دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با کارگروه ساماندهی مد و لباس

هنردستان: عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگ هنر و رسانه گفت لازم است همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در بخش عملی، ترویجی و مصرفی حوزه مد و لباس وارد میدان شوند و به کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور کمک کنند.

 

به گزارش هندردستان، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگ هنر و رسانه به همراه حجت الاسلام و المسلمین مهدی شیخ و فاطمه ذوالقدر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عصر روز شنبه 30 بهمن با حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و سایر اعضای کارگروه و مدیران بخش‌های مختلف این مجموعه در ساختمان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

 

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آغاز جلسه، ضمن معرفی اعضای کارگروه و تشریح حوزه فعالیت هر یک از مدیران بخش‌ها، به ارائه توضیحاتی درباره تلاش‌های انجام شده در این مجموعه از سال 85 تاکنون و توضیحات مبسوط در ارتباط با ششمین جشنواره مد و لباس فجر پرداخت.

 

قبادی گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های کارگروه، رصد کردن حضور برندهای مختلف در بازار ایران است و با احاطه بر موضوعات مرتبط با قاچاق پوشاک، اهتمام ویژه‌ای بر استفاده از محصولات ایرانی در حوزه مد و لباس داریم.

 

او با اشاره به لزوم گسترش فعالیت‌های آکادمیک و علمی در حوزه پوشاک کشور گفت: شاید کمتر حوزه‌ای در عرصه فرهنگ و بر اساس نیازهای آحاد جامعه، اقدام به سفارش نگارش پایان نامه و مقالات علمی کرده باشد اما از آنجا که نگاه آموزشی و پژوهشی از اولویت‌ها ما در طی سال‌های اخیر و فعالیت کارگروه بوده است، مطابق با نیاز جامعه به دنبال اصلاح سرفصل‌ها و مصادیق آموزشی در این حوزه مهم نیز هستیم.

 

قبادی در ادامه سخنان خود به مواردی همچون توجه ویژه کارگروه به بحث صنعت و طراحی و تولید حداکثری پارچه با کیفیت ایرانی برای ورود به بازار داخلی، ایجاد تنوع رنگی بر اساس طیف‌های هم خانواده، تدوین سند شاخص‌های لباس اجتماع و ابلاغ به اتحادیه پوشاک، نبود نگاه سیاسی و تنگ‌نظرانه در حوزه فعالیتی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و تشریح بخش‌های مختلف ششمین جشنواره مد و لباس کشور در آستانه برگزاری اشاره کرد.

 

انتشار فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر با مشورت بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، برپایی بخش مسابقه طراحی و توجه ویژه به این بخش در جشنواره فجر به منظور کشف استعدادهای این عرصه و همراهی صدا و سیما با کارگروه از مسیر ساخت برنامه های متعدد رادیویی و تلویزیونی و لزوم همراهی بیشتر این سازمان با مجموعه از دیگر نکاتی بود که دبیر کارگروه به آنها اشاره کرد.

 

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته فرهنگ هنر و رسانه با تقدیر از فعالیت‌های انجام گرفته و تأکید بر فضیلت بالای چنین اقداماتی در مجموعه کارگروه اظهار داشت: در حوزه رقابتی و با توجه به جهت‌گیری‌های متنوع در کشورمان، فعالیت در حوزه مد و لباس امری بسیار دشوار بوده و از آنجا که منفعت بسیاری از افراد در واردات قاچاق است پس نگاه دو سویه به آسیب‌های اقتصادی و فرهنگی در این زمینه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

 

او افزود: مجموعه کارگروه بر اساس باورها، اعتقادات و ارزش‌هایی فعالیت می‌کند که در نوع خود هم دشمن دارد و هم رقیب و امروز که امریکا در پی امریکایی‌شدن جهان است، داشتن دغدغه‌های فرهنگی از سوی مدیران کشورمان امری پسندیده و قابل تقدیر است.

 

حجت الاسلام و المسلمین مازنی با تأکید بر اینکه برآیند تصمیمات در مجلس دهم، خردمندانه و به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی اسا بیان کرد: توجه به هویت ایرانی و تلاش برای حفظ لباس اقوام برای انتقال پیام‌های فرهنگی و هنری جامعه بسیاری ضروری است و ضمن توجه به صرفه‌های اقتصادی، لازم است طیف گسترده‌ای از جامعه با خروجی مطلوب فعالیت کارگروه همسو شوند.

 

این نماینده مجلس بر لزوم تحلیل اقتصادی جشنواره‌های مد و لباس فجر و بررسی برآیند و صرفه‌های اقتصادی آن در بطن جامعه گفت: طیف گسترده‌ای از جامعه از وجود چنین کارگروهی اطلاع ندارند و این در حالی است که برای ورود سیاست‌های ابلاغی رهبری از سوی نمایندگان مجلس به درون جامعه، حوزه مد و لباس یکی از موضوعات مهم قلمداد می‌شود.

 

مازنی تأکید کرد: تعصبات سازمانی به نفع اشخاص و گروه‌ها نیست و لازم است همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در بخش عملی، ترویجی و مصرفی حوزه مد و لباس وارد میدان و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را در انجام وظایف خطیر و ارزشمندش یاری رسانند.

 

فاطمه ذوالقدر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه نکاتی درباره لزوم توجه به واردات چمدانی در حوزه مد و لباس، حضور پررنگ‌تر بانوان در عرصه‌های مدیریتی حوزه مد و لباس کشور، سرمایه‌گذاری مادی و معنوی به منظور برندسازی اسلامی و ایرانی برای مقابله با محصولات با کیفیت و ارزان خارجی و تبلیغات بیشتر در زمینه فعالیت‌های مؤثر کارگروه بیان کرد.

 

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شیخ با تأکید بر لزوم توجه به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی برندسازی در کشور تصریح کرد: وجوه فرهنگی مد، بسیار مهم و مورد توجه است و باید برای انتقال ارزش‌ها و الگوهای ارزشمند در این بُعد تلاش کرد و لازم است چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری کشورمان، بیش از هر زمان دیگری، فعالان و مدیران این عرصه را در برندسازی یاری رساند.

 

مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز در این جلسه به نکات مهمی درباره لزوم تخصیص بودجه مناسب و بیشتر در برنامه ششم توسعه به موضوع مد و لباس اشاره و تصریح کرد: تنظیم مقررات و نظارت کلان بر این امر از سوی مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می‌رسد و این در حالی است که لازم است موضوع اقتصادی مد مورد توجه ویژه همگان قرار گیرد.

 

او گفت: امروزه در دنیا، مد یکی از پولسازترین عرصه‌ها محسوب می‌شود و در شرایطی که بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا در زمینه نخ نیز رشته تخصصی دانشگاهی دارند لازم است حوزه مد و لباس همچون دیگر حوزه‌های کسب و کار مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

افضلی تأکید کرد: امید است مجلس در اختصاص بودجه به منظور برندسازی اسلامی و ایرانی ما را یاری کرده و بودجه متناسب با وضعیت فعلی جامعه در این بخش ورود پیدا کند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید