به گزارش هنردستان:د”مداپ” عنوان نرم افزاری است که طی ماههای اخیر بارها و بارها در محافل حوزه مد و لباس از آن یاد شده و قرار است با رونمایی و به کارگیری آن، تحولی عظیم و چشمگیر در این عرصه رخ دهد.
عرفان اسکمایی طراح لباس و مدیر هنری اپلیکیشن “مداپ” مهمان هنرآنلاین بود و تمام جزئیات این نرم افزار را پیش از رونمایی و با هدف ایجاد زمینه آشنایی آحاد جامعه با آن بیان کرد که در ادامه میخوانید:
آقای اسکمایی، از چه زمانی کارتان را در حوزه عکاسی و طراحی لباس آغاز کردید؟
حدود 10 سال است که به طور حرفهای در حوزه هنر کار میکنم و الآن دو سال میشود که فعالیتم را در حوزه طراحی لباس شروع کردهام. دورههای مختلفی را گذراندهام و همچنان هم دارم میگذرانم چون یاد گرفتن چیزی نیست که یک جایی به پایان برسد و باید همیشه ادامه پیدا کند. پیش از اینکه کار حرفهایام را آغاز کنم، طراحی و نقاشی میکردم. صدا و سیما یک مدرسه هنر و ادبیات دارد که من به مدت 4 سال در آنجا طراحی و نقاش کار میکردم. بنابراین شروع کار هنریام با طراحی و نقاشی بود و بعد عکاسی را شروع کردم و با نشریات و سازمانهای مختلف وارد همکاری شدم. در دو سال اخیر هم به حوزه طراحی لباس ورود کردهام.
چطور شد به این حوزه ورود کردید؟
بخشی از آن به دلیل علاقه شخصیام بوده است و بخشی هم به خاطر اینکه با ورود دوربینهای دیجیتال، همه افراد عکاس شدند و یا فکر میکنند عکاس هستند و همین باعث شد من بخواهم تجربه دیگری را برای خودم رقم بزنم. برای طراحی مد و لباس دورههای مختلفی را گذراندم. پیش از آن در 7-8 نمایشگاه داخلی و خارجی در حوزه فتو آرت شرکت کرده بودم و بعد هم در دو نمایشگاه لباس حضور یافتم که یکی از آنها لباس های مفهومی بود و دیگری اینستالیشن آرت در حوزه طراحی لباس.
نمایشگاه اینستالیشنی که در حوزه طراحی لباس برگزار شد چطور نمایشگاهی بود؟
نمایشگاهی در حوزه طراحی لباس با تم صلح بود که مصادف با روز جهانی صلح در کاخ موزه سعدآباد برگزار شد. فراخوان این نمایشگاه را منتشر کردند و من هم کارم را ارائه دادم و پذیرفته شد. در طول این پروسه به این نتیجه رسیدم که کارم را بر اساس یک چیدمان هنری ارائه بدهم. یعنی کار من تلفیقی از طراحی لباس و چیدمان هنری با محوریت لباس بود. خودم کارم را دوست داشتم و خوشبختانه فیدبکها هم خوب بود.
پیش از شما چنین ایدهای در ایران اجرایی شده بود؟
من در ایران چیدمانهای لباس زیادی را ندیدهام، مگر اینکه در غالب کارهای مفهومی باشند، یعنی طراحی لباس به صورت مفهومی باشد و چیدمان مختصری داشته باشد. اما به صورت حرفهای بعید میدانم نمونهای از نمایشگاه چیدمان هنری لباس وجود داشته باشد.
عکاسی مد در ایران چه ویژگیهایی دارد؟ اگر بخواهید عکاسی مد در ایران را با عکاسی مد در کشورهای پیشرفته مقایسه کنید، وضعیت را چگونه میبینید؟
با توجه به فرهنگی که در غرب وجود دارد، عکاسی مد و لباس عملاً جزو آن رده از عکاسیهایی است که در آن کشورها بالاترین درآمد را دارد ولی در کشور ما به خاطر قوانین و عرفی که اجتماع دارد، شرایط عکاسی مد متفاوت است. البته در چند سال اخیر با توجه به شایع شدن فضای مجازی و اینکه خیلیها صاحب دوربین شدهاند، اتفاقاتی در این زمینه افتاده است ولی همچنان بعید میدانم عکاسهای حرفهای زیادی در حوزه مد و لباس داشته باشیم. یک سری از دوستان دارند فعالیت میکنند و آنهایی که کارشان خوب است، عمدتاً عکاسهای حرفهای پرتره هستند، نه عکاسهای آتلیهای و عکاسهای مد و لباس.
فکر میکنید بستر عکاسی مد و لباس در ایران فراهم بوده است که ما عکاسهای حرفهای در این زمینه داشته باشیم؟
در دورهای این بستر فراهم بود ولی به طور خیلی محدود. الآن هم یک سری از برندها دارند روی این قضیه هزینه و کار میکنند ولی همچنان خیلی عکاسهای حرفهای در حوزه مد و لباس نمیبینیم که البته یک بخشی از آن هم به خود عکاسهای ما بر میگردد که باید بروند دانش، آگاهی و خلاقیت این کار را کسب کنند تا بتوانند عکاسهای خوب و خارقالعاده بگیرند و با عکاسهای برندهای خارجی رقابت کنند. شما الآن اگر عکسهای برندهای خارجی که از کالکشنهای خودشان را نگاه کنید و صورت مدلها را هم نبینید، متوجه میشوید که این عکسها ایرانی نیستند. خیلی از عکاسهای ما به طور همزمان عکاسی خانوادگی، مستند، پرتره، خبری و… را انجام میدهند، غافل از اینکه هر کدام از اینها یک تخصص جداگانه در حوزه عکاسی هستند. در این سالها اتفاقات بهتری در زمینه عکاسی افتاده است، اما به نظرم ما همچنان به تفکر حرفهای بودن نیاز داریم. بین خواستن و توانستن خیلی فاصله است. ما خیلی چیزها را میخواهیم اما نه خلاقیتی در آن زمینه داریم و نه برایش تلاش میکنیم. هر کسی مشخصاً تواناییهای خاص خودش را دارد. من نوعی شاید طراح خوبی باشم ولی مکانیک و مهندس خوبی نیستم. هر کسی در وهله اول باید ببیند در چه حوزهای خلاقیت و استعداد دارد و بعد به سراغ آن برود. تحصیلات آکادمیک خیلی تأثیرگذار است ولی خیلیها مدارج بالای آن را هم طی کردند ولی به اندازه هنرمندهای خودآموخته موفق نشدند چون استعداد و خلاقیتش را نداشتند. بنابراین داشتن خلاقیت و استعداد در هر حرفهای شرط است و بعد از آن هم همه چیز به تلاش و پشتکار برمیگردد که آدم میتواند در یک زمینهای موفق شود یا نه.
به اپلیکیشن “مداَپ” برسیم. ایده این اپلیکیشن چطور به ذهنتان رسید و چه شد که تصمیم گرفتید همچین اپلیکیشنی طراحی کنید؟
ایده این اپلیکیشن قبل از اینکه من به مجموعه اضافه شوم، شکل گرفته بود و دوستانی که سالهاست در حوزه مد و لباس حضور دارند روی آن فکر کرده بودند. “مداَپ” اپلیکیشنی است که قرار است پاسخگوی جامعی برای تمامی نیازها در حوزه مد و لباس در کشور باشد و نمونه دیگری هم ندارد. این نرمافزار تقریباً تلفیقی از انواع و اقسام شبکهها و اپلیکیشنهای اجتماعی است که قابلیت بارگزاری ویدئو و مدیا را دارد. “مداَپ” پروفایلهایی را در اختیار کاربران قرار میدهد که بتوانند از طریق آن مجموعهها و رویدادهای خود را اطلاعرسانی کنند. علاقهمندان به حوزه مد و لباس تا به حال برای جستجوی مطلب موردنظرشان میبایست انبوه صفحات مجازی را بگردند ولی حالا میتوانند با مراجعه به “مداَپ”، هر آنچه که نیاز دارند را به راحتی پیدا کنند.
نرمافزار “مداَپ” بخشهای آموزشی هم دارد؟
بله. بخشی از “مداَپ” مربوط به بحث آموزش است که ما در این بخش ویدئوهای آموزشی را به کاربران ارائه میکنیم. “مداَپ” در این زمینه پیشگام شده است و در آینده اساتیدی که علاقهمند باشند هم میتوانند بیایند به صورت مشارکتی، فیلمهای آموزشی خود را بارگذاری کنند تا مورد استفاده عموم قرار بگیرد. ما الآن تولید چند فیلم آموزشی را شروع کردهایم و ضبط آنها همچنان ادامه دارد. به دنبال ساختن فیلمهایی متنوع هستیم؛ از طراحی کیف و کفش و لباس گرفته تا نحوه ست کردن لباس. در بخش ویدئوهای آموزشی نرمافزار “مداَپ”، انواع و اقسام کورسهای آموزشی را داریم و ممکن است یک کورس آموزشی با 4 استاد مختلف به طور تصویری ارائه شود. یعنی مخاطب و هنرجو دستش باز است که با کورس مدنظر را با استاد دلخواهش انتخاب کند. این آپشن به ویژه برای علاقهمندان شهرستانی که ممکن است به اساتید مد و لباس دسترسی نداشته باشند خیلی جالب است. این کورس آنلاین قابلیت این را فراهم میکنند که هنرجوهای مد و لباس از هر جای ایران و در هر زمانی بتوانند دورههای آموزشی مدنظر خود را ببینند. ما برای هرآنچه که نیاز مردم در حوزه مد و لباس است برنامهریزی کردهایم و پلنهای مختلفی داریم که به مرور از آنها رونمایی خواهیم کرد.
به بخش پروفایلهای “مداَپ” اشاره کردید. در این بخش چه آپشنهایی در اختیار کاربران قرار میگیرد؟
کارکرد پروفایلها به دو صورت است. یک سری یوزرهای مصرفکننده هستند و یک سری هم یوزرهای فروشنده و ارائهدهنده خدمات. مثلاً صاحبان برندها، فروشندگان، تأمینکنندگان متریال، طراحان لباس، میکآپ آرتیستها، عکاسان مد و لباس جزو دسته دوم هستند. پروفایلها مثل پروفایلهایی است که کاربران شبکههای اجتماعی دارند ولی به طور اختصاصی برای مد و لباس. هر چه که فکرش را کنید در نرمافزار “مداَپ” فراهم است. بوتیکها و فروشندگان لباس میتوانند محصولات خودشان را به صورت کاملاً رایگان عرضه کنند. این قابلیت وجود دارد که کاربران بتوانند همدیگر را فالو یا آنفالو کنند. قابلیت لایک کردن و دیدن تعداد بازدید هر مطلب هم برای کاربران وجود دارد. حتی داریم روی این کار میکنیم که اپلیکیشن به کاربران یک آنالیز اقتصادی هم بدهد. من فکر میکنم “مداَپ” به ویژه برای کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت میکنند خیلی مفید خواهد بود. ما این قابلیت را هم در “مداَپ” داریم که ببیند بیشترین بازدید از مطالب مربوط به چه مطلبی است تا بتوانند از این طریق به ترندها هم دست پیدا کنند و ضمن اینکه میتوانند متوجه شوند بیشترین بازدید برای چه ساعتهایی از روز است تا تبلیغشان را در آن ساعتها منتشر کنند.
گویا قصد دارید حراجها را هم اطلاعرسانی کنید.
بله. کاربرد دیگری که نرمافزار “مداَپ” دارد، اطلاعرسانی برای حراجهای فصلی و میان فصلی است. طبیعتاً همه دوست دارند بدانند حراجها چه زمانی برگزار میشود تا اولین نفری باشند که قبل از اتمام محصولات موجود، خودشان را به آنجا برسانند. در نتیجه این بخش هم میتواند برای کاربران جالب توجه باشد. زمان برگزاری حراجها به صورت نوتیفیکیشن به کاربران اعلام و اطلاعرسانی میشود که این اطلاعرسانی به صورت مجزا از اطلاعرسانی در مورد ایونتهای حوزه مد و لباس صورت میگیرد. خیلی از طراحان ما مشکل معرفی و فروش محصولاتشان را دارند و نمیتوانند اطلاعرسانی خوبی در این زمینه داشته باشند که در اینجا “مداَپ” میآید به راحتی این کار را برای طراحان انجام میدهد.
نرمافزار “مداَپ” قصد ورود به حوزه خبررسانی از دنیای مد و لباس را هم دارد؟
بله. ما بخشی به نام اخبار و مقالات داریم که میخواهیم با یک تیم تحریریه قوی، خیلی حرفهای و تخصصی به این مقوله ورود کنیم و اخبار مربوط به فعالیت طراحان و برندهای ایرانی و خارجی را پوشش بدهیم. میخواهیم تا آنجایی که امکان دارد و محدودیتها به ما اجازه میدهد، نگاهی حرفهایتر به این بخش داشته باشیم و کالکشنهای روز دنیا را به کاربران معرفی کنیم. ما باید ترندهای خارجی را ببینیم و از آنها الهام بگیریم. با کپی کردن مخالف هستیم ولی طراحهای ما میتوانند از ترندهای خارجی الهام بگیرند و لباسهایی که مناسب فرهنگ و عرف جامعه هستند را طراحی کنند. ما خودمان در زمینه پوشش عقبه داریم و لباسهای گذشتهمان در دوران خودشان فاخر بودهاند اما در چند سال اخیر یک مقدار آشفتگی در بازار ایجاد شده است که عملاً باعث شده طراحان ایرانی خیلی نتوانند جریانساز باشند. خیلی از طراحان ما با سمت و سوی مشخصی جلو نمیروند و بیشترشان میخواهند علاقه شخصی خودشان را در لباسها پیاده کنند. یکی از دلایلی که مزونها و طراحان ما موفق نیستند همین است که طراحیها بر اساس سلیقه و علایق خودشان صورت میگیرد و مخاطبسنجی نمیکنند و با نیازهای بازار پیش نمیروند.
در مورد سایر آپشنهای نرمافزار “مداَپ” بفرمایید.
بخش دیگر این اپلکیشن، مدیا مد است. همانطور که شما در اینستاگرام میتوانید فیلمهای یک دقیقهای بارگذاری کنید، در مدیا مد هم این امکان فراهم شده تا همه کاربران بتوانند فیلمهای یک دقیقهای از فعالیتشان در حوزه مد و لباس منتشر کنند. مثلاً صاحبان برندها میتوانند در یک دقیقه محصولات خودشان را به مشتریها معرفی نمایند. یک بخش دیگر از این نرمافزار هم مشخصاً به جایی برمیگردد که این اپلیکیشن خدماتش را به عنوان نیروی انسانی ارائه میکند و آن بخش، VAP Services است. در این بخش اپلیکیشن، طراحان و استایلیستهای مورد تأیید را معرفی میکند و خدماتی را در حوزه تبلیغات و برندینگ ارائه میدهد. برای نمونه، ما عکاسهای مدلینگ حرفهای و خوبی نداریم و تعداد کسانی که در این زمینه در کارشان حرفهای هستند انگشتشمار است، در نتیجه میآییم کسانی که کارشان تضمین شده است را به کاربران معرفی میکنیم.
برای حوزه تبلیغات چه برنامههایی دارید و طراحان و برندها چطور و تحت چه شرایطی میتوانند کارهای خودشان را در “مداَپ” تبلیغ کنید؟
یکی از حوزههایی که ما در ایران در آن خیلی تخصصی عمل نمیکنیم و ایدههای نو ارائه نمیدهیم، بخش تبلیغات است. ما خیلی وقتها دیدهایم که تبلیغات برندهای ما کپی از تبلیغات برندهای خارجی در میآید یا به هر دلیلی تبلیغات جالبی نیست. اپلیکیشن “مداَپ” در این زمینه هم برنامههایی برای پخش عکسها و تیزرهای تبلیغاتی با بالاترین کیفیت مختلف دارد و سعی میکند در حوزه تبلیغات مد و لباس در ایران یک تحولی ایجاد کند.
ضمن اینکه داریم روی یک بخش دیگری به نام کافه مد هم برنامهریزی میکنیم که در حقیقت یک فضایی را در نظر گرفتهایم که به صورت فیزیکی به مد اختصاص پیدا میکند. بعضی از برندها و شرکتهای خارجی همچین کافههایی را دارند که این کافه امکان رودررو شدن تولیدکنندهها و گالریدارها با طراحان را فراهم میکند و باعث نزدیکتر شدن ارتباط آنها میشود. ما امیدواریم همچین بستری را فراهم کنیم تا تعامل بین طراحان و تولیدکنندهها بیشتر شود و این دو بتوانند اعتماد بیشتری به هم داشته باشند. یک استودیو خیلی حرفهای هم برای ضبط فیلم، تصویر و صدا داریم که در روزهای آتی فعالیتش را آغاز میکند. ما این استودیو را میتوانیم در اختیار کسانی که میخواهند در حوزه مد و لباس کار کنند قرار بدهیم تا به صورت اختصاصی از آن استفاده کنند. فکر میکنم این استودیو، اولین استودیو تخصصی در حوزه مد و لباس در کشور است.
یک شوروم را هم داریم برای رونمایی از کالکشنها در نظر میگیریم که به شکلی خیلی حرفهای و تخصصی است. ما گالری خاصی را نداریم که مشخصاً یک شوروم برای مد و لباس داشته باشد. معمولاً گالریها در کنار مجسمه، نقاشی و عکس، لباس را هم به نمایش میگذارند ولی شورومی که ما طراحی کردهایم صرفاً و اختصاصاً برای مد و لباس است. یعنی اگر در آن نمایشگاه عکس هم برگزار شود، به مد و لباس هم مرتبط خواهد بود. میخواهیم همانجا امکان و قابلیت برگزاری ورکشاپهای تخصصی را هم به وجود بیاوریم و آن را تبدیل به یک محفل تخصصی برای حوزه مد و لباس کنیم. در آنجا قرار نیست راجع به فید دیگری از مباحث هنری صحبت شود که اگر این اتفاق هم بیفتد، مطمئناً مرتبط با حوزه مد و لباس است. من اعتقاد دارم همه فیلدهای هنری در نهایت به هم مرتبط هستند. مثلاً عکاسی حوزه مدلینگ که در موردش صحبت کردیم، ارتباط بین دو هنر است، یکی طراحی لباس و دیگری عکاسی. همه هنرها به یک نوعی به هم ارتباط پیدا میکنند اما آنچه که در فضای “مداَپ” بولد است، مد و لباس است. فکر میکنم “مداَپ” تنها بستری خواهد بود که تمامی نیازهای افرادی که در حوزه مد و لباس دغدغه دارند را برطرف میکند.
بخشی از خدمات شما رایگان است اما قاعدتا بخشهایی هم رایگان نخواهد بود. برای استفاده از کدام بخشها باید هزینه پرداخت شود؟
تقریباً استفاده از تمام خدمات این اپلیکیشن رایگان است و شاید فقط یک بخش جزئی از آن هزینه داشته باشد. کاربران مصرفکننده میتوانند از پروفایل، محصولات، تبلیغات، خدمات، اخبار و مقالات موجود در این اپلیکیشن به صورت رایگان استفاده کنند و تنها رقمهای ناچیز و کمی بابت کورسهای آن در نظر گرفته شده است. مثلا کورسهایی که هزینه آنها در بیرون ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است، افراد میتوانند در این اپلیکیشن با قیمت ۲۰-۱۰ هزار تومان خریداری و مشاهده کنند.
روی مسئله امنیت و حفظ حریم کاربران هم توانایی کنترل دارید؟
بله. تمام پروفایلهایی که در این اپلیکیشن وجود دارند، پابلیک و عمومی هستند و ما پروفایل شخصی نداریم. عملاً فضای چت و گپ و گفت وجود ندارد اما کاربران میتوانند با یکدیگر از طریق کامنت و یا شماره تماسی که در صورت تمایل در هر پروفایل وجود دارد در ارتباط باشند. ما میخواهیم نیازهای مردم را در حوزه مد و لباس برطرف کنیم. برای تحقق این منظور، هر آنچه که به حوزه مد و لباس مربوط است را در چارچوب و عرف حاکم، به صورت تخصصی و حرفهای مطرح میکنیم. این اپلیکیشن تمام سعی خودش را میکند تا از حریم خصوصی افراد محافظت و حراست کند. “مداَپ” در این زمینه متعهد است که این خیلی مسئله مهمی است. عکسهایی که در این نرمافزار بارگذاری میشوند، باید حداقل کیفیت لازم را داشته باشد. این مسئله برای حفظ سطح و لول اپلیکیشن مهم است و ما استانداردهایی را تعیین میکنیم که افراد در آن چارچوب عکاسی کنند. مثلا یک فروشند نیاید محصولش را در وسط انبوهی از کالاها بگذارد تا فقط صفحهاش را پر کند. عکسها برای ارائه شدن از فیلترهای ما عبور میکنند. ما تعداد مشخصی ادمین داریم که این تصاویر را در اسرع وقت تائید میکنند تا اصطلاحاً سایت لنگ نماند. به همین خاطر عکسها ابتدا چه از نظر کیفیت بصری و چه از نظر همخوانی با شئونات تائید و سپس بارگذاری میشوند.
بستر نمایش این اپلیکیشن صرفاً گوشیهای تلفن همراه است؟
اپلیکیشن “مداَپ” بر روی تمام گوشیهای همراه قابل استفاده است. طبیعتاً با توجه به اینکه بخشی از بازار گوشیهای همراه در اختیار سیستم عامل اندروید است، ما ابتدا داریم بر روی نسخه اندروید کار میکنیم اما این برنامه بر روی سیستم عامل ios هم در حال طراحی است. ما بر روی وبسایت هم مشغول کار کردن هستیم تا توأمان با این اپلیکیشن شروع به کار کند. این قول را میدهیم که اپلیکیشن “مداَپ” بر روی تمام گوشیهای همراه و تبلتها قابل استفاده باشد.
زمان رسمی رونمایی از اپلیکیشن “مداَپ” مشخص شده است؟
احتمالاً در بهار امسال رونمایی شود. الآن بحث حمایت از کالای داخلی پررنگ شده است و من فکر میکنم یک بخش مهمی از کالای داخلی که همیشه سر و صدا میکند و نیاز به حمایت دارد، مد و پوشاک است. بدون اغراق میگویم که اپلیکیشن “مداَپ” میتواند بهترین بستر حمایتی از طراحان، فروشندگان و پوشاک داخلی باشد چون فاصله بین تولیدکننده، فروشنده، طراح و مصرفکننده را کم میکند. امیدوارم در سالی که صحبت از حمایت کالای داخلی مطرح است، بتوانیم این بستر را فراهم کنیم تا مصرفکنندگان بیشتری با کالای ایرانی ارتباط بگیرند و بخش مهمی از خریدهای خود را به کالاهای ایرانی اختصاص بدهند. اپلیکیشن “مداَپ” به نوبه خودش دارد بزرگترین حمایت را از حوزه مد و لباس کشور انجام میدهد.
درباره فعالیتهای شخصی خودتان بفرمایید در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
الآن یک مقدار تمرکزم را روی نرمافزار “مداَپ” گذاشتهام. قبل از عید در مورد یکی دو نمایشگاه هم با من صحبت شد که خداراشکر هر دوی آنها کنسل شد. امیدوارم بتوانم مسیری که در دو سال اخیر در حوزه مد و لباس طی کردهام ادامه بدهم. کارهایم بیشتر جنبه آرت دارد و خیلی دنبال کارهای لاکچری نیستم. پشت کارم باید کانسپت و مفهوم وجود داشته باشد. به صورت تجاری ادعایی در زمینه طراحی و تولید لباس ندارم و هنوز هم برنامهای برای کارهای تجاری ندارم. کار خودم را بیشتر هنری میدانم تا تجاری.