«من رییس‌جمهور ایرانم!»

هنردستان: مجموعه عکس‌های مستند امیر نریمانی از انتخابات ریاست جمهوری ایران در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

به گزارش هنردستان، «من رییس‌جمهور ایرانم» عنوان کتاب عکسی است با موضوع ثبت‌ نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران که توسط امیر نریمانی‌ – ‌عکاس خبری و مطبوعاتی ‌ـ به همت انتشارات کتاب «پرگار» در قطع خشتی با فرمت سیاه و سفید در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه آماده و به‌زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.

 

این کتاب در ۱۹۷ صفحه شامل ۹۶ قطعه عکس از ۸۲ کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری است که در طول پنج روز مهلت قانونی نام‌نویسی ـ ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۹۲ ـ در ستاد انتخابات وزارت کشور اقدام به ثبت‌ نام کردند. این کتاب با مقدمه‌ای از امیر نریمانی آغاز می‌شود و با مقدمه‌هایی از محمدمهدی رحیمیان، مهدی محسنیان‌راد و ابوالحسن تنهایی با نگاهی به محتوای عکس‌ها، رسانه‌ای و جامعه‌شناسی همراه است.

در ادامه، مقررات شرکت در انتخابات طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده و عکس‌ها با عکسی از کاندیدای ناشناس شروع می‌شود و با عکسی از تریبون حاضر در وزارت کشور که محل اعلام اطلاعیه‌های ستاد انتخابات وزارت کشور بود، با ارائه آماری از درصد مشارکت مردمی و تعداد آرای کاندیداهای نهایی شرکت‌کننده در فرآیند رای‌گیری، به پایان می‌رسد.

طبق آنچه مؤلف در مقدمه به آن اشاره کرده، چیدمان عکس‌ها براساس روز، ساعت و ثانیه حضور افراد به همراه معرفی کاندیداها شامل نام، نام‌خانوادگی، سوابق، اهداف و برنامه‌های‌شان است.

نریمانی تلاش کرده در کنار اطلاعات شخصی افراد و اهداف‌شان، اشاره‌هایی به سوابق کاندیداها، بخصوص کاندیداهای شناخته‌شده‌تر داشته باشد تا مخاطب نگاه دقیق‌تری به عکس‌ها داشته باشد.

وعده‌های اغلب محال کاندیداهای ناشناس و حواشی پنج روز ثبت‌ نام، از ویژگی‌های این کتاب است. حمایت از چند همسری، تبدیل ایران به مزرعه کشت سیب‌ زمینی، کوبیدن و ساختن دوباره ایران و بازپس‌گیری کشورهایی که در گذشته از ایران جدا شده‌اند، در کنار وعده‌های اقتصادی، نظامی و ضدآمریکایی از جاذبه‌های دیگر این مجموعه مستند است که طبق آنچه در مقدمه آمده است، مؤلف تلاش کرده بدون هیچ قضاوتی و تنها در نقش راوی و شاهد بی‌طرف، آن را روایت کند.

در این مجموعه تلاش شده است، عکس‌ها در کنار متن همراه، مورد خوانش قرار گیرد و مخاطب اطلاعات کافی برای درک درست مفهوم عکس در اختیار داشته باشد. برخلاف اغلب کتب عکاسی که «عکس‌محور» هستند، در این مجموعه تلاش شده توازنی بین عکس و متن ایجاد شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید