از تشکیل شورای هنرهای تجسمی تا 29 میلیارد ریال فروش بلیت تئاتر

هنردستان: نشست سالیانه مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با اصحاب رسانه امروز یکشنبه یکم اسفند ماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

به گرزارش هنردستان، نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با حضور اصحاب رسانه درتالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

رجبی معمار در ابتدای این نشست با ارائه آماری از فعالیت‌های سالیانه خانه هنرمندان در سال 95 گفت: امروز 12 انجمن اصلی هنری کشور از جمله خانه سینما، خانه موسیقی، انجمن گرافیک ایران، انجمن شاعران ایران، انجمن معماران، انجمن سفال و سرامیک، انجمن تصویرگران ایران، انجمن هنرمندان نقاش و چند انجمن دیگر عضو شورای اصلی خانه هنرمندان هستند  و در انتخاب مدیر عامل و مدیریت کلان و راهبردی این خانه نقش دارند.

او ادامه داد: ما براساس ساختاری که در سال 95 به دست آمده است تلاش کردیم که در سال 96 هم در حوزه‌های تخصصی به خصوصص در سینما، هنرهای تجسمی و موسیقی امکانات و سهمی مشخص را در نظر بگیریم و بر این اساس اولویت‌هایی را در دستور کار قرارداده‌ایم.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: ما امسال با حضور چشمگیر توریست‌های خارجی در خانه هنرمندان نیز مواجه بودیم و امسال علاوه بر آژانس‌های مسافرتی که حضور در خانه هنرمندان را در دستور کار خود قرار داده‌اند ما  در خانه هنرمندان توریست‌های فراوانی را به صورت فردی و گروهی پذیرا بودیم.

رجبی معمار گفت: در مهرماه امسال گروه ارکستر و کر خانه هنرمندان را به رهبری دکتر محمد سریر تشکیل دادیم که در جشن خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر هم اجرا داشتند.

او اظهار داشت: ما امسال در حوزه تجسمی نیز  شورایی را در خانه هنرمندان تشکیل دادیم که افرادی هم چون، یدالله کابلی، استاد رحیمیان، بهرام کلهرنیا، خانم نادری‌پور، بهزاد اژدری، امیر سقراطی و خانم حدادی که هر کدام در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی فعال‌اند در آن حضور دارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: اعضای این شورا درخواست‌های واصله توسط هنرمندان را مورد بررسی قرار می‌دهند و به منظور این که تراز هنری خانه هنرمندان حفظ شود از افرادی که آثارشان دارای جنبه‌های هنری لازم باشد  برای برپایی نمایشگاه در گالری‌های خانه هنرمندان دعوت می‌کنند.

رجبی معمار گفت: از ابتدای امسال تاکنون ما بیش از 80 نمایشگاه در گالری‌ها برگزار کردیم که همه متعلق به انجمن‌های تجسمی بوده که هنرمندان آن همگی به صورت شخصی برای برپایی نمایشگاه درخواست کرده بودند.

او افزود: ما امسال 27 نشست در حوزه پژوهشی داشتیم که عمدتا مربوط به سینما و به خصوص سینمای مستند بوده است و برنامه‌هایی تحت عنوان “پلک تهران” ، “هفته‌های فیلم” و “سینمای مستند” در کنار نمایش آثار گروه هنر و تجربه و نمایش کلیه آثار زنده‌یاد کیارستمی در سال 95 از مهم‌ترین اتفاق‌های سینمایی در خانه هنرمندان بوده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: ما امسال حوزه کتاب را هم مورد توجه قرار دادیم که 15 نشست تخصصی در مورد کتاب داشتیم و نه برنامه هم به یکشنبه‌های کتاب مربوط می‌شد که در آن کتاب‌های مربوط به هنر معاصر  معرفی، نقد و تحلیل شدند.

رجبی معمار ادامه داد: البته یکی از رخدادهای مهم امسال خانه هنرمندان که بنابر سنتی همه ساله قرار است در 18 اسفند امسال برگزار شود برنامه “آیین چراغ خاموشی است” که ما در تلاشیم با ثبت عکس‌ها، خاطرات و بیوگرافی از هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف هنری در سال 95 از دنیا رفته‌اند کتابی را در کنار مراسم یادبود این عزیزان که قرار است در ایوان شمس برگزار شود، منتشر کنیم.

او گفت: ما امسال  مجوز دو مجله را هم گرفتیم که یکی دو ماهنامه “شیوه” بود که قرار است بعد از این به صورت ماهنامه منتشر شود و دیگری  فصلنامه‌ای است که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور منتشر شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان هم چنین درباره مراسم‌هایی که خانه هنرمندان تنها میزبان آن‌ها بوده است، اظهار داشت. امسال بیش از 150 مراسم  داشتیم  که مربوط به خانه هنرمندان نبوده که جشن نفس که برای پیوند اعضا در نظر گرفته شده است و به مدت ده روز در خانه هنرمندان شد از این دست برنامه‌ها است.

رجبی معمار گفت: باید بگویم که تمامی این خدمات و البته جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی که در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، رایگان است و یا هزینه‌های بسیار مختصر و اندکی از هنرمندان دریافت شده است.

سهم خود از اجراها را به گروه‌های نمایشی بخشیدیم

او درباره فعالیت‌های تماشاخانه ایران شهر نیز گفت: تماشاخانه ایرانشهر در سال 94 مجموعا میزبان 26 نمایش بود که در کل 687 اجرا را در بر می‌گیرد. 83 هزار نفر از این نمایش‌ها دیدن کردند که در آمد تماشاخانه از فروش بلیت 16 میلیارد ریال بوده است.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر گفت: در سال 95  تا پیش از جشنواره فجر یعنی تا ابتدای دی‌ماه ما 30 اثر نمایشی را در سالن‌های ناظرزاده کرمانی و سمندریان میزبان بودیم که تا آن زمان در مجموع 822 مورد اجرا داشتند و بیننده این نمایش‌ها نزدیک به 109 هزار نفر شده است و در آمد ما  نزدیک به 29 میلیارد ریال رسیده است.

