رونمایی از “مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر”

هنردستان: مراسم رونمایی از کتاب “مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر” عصر روز سه‌شنبه سوم اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار می‌شود.

 

به گزارش هنردستان، به نقل از شورای فرهنگی عمومی؛ همایش ملّی فقه هنر به همّت شورای فرهنگ عمومی کشور و همکاری مدرسه اسلامی هنر و دیگر مراکز حوزوی، در دی‌ماه سال 1394 برگزارشد و مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

 

 در دیدار دست‌اندرکاران همایش “فقه هنر” با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان با اشاره به اهمیت موضوع هنر و اظهار خرسندی از ورود حوزه‌ علمیه به مقوله‌ فقه هنر، بیان داشتند: هنر، امری مبارک و انسانی، زاییده‌ تخیل قوی و ذوق وافی و جزء زندگی انسان است و در میان فقها و در حوزه‌های علمیه نیز همواره هنرمندان برجسته‌ای در شاخه‌ شعر و ادب وجود داشته‌اند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی تحقیق، عمق‌یابی و تبیین فقه هنر برای جامعه” را کاری مبارک و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: فقه، متکفّل همه‌ امور زندگی بشر است و هنر نیز یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد.

 

به منظور تحقق بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه، کتاب نفیس “مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر ” با هدف تعمیق و توسعه پژوهش‏‌های فقهی و اجتهادی در حوزه مسائل تخصّصی به چاپ رسیده است. ضمن برگزاری مراسم رونمایی این اثر، عملکرد گذشته حوزه علمیه در عرصه فقه هنر، درباره چارچوب نظری، برنامه‌های آینده و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی این حرکت علمی گفت‌وگو خواهد شد.

 

ابعاد محتوایی مقالات، مباحث مربوط به روش‏‌شناسی فقاهت هنر تا بررسی زمان‏‌بندی احکام منصوص هنر، مباحث درون فقهی مانند بازپژوهی‌های احکام و اصطلاحات مرتبط با هنر، تحلیل جایگاه عرف در فقه هنر، نقش انگیزه و محتوا در احکام هنر و مباحث پیرامون حاکمیت اسلامی و هنر را در بر می گیرد.

 

مراسم رونمایی عصر روز سه‌شنبه سوم اسفندماه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان حوزه و دانشگاه، مسنولان و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید