استاندارد ملی «صنایع‌دستی، دوتار ترکمن» تدوین شد

به گزارش هنردستان: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از ارائه استاندارد ملی «صنایع‌دستی، دوتار ترکمن، ویژگی‌ها و آیین کار» بع سازمان ملی استاندارد خبر داد.

 به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، سارا اخوت معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این اداره‌کل با اعلام این خبر تشریح کرد: دوتار ترکمن یکی از آلات موسیقی محلی ترکمن است که در مجالس و مراسم سنتی خاص این قوم از آن بهره می‌گیرند و علاوه بر ترکمن‌های استان گلستان در مناطقی از خراسان مانند تربت جام و دیگر مناطق نیز وجود دارد.

وی افزود: از آنجایی که حفظ، احیا و ترویج صنایع‌دستی این مرز و بوم یکی از اهداف شاخص سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشکری کشور است، استانداردسازی رشته‌های صنایع‌دستی در این راستا امری ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین تدوین استاندارد ملی «صنایع‌دستی، دوتار ترکمن، ویژگی‌ها و آیین کار» به کمیته ملی سازمان استاندارد پیشنهاد شد و ضمن بررسی آن توسط اعضای کمیته برای تدوین تصویب شد.

اخوت گفت: استاندارد فوق به دبیری محمد امابایی از کارشناسان اداره‌کل استاندارد و با ریاست کمیسیون رابعه مامی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان تدوین و برای بررسی به سازمان ملی استاندارد ارائه شد.

امتیاز دهید