رجبی معمار گفت: امسال به واسطه حضور  شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه که متشکل از افرادی چون، ایرج راد، بهروز غریب‌پور،  آتیلا پسیانی، حسین مسافر آستانه و حسن پارسایی است ما نظم خوبی به آثار دادیم و برنامه کامل اجراها در سال 96 به صورت مکتوب منتشر شده است.

او گفت: ما امسال از سهم 20 در صدی خود که همواره از گروه‌های نمایشی اجرا کننده می‌گرفتیم، گذشتیم و قرار شد این مبالغ هم به عنوان یک کمک هزینه به خود گروه‌های تئاتری اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره فعالیت‌های تماشخانه انتظامی هم گفت: تا پایان آذر امسال ما نزدیک به 365 در خواست داشتیم که توسط گروه‌های تخصصی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در نهایت 56 اثر انتخاب شده که با بازبینی دوباره از میان این 56 اثر ما 24 اثر را برای اجرا در تماشاخانه انتظامی انتخاب می‌کنیم.

رجبی معمار گفت: یکی از دلایل محدودیت‌های اجرایی در تماشاخانه انتظامی استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این سالن برای جشنواره‌های مختلف تئاتری مثل جشنواره دانشجویی، جشنواره عروسکی مبارک، تئاتر فجر و برخی جشنواره‌های دیگر است و از آن جایی که در خواست‌ها برای اجرا در این سالن زیاد است ما در تلاشیم که سه سانس را به برنامه‌های این سالن اختصاص دهیم.

او درباره بودجه‌های مصوب خانه هنرمندان در شورای شهر تهران گفت: ما درخواست‌های متعددی را به شورای شهر تهران ارائه کردیم که در نهایت این شورا برای خانه هنرمندان 700 میلیون تومان و برای تماشاخانه ایرانشهر 300 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته است که مبالغ به شدت ناچیزی است و اگر در کمال خوشبینی همه بودجه ما به درستی پرداخت شود دریافتی ما به چیزی حدود 2 میلیارد و 500 هزار تومان می‌رسد.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: متاسفانه هر بار در شورای شهر برای قطع کردن همین مبلغ ناچیز که شاید هزینه ساخت یک فیلم سینمایی هم نباشد جلساتی می‌گذارند و همواره حرف از کم کردن و کم شدن این مبلغ است. امسال شورای شهر مبلغ 100 تومان برای خانه تئاتر در نظر گرفته بود که تا امروز تنها 24 میلیون تومان آن وصول شده است و این اتفاقی تاسف برانگیز است.

تماشاخانه ایرانشهر برای آماتورها نیست

رجبی معمار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر نحوه عملکرد تماشاخانه ایرانشهر گفت: ما در این تماشاخانه کار سفارشی نداریم و خبررسانی عمومی می‌کنیم و فرم‌هایی به دست هنرمندان می‌رسد و بعد از ارسال طرح و رزومه و دیگر اتفاق‌های مربوط به پروسه ما آثار را برای اجرا انتخاب می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا افرادی با نام‌های تکراری هر یک‌سال در میان در تماشاخانه ایرانشهر نمایش اجرا می‌کنند؟ گفت: ما این مسئله را به دست شورا سپرده‌ایم و فعلا قرارمان این است که یک فاصله یک ساله میان آثار وجود داشته باشد اما در کل تماشاخانه ایرانشهر برای هنرمندان شاخص است و هنرمندان آماتور باید مسیرهای زیادی را برای رسیدن به ایرانشهر طی کنند.

رجبی معمار درباره مدیریت گالری‌های خانه هنرمندان گفت: بعد از استعفای آقای حقیقت‌شناس، خانم آسیه مزینانی به عنوان معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان مدیریت گالری‌ها و  دبیری شورای تجسمی خانه هنرمندان را به عهده دارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان در مورد نحوه درآمدهای واصله خانه هنرمندان گفت: گالری‌های ما امسال فروش جزئی داشتند  و ما درصد خودمان را به آن‌ها بخشیدیم  و همه پولی که از سوی گالری‌ها برای خانه هنرمندان طی یکسال اخذ شده به 20 میلیون تومان می‌رسد که آن هم به عنوان مبلغ خسارت از برخی از گروه‌ها گرفته شده است.

او اظهار داشت: ما به واسطه رستوران، کافه‌ها و کتاب‌فروشی‌های خانه هنرمندان هزینه‌های خود را تامین می‌کنیم و البته به واسطه بودجه‌ای که شورای شهر برای ما تصویب می‌کند. ما در سال گذشته 110 میلیون تومان از وزارت فرهنگ و ارشاد کمک هزینه گرفتیم که امسال این مبلغ به 100 میلیون کاهش پیدا کرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا خانه هنرمندان اقدام به برقراری ارتباط با مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری نمی‌کند گفت: ما امیدواریم این اتفاق در سال‌های آینده حاصل شود اما در کل به دلیل شرایط اقتصادی کشور خرید آثار هنری در اولویت خانه هنرمندان نیست و ما هم نمی‌توانیم خانه هنرمندان را بدل به بازارهای خرید و فروش کنیم و این اتفاق و فروش بازاری آثار با خانه هنرمندان تناسبی ندارد.

 

منبع: هنرآنلاین

 

امتیاز دهید