گذری بر ششمین جشنواره مد و لباس فجر از انتشار فراخوان تا شکسته شدن رکورد آثار ارسالی

هنردستان: این روزها و در واپسین ماه سال، نگاه مجموعه پویا و فعال در بطن جامعه پوشاک کشور، معطوف به برپایی ششمین جشنواره مد و لباس فجر است.

 

به گزارش هنردستان، در فرصت پیش رو قصد داریم تا با گذر از آنچه تاکنون در آستانه ورود به ششمین جشنواره مد و لباس فجر رقم خورده است، مروری داشته باشیم بر فعالیت مانای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از زمان انتشار فراخوان تا به امروز که قرار است نشست خبری این رویداد در تالار وحدت برگزار شود.

 

انتشار فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر

دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر سه‌شنبه 30 آذر، فراخوان این رویداد هنری و فرهنگی را منتشر کرد.

 

علاقه‌مندان تا دهم بهمن فرصت داشتند تا نسبت به ثبت نام در سایت جشنواره به نشانی www.iranmode.com اقدام کنند.

 

در این فراخوان آمده بود: اهداف کلی این جشنواره ارتقاء و تقویت نگاه دینی در کلیه فعالیت‌های مرتبط، فراهم کردن زمینه‌های به‌کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی ایرانی در عرصه پوشاک و سبک زندگی، هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق آحاد مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی، فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان درزمینه اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور، ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار عرصه طراحی مد و لباس کشور، تشویق و حمایت از طراحان و فعالان مستعد در حوزه مد و پوشاک اسلامی_ایرانی، تجلیل از فعالان مد و لباس در عرصه‌های تولید و عرضه پوشاک داخلی، معرفی ظرفیت‌های گسترده طراحی و تولید لباس اسلامی و ایرانی به مردم و مسئولان در جهت تقویت ظرفیت‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و کاربردی کردن آثار برگزیده و معرفی آن‌هاست.

 

از استقبال طراحان تا شمارش معکوس برای پایان مهلت دریافت آثار ششمین جشنواره مد و لباس فجر

در حدود یک ماه به برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر، دبیرخانه ششمین جشنواره از ارسال بیش از 2350 اثر از سوی هنرمندان کشورمان تا 4 بهمن خبر داد.

 

از میان آثار ارسال شده تعداد ١٤٥٠ اثر در بخش هنری و مابقی آثار به بخش کاربردی اختصاص دارد.

 

این در حالی است که بر اساس اعلام فراخوان، دهم بهمن ماه، پایان مهلت ارسال آثار اعلام شده بود.

برای نخستین بار؛ دبیرخانه‌های جشنواره مد و لباس فجر چندگانه شدند

این تصمیم در ادامه سیاست مشارکت گسترده اتحادیه‌ها ، انجمن‌ها و به منظورحفظ پیوستگی ارتباط مؤسسات با کارگروه، ایجاد انگیزه انجام کارگروهی برای رسیدن به هدف ملی، استفاده از خلاقیت هنرمندان ایرانی، بهره مندی از سلایق بکر در حوزه مد و لباس، تسریع در ارسال آثار و داوری‌ها، قابلیت ساماندهی طراحان ، ادامه همکاری مؤسسات با کارگروه بعد از جشنواره گرفته شده است.

 این در حالی است که بر اساس تصمیم دبیرخانه جشنواره ، ادامه همکاری مؤسسات هنری به شکل دایمی پس از برگزاری جشنواره در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح استمرار خواهد داشت.

 

مقالات پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در یک کتاب

قرار است در حاشیه برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر کتاب مجموعه مقالات پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و با هدف تولید محتوای داخلی و بهره مندی مراکز اموزش و تحقیقاتی و بویژه دانشجویان و کاراموزان حوزه مدولباس اسلامی و ایرانی  همزمان با ششمین دوره از این رویداد هنری رونمایی شود.

 

این عناوین حاصل تلاش و پژوهش صاحبان مقالات و اساتید این حوزه است که هر سال و همزمان با جشنواره مد و لباس فجر مشارکت داشته‌اند و از بین ده‌ها مقاله‌ رسیده داوری و دارای رتبه می‌شوند.

