مهدی افضلی: تئاتر ابزار روشنگری است

هنردستان: نمایش “غبار” به نام مدافع حرم آذین بسندی شد.

 

به گزارش هنردستان،اجرای نمایش آئینی غبار که شامگاه 29 بهمن در تالار وحدت به روی صحنه رفت به روح بلند شهید مدافع حرم “علی احمد حسینی” تقدیم شد.

 

در این نمایش هم چنین با تقدیر از تلاش‌های مهدی افضلی رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر در حمایت از نمایش‌های آئینی از وی برای اهدا یادبودی به خانواده شهید حسینی برای حضور روی صحنه دعوت به عمل آمد.

 

مهدی افضلی رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر درباره نمایش آیینی “غبار” گفت: تطبیق تصویری تاریخ اسلام در دوره پیامبر و نشان دادن ماجرای غدیر خم و به ویژه بعد از ان و تضییع حقی که در اسلام به وجود آمد و ماجرای سقیفه و امیر المومنین اتفاقی بود که به درستی از دریچه تئاتر غبار با امروز همسو شده.

او ادامه داد: نشان دادن این ستم و ظلم در جهان معاصر به واسطه گریزی به تاریخ و  کشف المان های آن در فتنه اخیر اتفاق مناسبی بود که این نمایش در خود جای داده بود.تطبیق  این سه دوره تاریخی و نشان دادن آن توسط هنرمندان شاخص اتفاق مناسبی است.

 

رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر گفت:به واقع راهکار درست هم این است. ما تنها نباید به کتاب و ژانرهای هنری بسنده کنیم و تئاتر می تواند به درستی و به شفافیت مفاهیم را نشان بدهد  و روشنگری کند آن چه در تاریخ به وقوع پیوسته است.

 

او در پایان گفت:هنر در روشنگری افکار عمومی تاثیر گذار است و تئاتر به عنوان سمبل این روشنگری مردم را آگاه می کند.

 

شهید  علی احمد حسینی عمل گرا بود

همسر شهید علی احمد حسینی درباره خصلت‌های این شهید بزرگوار گفت: شهید یک ویژگی خاص داشت و آن این بود که او حرف هایی که می زد را واقعا عملی کرد.

 

او ادامه داد: بعد از این که او مجروح شد و مدتی را در بیمارستان بستری بود ، تایید دکتر را نگرفته خواست که دوباره به سوریه بازگردد.مادر شهید در ابتدا راضی نبود که شهید دوباره به سوریه برود اما شهید به مادر گفت که تو پنج فرزند پسر داری ؛ بگذار یکی از فرزندانت فدایی حضرت زینب(س) باشد.

 

این همسر شهید گفت:او حرفی زد که همه قانع شدند برای رفتن او.حرف آخرشهید با فرزندانش در شب نوزدهم ماه رمضان این بود که من با حضرت زینب (س) عهد کرده ام که با پای خودم برنگردم و اگر شهادت نصیب من باشد تابوت من به ایران برگردد.

 

او گفت:شهید در آن ایام زود به زود با ما تماس می گرفت اما از آن تماس نزدیک به دو هفته ای شد که خبری از او نبود.ما متوجه شدیم که  علی احمد شهید شده اما هر چه کردیم آن ها خبر شهادتش را به ما ندادند.تا ما متوجه شهادت او توسط عزیزان سپاهی شدیم.

 

این همسر شهید گفت:او به آرزویش رسید و ما هم افتخار می کنیم که به این آرزو رسیده است و من مطمئن هستم این فرزندان هم به راه پدرشان ادامه می دهند.اسلام مرز ندارد و آرزو دارم فرزندانم هم در دفاع از اسلام تا ابد سربلند باشند.

 

او درباره اجرای نمایش آئینی غبار نیز گفت: به واقع نمایش “غبار” نمایشی بود که به خاطر زیبایی هایش چه در بازی ها و چه در کل نمایش مورد علاقه افرادی که در سالن بودند واقع شد.

 

فصل دوم از نمایش آیینی “غبار” به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی محمد رضا مداحیان با حمایت سازمان فرهنگی و هنری بشارت از ۱۹ بهمن ماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

 

اردلان شجاع کاوه. میرطاهرمظلومی.شهرام عبدلی.خسروشهراز.جوادزیتونی. محسن افشار. شاپورکلهر.علی طهماسبی.یحیی ایراندوست.انوش معظمی بازیگران این نمایش هستند و غلامرضا آقاسی در این نمایش نیز شعر خوانی می کند.

 

در نمایش آیینی غبار سعید نقدزاده به عنوان دستیار کارگردان،برنامه ریز و مدیر تولید ، امیر اسکندری طراح چهره‌پردازی، مهدی اکبری طراح صحنه، ژاله زکی‌زاده طراح لباس، محمد فرشته نژاد آهنگساز، حمیدرضا جوکار و عامر مسافرآستانه طراحان حرکت، ایمان صفرزاده مدیر صحنه، سید هاشم موسوی روابط عمومی و طاهر ده‌پهلوان نیز به عنوان مجری طرح با محمدرضا مداحیان کارگردان این نمایش همکاری می کنند.

 

این نمایش تا نیمه اسفند ماه در تالار وحدت برقرار است .

 

لازم به یادآوری است فصل اول نمایش “غبار” سال ۹۳ در تالار وحدت به روی صحنه رفت که با استقبال کم نظیر مخاطبان همراه بود و یکی از پر مخاطب ترین نمایش های آن سال نام گرفت.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
هنرهای تجسمی

جایزه COAL 2024

فراخوان جایزه COAL منتشر شد. به گزارش هنردستان ، فراخوان جایزه COAL منتشر شد. مهلت ثبت‌ نام: 5 مه 2024 (16 اردیبهشت 1403 جایزه زغال

ادامه مطلب »