایی رسانه‌ای و مشارکت در ادبیات روایی سینما انقلاب به ایزد مهرآفرین دبیر بخش فرهنگی روزنامه جوان رسید.  در بخش بعدی از خانواده‌های شهید روحانی و شهید قدیانی، از شهدای آتش‌نشان، و همچنین شهید تبارزاده از شهدای مدافع حرم تجلیل و قدردانی شد. در بخش بعدی اسامی داوران ششمین دوره جایزه ققنوس معرفی شدند. سیدناصر هاشم‌زاده، محمدمهدی رسولی، مجید شاه حسینی، کیوان امجدیان، سعید مستغاثی، محمدتقی فهیم، سیدمحمد حسینی، آرش فهیم، ایزد مهرآفرین، مرتضی فاطمی و میلاد دخانچی، اسامی این داوران بودند که برای حضار قرائت شدند. اولین جایزه سینمایی ققنوس در این بخش به علی اسکویی برای انیمیشن «رهایی از بهشت » رسید. جایزه بعدی ققنوس به دلیل پرداختن به قهرمانان مهجور و خلق دنیای مملو از دلتنگی و رشادت زنانه و مادرانه و بکارگیری صحیح اصول فنی در پرداخت ایده به خانم منیر قیدی برای فیلم ویلایی‌ها رسید. خانم قیدی در سخنانی کوتاه از همراهی سعید ملکان برای ساخت این فیلم تشکر کرد. در نهایت جایزه برتر ققنوس نیز به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ماجرای نیمروز» رسید. مهدویان نیز از آقای رضوی برای فراهم کردن شرایط ساخت تشکر کرد. وی گفت: «پیشنهاد خوبی در زمانی که برای انتخاب سوژه مردد بودم به من شد. ویهمچنین ترکیب متنوع داوران را؛ که از نسل‌های متفاوت بودند؛ تجربه جدیدی دانست و اظهار امیدواری کرد که سایر جشنواره‌ها نیز از این ایده ترکیب داوران الگو بگیرند.»

نمایش فیلم«ماجرای نیمروز» برنامه بعدی بود که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبرو شد.

ابوالقاسم طالبی بعد از مراسم درباره لزوم برپایی چنین جشنواره‌ای در کنار جشنواره فجر گفت:« ایده شکل‌گیری این جشنواره در کنار جشنواره اصلی مثل این است که یک وقتی وزارت کشور نتوانست وظایف خودش را به درستی انجام دهد،آمدند و جهادسازندگی را راه‌اندازی کردند. کاش جشنواره فجر هم به سمت ایده‌های انقلابی برود. بچه‌ها 30 سال منتظر ماندند خبری نشد و نهایتاً تصمیم گرفتند خودشان دست به کار شوند.» طالبی مدیران را مقصرین اصلی فاصله گرفتن جشنواره فجر از آرمان‌های انقلابی دانست.

وی افزود:« ساختار مدیریتی ما هیچ‌وقت تغییر نکرده است. البته منظورم معاونت سینمایی نیست. کسانی که در همه این دوره‌ها تشویق می‌کردند انقلابی نبودند. حتی آقای شمقدری هم که آمد نتوانست کار خاصی انجام دهد.» محمدحسین صفار هرندی وزیر پیشین ارشاد نیز در گفتگوی دیگری با انتقاد از فاصله‌گرفتن جشنواره فجر از آرمان‌های انقلاب گفت:« تفسیر بعضی‌ها از جشنواره فجر، جشنواره‌ای در موسم فجر است نه جشنواره‌ای برای فجر. همین تفکر، ضرورت جشنواره‌ای که برای خود فجر و انقلاب باشد را به ما دیکته می‌کند.  وقتی چشنواره فجر از انقلاب فاصه گرفت راهش این بود که جشنواره‌ای جنبی نظیر جایزه ققنوس شکل بگیرد تا بگوید می‌شود از این منظر هم به فیلم‌ها نگاه کنیم. ققنوس می‌تواند جریان فکری ایجاد کند. ققنوس عینک جدیدی است بر چشم هم اهل هنر و هم مخاطبان هنر که بگوید یک موضوع واحد را به شکل دیگری هم دید. در عرصه هنر کافی است یک تلنگری زده شود و مسأله‌ای طرح کرد.»

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

امتیاز دهید
تئاتر

بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای خانه هنرمندان برگزار شد

«کارنامه بُندارِ بیدَخش»؛ نقدی به دانشی که در جامعه گفتمان ندارد بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان

ادامه مطلب »