 

تجلیل از خبرنگار و رسانه برتر جشنواره مد و لباس فجر

دبیر کمیته علمی فرهنگی ششمین جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد که از رسانه و خبرنگاران برتر و فعال حوزه مد و لباس تجلیل می‌شود.

 

بر اساس اعلام مهدی محمودی، خبرنگاران برتر و فعالی که در این دوره در زمینه اطلاع رسانی و جریان سازی فرهنگی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی پرداخته‌اند از سوی مسؤولان جشنواره مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

 

آغاز مرحله نخست بخش مسابقه طراحی جشنواره مد و لباس فجر

دییرخانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر از آغاز داوری مرحله نخست بخش مسابقه طراحی شامل لباس، کیف و کفش از اواسط بهمن ماه در این رویداد هنری خبر داد.

 

این چهار مرحله شامل هیئت انتخاب اولیه، داوری مرحله نخست، انتخاب آثار برای نمایش و انتخاب برگزیدگان نهایی می‌شود‌.

 

برنامه‌ریزی نحوه داوری و تفکیک مراحل و بخش‌ها بر اساس تجربیات دوره‌های گذشته و با توجه به پیشنهاد‌های طراحان و متخصصان در جلسات صورت گرفته است.

 

ثبت نام بیش از 70 گروه سه نفره در بخش مسابقه زنده طراحی جشنواره مد و لباس فجر

در این دوره که دومین تجربه برگزاری این مسابقه جذاب به شمار می‌رود، مقرر شد طراحان در گروه‌های سه نفره در مسابقه شرکت کنند تا سطح بالاتری از کیفیت در آثار مشاهده شود. در این رویداد رقابتی هر دو روز به یک موضوع شامل لباس اجتماع بانوان توسط طراحان، لباس مردان توسط برندها و محصولات عفاف و حجاب اختصاص دارد.

 

برج میلاد به جشنواره مد و لباس فجر پیوست

برندهای برگزیده و جمعی از برترین‌های لباس ایرانی در بخش ویترین ملی ششمین جشنواره مد و لباس فجر، در برج میلاد تهران گرد هم می‌آیند.

 

این بخش در قالب غرفه‌های طراحی‌شده و دکوری بر اساس معماری ایرانی برپا خواهد شد.

 

برگزاری 30 نشست تخصصی و علمی در جشنواره مد و لباس فجر

راضیه حشمی پور، مدیر اجرایی کمیته علمی دانشگاهی ششمین جشنواره مد و لباس فجر، از برنامه ریزی برای برگزاری 30 نشست علمی و تخصصی در حاشیه برگزاری ششمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر خبر داد.

 

رونمایی 25 اثر علمی و فناوری در ششمین جشنواره مد و لباس فجر

برای نخستین بار در ششمین جشنواره مد و لباس فحر از 25 اثر برتر علمی و حوزه فناوری مرتبط با مد و لباس رونمایی و تجلیل می‌شود.

 

پیشکسوتان برتر حوزه مد و لباس تجلیل می‌شوند

در این دوره سه تن از برجسته‌ترین بزرگان حوزه مد و لباس مورد قدردانی قرار می‌گیرند، اتفاقی که البته در دوره گذشته نیز انجام و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود.

 

این پیشکسوتان در حوزه‌های عفاف و حجاب، لباس مردانه و زنانه فعالیت دارند.

 

آغاز جلسات هیئت علمی ششمین جشنواره مد و لباس فجر

راضیه حشمی‌پور مدیر بخش علمی دانشگاهی ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: جلسات هیئت علمی ششمین دوره جشنواره فجر آغاز شد.

 

وی ادامه داد: در دوره جاری از حیث کمیت و تعداد مقالات و پایان نامه‌ها، وضعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به دوره‌های گذشته داشته‌ایم و همین طور از لحاظ کیفیت آثار رسیده به نظر هیئت علمی نیز ارتقاء علمی محسوسی نسبت به آثار پژوهشی سال‌های قبل مشاهده می‌شود.

 

حشمی پور با اشاره به تعداد آثار پژوهشی دریافت شده در بخش علمی و دانشگاهی این جشنواره عنوان کرد: تاکنون تعداد بیش از 90 پایان نامه و 60 مقاله علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور که از رشته‌های مرتبط با حوزه مد و لباس برخوردار بوده‌اند به بخش علمی دانشگاهی واصل شده است.

 

تدوین شاخص‌های ارزیابی آثار رادیویی و تلویزیونی جشنواره مد و لباس فجر

بیست و سومین روز از بهمن ماه، نخستین نشست هیئت داوران بخش رادیو و تلویزیونی ششمین جشنواره مد و لباس فجر تشکیل شد.

 

در این نشست مسایلی مختلفی چون ضرورت تقدیر و تشکر از یک شبکه استانی فعال که به لباس اقوام توجه داشته، ضرورت توجه به شاخص کمی و تعداد تولید آثار در برنامه‌های تلویزیونی، توجه و تقدیر از یک مجری، بازیگر یا یک سریال مشخص که در حوزه جریان‌سازی پوشش اسلامی ایرانی فعال و تاثرگذار بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفت.

 

نمایش 250 اثر در بخش مسابقه و لباس‌های کاربردی جشنواره مد و لباس فجر

دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد در این دوره 250 اثر در بخش نمایش جشنواره برای مخاطبان ارائه می‌شود.

 

رکورد آثار ارسالی به جشنواره مد و لباس شکسته شد

ر این دوره با توجه به استقبال بالایی که از جشنواره از سوی هنرمندان حوزه مد و لباس شد، تعداد بالایی از آثار مورد داوری و بررسی هیئت انتخاب قرار گرفتند.

 

جواد صادقی، مسئول دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر، دراین‌باره می‌گوید: با توجه به اطمینانی که طراحان لباس به جشنواره پیدا کرده‌اند و این جشنواره کارکرد مناسب خودش را در این سال‌ها نشان داده است، شاهد استقبالی پرشور از سوی طراحان لباس در این دوره بودیم.

 

مشارکت چشمگیر کارگروه‌های استانی در جشنواره مد و لباس فجر

علی اصغر زیلایی، مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره روند برگزاری این جشنواره در 15 استان کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد آن بودیم که 20 نمایشگاه و جشنواره مد و لباس در استان‌های مختلف کشور و 14 نمایشگاه در استان‌ها به شکل همزمان با جشنواره برگزار شده و خرسندیم که تا پایان سال، این رقم به 52 نمایشگاه و جشنواره در سطح می‌رسد.

 

حضور 20 دانشگاه و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در جشنواره مد و لباس فجر

 مراکز علمی و دانشگاهی به ارائه دستاوردهای هنری و علمی دانشجویان خود در قالب غرفه‌های مستقل خواهند پرداخت.

 

همچنین در بخش غیر رقابتی علمی و دانشگاهی ششمین جشنواره مد و لباس فجر، نیز غرفه برتر از نظر ارائه دستاوردها و نیز چیدمان غرفه‌ها مورد تجلیل واقع می‌شوند.

 

داوری بخش تصویرگری برای حضور در گالری جشنواره فجر به پایان رسید

هیات داوران بخش تصویرگری کمیته فرهنگی هنری ششمین جشنواره مد و لباس فجر، 27 اثر برای حضور در بخش گالری جشنواره را برگزید.

 

در این بخش از میان 400 اثر انتخابی در جشنواره، 27 اثر را برای بخش گالری جشنواره فجر انتخاب کردند.

 

همچنین از میان 27 اثر 4 اثر به عنوان آثار برگزیده نهایی نیز انتخاب شدند.

 

معیارهای داوری این هیات، نگاه دقیق به جایگاه لباس در شخصیت پردازی و کیفیت تصویرگری ارزشمند از نظر سوژه پردازی و خلاقیت کیفی اعلام شده است.

 

ششمین جشنواره مد و لباس فجر از سوم تا دهم اسفند ماه سال جاری همزمان در تهران در 15 استان کشور به شکل همزمان برگزار می شود.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید